Traktorer och processorer

Mindre traktor för max 30K. Vilken model

89 inlägg 48194 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#204679
Midgård skrev:Ska traktorn enbart driva eller flytta vedmaskin är det väl en sak, men om den ska nyttjas för lite all-round ställs nog lite högre krav. Buster 400 har t ex följande vilket saknas på Viktor/BM 35/36: diffspärr, 10-tal hastigheter på kraftuttag bl à reverserade, hög/lågväxel, insteg från sidan genom dörr, drivhjulsberoende/oberoende kraftuttag, terra trol hydraulik, varvräknare mm. Viktorn toppar väl också bara 22-23 km/tim på högsta växeln.


Har BM 400 Buster verkligen 10-tal hastigheter på kraftuttaget? Läste en instruktionsbok till Bustern och fann ingen info om detta..

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Skogshuggarninorr35  
#204680 Med drivhjulberoende kraftuttag har du lika många "växlar" på kraftuttaget.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204682 Kan ha 2,430 har det i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

stegmaster  
#204697
Skogshuggarninorr35 skrev:Med drivhjulberoende kraftuttag har du lika många "växlar" på kraftuttaget.

Visst, er det så (hadde detta själv en zetor), men man lar vel ha et neutralläge mellan hög/låg (för at traktoren ska kunna stå still), eller??
Men oavsett, så er det bara kolla traktormodell på www.konedata.net vad som står vid sidan av "Pto speeds": 540 eller 540/1000 eller ajo=drivhjulsberoande.
Inte direkt vanlig med flerspeed pto på modeller före 1970, men visst undantagen finns.
Min mening var egentlig bara at man kollar detta innan man köpar nåt, så man vet. :grin:
Er ju inte rolig at la gammaltraktoren rusa på 1800varv hela dagen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Midgård  
#204715 Ja som nämns ovan, Bustern har 2 ordinarie hastigheter på kraftuttaget, men om man ställer hög/lågväxelspaken i neutralläge växlar du dessutom kraftuttagshastigheten med ordinarie växelspak. Lägger du i backen roterar kraftuttaget i motsatt riktning.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#204744
Skogshuggarninorr35 skrev:Med drivhjulberoende kraftuttag har du lika många "växlar" på kraftuttaget.


Ja naturligtvis, tänkte inte på det. Dock ingenting som jag har nytta av vid stationär drift.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#204748
Midgård skrev:Ja som nämns ovan, Bustern har 2 ordinarie hastigheter på kraftuttaget, men om man ställer hög/lågväxelspaken i neutralläge växlar du dessutom kraftuttagshastigheten med ordinarie växelspak. Lägger du i backen roterar kraftuttaget i motsatt riktning.


Jaha låter intressant, då finns det alltså ett antal olika utväxlingar på kraftuttaget. Är det här en standard utrustning som alla Busters har?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204750 Jag kan hålla med föregående talare om att BM400 ären mycket trevlig traktor. Det jag tycker är det bästa är att den är otroligt driftsäker, startar i ur och skur. Tycker även att denär bränslesnål. Med 430 får du även komforten med sluten hytt men skulle tro att drt blir svårt att hitta.någon bra under 30.
Victor skulle jag tro är för liten för att lyfta vedprocessorn men annars mycket härligt ljud.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204753 Jag kan hålla med föregående talare om att BM400 ären mycket trevlig traktor. Det jag tycker är det bästa är att den är otroligt driftsäker, startar i ur och skur. Tycker även att denär bränslesnål. 500kg i trepunkten går men du ska nog lägga lite vikt i fronten då. Med 430 får du även komforten med sluten hytt samt att jag tror att servo är standard men skulle tro att drt blir svårt att hitta.någon bra under 30.
Victor skulle jag tro är för liten för att lyfta vedprocessorn men annars mycket härligt ljud.
Har kört ford och upplever den som klumpiga.

BM 500 brukar ju vara billiga men har ett ryckte om att krångla.kanske funkar om man bara ska köra lite på gården....

Användarvisningsbild

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Skogshuggarninorr35  
#204760 430 har bara muskelservo men en del är kompletterade med hjälpservo eller orbitrolstyrning efteråt.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Midgård  
#204780
Pe_Er_79 skrev:
Midgård skrev:Ja som nämns ovan, Bustern har 2 ordinarie hastigheter på kraftuttaget, men om man ställer hög/lågväxelspaken i neutralläge växlar du dessutom kraftuttagshastigheten med ordinarie växelspak. Lägger du i backen roterar kraftuttaget i motsatt riktning.


Jaha låter intressant, då finns det alltså ett antal olika utväxlingar på kraftuttaget. Är det här en standard utrustning som alla Busters har?


Detta med kraftuttagshastigheten på Buster 400 är beskrivet i Busterns instruktionsbok på sidorna 12 och 13. Den har såväl drivhjulsoberoende som drivhjulsberoende kraftuttag. Vi har haft 2 olika Viktortraktorer på gården förr så jag känner mycket väl till dem. Fina grejer på sin tid. Dock är BM Viktor/35/36 stenåldern jämfört med en Buster 400 från 1966....

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204785 Ingen höjdare att dra vedmaskin med Vicktor och Bm 35 när man kliver in bakifrån.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#204855 Det är ingen som har nämnt Leyland i den här tråden. Är det nåt att ha eller bara skräp?

http://www.blocket.se/gavleborg/Traktor ... 1.htm?aw=1

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

röjjare  
#204970 Jag tror det där är en riktigt bra traktor till det priset.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

wigge  
#205010 http://www.blocket.se/ystad/FORD_3000__ ... ca=1_7&w=3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).