Bioenergi

Rund vedbod av armeringsmattor.

64 inlägg 64455 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rund vedbod av armeringsmattor.

elis  
#153946 Har läst en tråd om eller med en kille som gjort vedbod av armeringsmattor på pallar. Har sökt på forumet men kan inte finna den igen, någon som vet vad jag menar?
Eller var det på maskinisten? Eller...

Glad för tips.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153947 Det finns en bild av en sån här nånstans.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

bastrup  
#155017 Hej

Er det sån en foto du sakner det her er fotos fra Norge hvor det var til salg for længe siden og hvordan han tømmer dem
MVH

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Energiminister  
#202159 Rycker liv i i denna tråd. Funderar på att testa detta vedtorkningssätt. Är det någon som gör så här? Hur gör ni med övertäckning? Bilder?

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

olagården  
#204213 Jag har gjort så här några år och det funkar jättebra,den yttersta veden kan se lite stygg ut men det spelar ju ingen roll,till täckning köper jag små pressenningar på typ biltema eller byggmax för en tjuga styck

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Cat554  
#204301 Jeg har brukt disse i 12-15 år. Tørker meget godt, enkel håndtering. Bruk P091 matter, de med 10x10 cm ruter, 2x5 meter, vik inn trådendene så kanten blir forsterket, Snekre paller på 1,60x1,60 av 3"x6" som underlag og 2"x6" oppå med 5 cm luft mellom. Fest ringen med biter av patentband 3/4 rundt, slik at den kan åpnes. Surr igjen med ståltråd i 3. hver rute som klippes opp. La øverset tråd sitte igjen ved tømming. Sutt fast pallen til pallegaffelen med en lastsurring, og tipp veden forsiktig ut, over i en hanger e.l. De rommer 3,3 kbm. Rett fra bandet på vedmaskinen tilsvarer det 2,4 kbm stablet ved (1 favn)

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Henrik Petersen  
#204375 Hej cat554

Du får jättegärna lägge upp en bild.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Energiminister  
#204589 Testade lite med en matta förra helgen...

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

elis  
#204594 Har du gjort någon öppning eller tänker du "pilla" ur veden?
Vad kommer en sådan där att väga fylld med rå ved?
Den blir ju ganska hög också, tvivlar nästan på att den blir hanterbar med V 702'an och Bergsjölastaren jag har.

Energiminister - apropå din signatur. Tänk på att det är den senfärdiga musen som får osten. Försten betalar med livet. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

machonisti  
#204626 Ost....
Är som flickans lilla
smakar gott
men luktar illa

musigt

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Energiminister  
#204672 När veden är torr i mina åtta nio "tuber" så klipper jag najtråden en efter en och skickar in i vedboden med transportören. Höjden är typ 2,25-2,3 meter, plus pallar under för ventilation.
Vikten...tja, vad väger 4,5 m3 stjälpt råved. Jag tänker inte flytta på mina torn (har en MF 135 utan pallgafflar).

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

elis  
#204699 Låter som det kommer fungera bra det där. 4,5 m3s blir grovt 2 m3t torde väga omkring 800-1000 kg, jag skulle nog behöva halvera dem på höjden för att kunna hantera dem. Om nu vikten är någorlunda rätt skattad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Energiminister  
#205727 Nu har det rullat igång med veden...

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

skogsbonne  
#205736 gött det :)

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Cat554  
#205771 Min erfaring er at det er vel 1 favn, som vi måler i i Norge, om det får gå direkte med transportbandet opp i dunken. Det vil si 1,6 kubikkmeter fast virke.
OH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).