Små skogsmaskiner och övriga maskiner

kombilåda till ATV typ ekagård

65 inlägg 58566 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#204606 Hej,
Sitter och kollar runt här på forumet efter inspiration till en låda att sätta bak på hjulingen för att kunna få med motorsåg, röjsåg med tillbehör.

Ekagårdslådan ser riktigt intressant ut men att köpa den för ca 2500:- känns direkt uteslutet. Såg den s.k. forshagalådan som en hade byggt här på forumet som såg riktigt fin ut!

Är det någon som sitter på några ritningar till en låda i storlek med ekagård, alltså inte en sådan mastodontversion som "forshagalådan" utan för max 2 motorsågar och en röjsåg samt bränsle.

Har försökt söka runt på både google och forum men hittar endast bilder och skulle gärna slippa uppfinna hjulet igen (skissa ritning)

Mvh Stendunken



   TS
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

nexon  
#204624 Jag har bara en vanlig trälåda med lock bak på min hjuling. En såg olja bensin bälte och hjälm får plats i. Och lite annat smått. Stora sågen sitter på locket fastspänd med en kapellstropp. Brytjärn sitter även det på utsidan. Röjsåg har jag inget behov av att ta med mig ut. Men det går nog att få fast en sådan med.
Haft det så i 6-7 år nu. Funkar kalas. Lådan spänner jag fast med spännband. På och avlastning under tre minuter. Allt packat om det skall med i bilen med.

Användarvisningsbild

Alulådor i Alu durkplåt

traktorz  
#204628 Vi köpte ett par alumiumlådor i durkplåt på Jula, se

Ämne: Hur fäster man aluminiumlådan i durkplåt baktill på ATVn?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php? ... 0612.0;all

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#204629 Det lutar nog åt att köra med murbaljan från biltema, smidigt att göra hål för att fästa med spännband, skönt att lätt kunna plocka loss och ställa in på logen när man är färdigsågad också. Alltid bra att ha allt på samma ställe... :)

   TS
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

dwurg  
#204632 Jag gjorde en låda efter ekagårds fast den vart lite högre eftersom jag inte heller hade några mått. Jag provade mej fram för att få fram måtten gjorde till och med en i osb först som mall. Nu har jag inga mått i huvudet men kan ju kolla upp de mot slutet av veckan om du vill. Tog tid gjorde de iaf går ju att göra betydligt enklare lådor om man vill de.

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204633 Lägg gärna upp bilder och ritningar här, det är nog fler som vill se.
Jag har en Ekagårdslåda och den är superbra.

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#204637 De ser väldigt praktiska ut! Men att det tar tid räknar jag med, kanske kör på en sådan på lång sikt och kör med murbalja tillfälligt. Är ju alltid snyggare att ha något ordentligt men ska till att hitta tid att gå ut och ställa sig med finsnickeriet.

Det hade varit väldigt uppskattat om du kunde ta bilder samt mått och lägga upp här, men det är inte någon brådska för min del så ta det då du hinner.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

axwell  
#204644 Skulle man behöva någon färdig ritning för att göra en plyfalåda som är bättre anpassad än ekagårdens?
Ritningen får väl underordna sig förutsättningarna, dvs storlek på bagageräcket, skruvhålens antal och placering.
Tog bort ryggstödet och utnyttjade hela utrymmet, plats för motorsåg ovanför röjsågen som har sina fästen försänkta på ena sidans bakstam plus en kort bit av den tredelade framkanten.
Samtidigt får antingen en 45 eller 60 liter murbruksbalja med ryggsäcköverdrag plats.

Alltså ingen svårighet att ta med två motorsågar, brytjärn, bågsåg, yxa, grensax, bränsle och småprylar.

Fällriktare och röjsåg samtidigt krånglar till det så spännband krävs för att surra lasten.

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204662 Ekagårdslådan fitter fast med en enda ringsprint så den är buslätt att
ta med sig eller lämna hemma osv.
Man fäster en plåt i ATVn och i den sitter lådan fast.

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

dwurg  
#204708 Aj då, inte nog med att jag måste leta fram en kamera ska jag måsta lära mej att lägga upp bilder också ^^ ska försöka fixa de mot slutet av veckan lr helgen. Gjorde en riktig patentlösning på de första fästet jag gjorde, men givetvis så lossnade lådan mitt ute i skogen och fick spännas fast med remmar. Lessnade lite lätt och gjorde ett fäste typ som ekagårds snabbt, stadigt och stabilt. Faktiskt vart de alldeles för stabilt, men de är smällar man får ta när man arbetar med spillbitar :???:

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204828 Jag byggde egna mått anpassade i rostfritt med två såghållare. funkar perfekt. Röjsågen spänner jag fast med små band när den ska med.

Ska se om jag inte kan få upp en bild

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Stendunken  
#204832 En annan fråga förresten som jag kom på nu, är det någon som bygger sådana här i mindre industriskala och säljer? I hobbyverksamhet så att säga.. Murbaljan funkar säkerligen tillräckligt väl men det kan vara trevligt för det estetiska samt prylnörden inom mig om man har något som ser riktigt schysst ut :)

   TS
Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

nissebrun  
#204956 Jag har byggt en i Marinplywood som passar exakt på Yamahas främre pakethållare. Jag ska se om jag kan försöka ta någon bättre bild när jag kommer ut senare idag.
Den är väl ca 80ggr 40 cm eller ngt. Höjden är kanske 25fram och 30 i bak. Jag köpte original"spännen" från Yamaha för att fästa den i pakethållaren.
Kostnaden blev nog en 600:- iallafall då jag köpt rostfri gängstång, lite bult, marinplywooden samt originalfästena. Fast då har jag ju plywood kvar till minst en låda till.

Användarvisningsbild

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

viktor57  
#204958 Har en Ekagårdslåda, och är supernöjd med den på atv:n.

Avatar Fallback

Re: kombilåda till ATV typ ekagård

Qkeeper  
#205067
nissebrun skrev:Jag har byggt en i Marinplywood som passar exakt på Yamahas främre pakethållare. Jag ska se om jag kan försöka ta någon bättre bild när jag kommer ut senare idag.
Den är väl ca 80ggr 40 cm eller ngt. Höjden är kanske 25fram och 30 i bak. Jag köpte original"spännen" från Yamaha för att fästa den i pakethållaren.
Kostnaden blev nog en 600:- iallafall då jag köpt rostfri gängstång, lite bult, marinplywooden samt originalfästena. Fast då har jag ju plywood kvar till minst en låda till.


De va inga små lass du drar iaf..




Byggde också en låda själv liknande ekagårdslådan men får snart bli en ny då jag har lite förbättringar som man kommit på med tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).