Skogsekonomi

Grannens är till salu! Investera i skog?

113 inlägg 59142 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

valmet862  
#204487 ja du,har varit själv i en dylik situation för ett par år sen och då sloga jag ju förstås till,köpte ca 50 ha tot. 15 ha åker resten skog. Ble v en dyr affär men inget jag ångrar,chansen kommer knappast på nytt. Så låna ordentligt och hugg ut genast och betala bort typ 1/3 del av lånet. sen kan du ju avverka lite varje år till amortering.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

loppan  
#204496 Cash is king! Naturligtvis så är det ju klart billigast att köpa kontant,det enda du har då är en eventuell ränteförlust i det kapital du investerar med.

Det går aldrig att räkna hem ett köp med lånade pengar inkl.ränteavdrag e.t.c jämfört med kontantaffär i längden.
Den som är i skuld är icke fri.

Men jag misstänker att du inte sitter med en kassa på 5 mille som bränner i bakfickan.. :mrgreen:

Detta är ju en affär man gör en gång i livet och ett tillfälle som förmodligen alldrig kommer tillbaka.
Men det är även en skuld som kommer att följa en förmodligen resten av livet...

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#204502
valmet862 skrev:ja du,har varit själv i en dylik situation för ett par år sen och då sloga jag ju förstås till,köpte ca 50 ha tot. 15 ha åker resten skog. Ble v en dyr affär men inget jag ångrar,chansen kommer knappast på nytt. Så låna ordentligt och hugg ut genast och betala bort typ 1/3 del av lånet. sen kan du ju avverka lite varje år till amortering.


Ja visst finns suget där....
Om jag då hugger för halva köpeskillingen och lånar upp resten för att sedan amortera lite varje år medför kanske att skogen tar slut :roll:
Den poppar ju inte upp för natten direkt...
Och på detta viset så kommer det att ta lång tid innan jag kan fortsätta beta av på det gamla lånet... Vilket behövs då barnen blir större och utgifterna i det privata ökar med det antar jag.
Någon som varit med om motsatsen än??? :wink:

loppan skrev:Cash is king!
Men jag misstänker att du inte sitter med en kassa på 5 mille som bränner i bakfickan.. :mrgreen:

Detta är ju en affär man gör en gång i livet och ett tillfälle som förmodligen alldrig kommer tillbaka.
Men det är även en skuld som kommer att följa en förmodligen resten av livet...


Nej helt klart har jag det ej!
Däremot står de i skogen :???:

Skulden ser jag gärna helst att bli av med om det bara finns en lösning....

"Plötsligt händer det" är mitt motto :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

machonisti  
#204505 Trängd!

Så skulle jag känna mig. Lät en rätt fin affär glida ur händerna för ca 8 år sedan. Blev väl skitnödig då värdet presenterades. I dag bara små ångerskänslor eftersom skiftet ändå inte gränsade till min mark och så råkade en annan likvärdig affär glida upp tre år senare men med ett betydligt bättre läge.

Kalkylera (löns inte att spoliera livet inte ens för ett skogskifte)
Is i magen.
Gräm aldrig över en icke gjord affär.
Kan du inte motstå:

KÖP

och bit ihop.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204506 "Dock har jag ej hört talas om Stibor innan och skall genast kolla upp detta med min bankman (Swedbank)."

Jag hade Swedbank, tyvärr är de imbecilla, eftersom de är nästan ensamma om att inte kunna
erbjuda en låneränta låst till Stibor, så jag bytte till Handelsbanken.

Stibor
STIBOR 3Månader, 2013-01-14, 1,22%
http://www.riksbank.se/

http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och-va ... ay&s=Comma

Imbecill
Imbecill är ett ålderdomligt uttryck som härstammar från latinets imbecillis vilket betyder svag eller utan stöd. Ordet används ibland för att beskriva personer med lågt IQ (25-65). Var tidigare WHO:s officiella beteckning för måttlig psykisk utvecklingsstörning.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204515 Om fastigheten kostar 5 miljoner, avverka så att nettot blir 7 miljoner (alltså även från den befintliga fastigheten).
Gör skogsavdrag på 2,5 miljoner, sätt in 4,5 miljoner (65 %) på skogskonto (ger ingen dirket skatt) Låna resterande 2,5 miljoner till köpeskillingen. Om du säljer tidigt på året kan du få ränta på momsen 1,75 miljoner under ett år som bonus. Med detta upplägg får du ett räntefördelningsunderlag på cirka 2 miljoner som ger positiv räntefördelning på cirka 120 000 per år. Vilket på 10 år som du får ha skogskontot kommer att ge ett räntefördelningsunderlag på cirka 3,8 miljoner och en positiv räntefördelning på 1,6 miljoner. Du får ut dryga 2,6 miljoner efter skatt(med utnyttjad räntefördelning och 65% marginalskatt) från skogskontot år 10 vilket är mer än de lånade 2,5. Räntan på skogskontot betalar räntan på lånet under tiden.
Med dina förutsättningar med den befintliga fastigheten så borde du köpa om du kan avverka för netto 7 miljoner med begränsningsregeln 50 % äldre än 20 år.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#204518
machonisti skrev:Kalkylera (löns inte att spoliera livet inte ens för ett skogskifte)
Is i magen.
Gräm aldrig över en icke gjord affär.
Kan du inte motstå:

KÖP

och bit ihop.


Japp det är ingen som kan säga åt mej vad som ska göras, inte ens tanten....
Enligt henne är valet mitt då det är jag som kan räkna- enligt henne :shock:

Zalman skrev:Jag hade Swedbank, tyvärr är de imbecilla, eftersom de är nästan ensamma om att inte kunna
erbjuda en låneränta låst till Stibor, så jag bytte till Handelsbanken.


Jag har haft ett väldigt bra samarbete med min bankman så du ska inte dra alla Swedbank-folk under en kam :wink:
Fast det är klart de samarbetar så länge man betalar deras ränta :P

Angående Stibor- jag ser inte om det går att binda räntan längre än 12 månader....
Går det?
Kollade lite på historiken och för 4 år sedan så såg det minsann ut på ett annat vis :???:

Jasi skrev:Med dina förutsättningar med den befintliga fastigheten så borde du köpa om du kan avverka för netto 7 miljoner med begränsningsregeln 50 % äldre än 20 år.


Första reaktionen på ditt inlägg var att jakten blir lik den i Norrland de första 5 åren :P
Andra var att vilka fantastiska människkor här finns som tar sig tid att räkna på en helt okänd människas bekymmer och affärer. ^:)^
Jag skall läsa och begrunda era uträkningar.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204521 På skogsforum hjälps vi åt. Jag gjorde en liknande affär själv för några år sedan. Jag sov dåligt i två nätter efter kontraktet var underskrivet. Nu är det en bra affär, ångrar inte affären. Min fru pushade mig till affären, hon är sådan. Klart att du skall köpa sa hon.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#204524 Jo hon är inte helt negativt inställd till det hela utan lämnar över det hela till mej.
Tack för den! om det skiter sig :???:

FYI- jag sover redan dåligt :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204525 "Räntan på skogskontot betalar räntan på lånet under tiden."

Det är smart att stoppa in en peng på skogskontot, rena Ebberöds bank.

Exempel:
Skogskonto ger minst 2,75 %.
http://www.danskebank.se/sv-se/Skog-och ... #tabanchor

Tydligen går det att förhandla upp räntan lite.
"Det gick att få upp skogskontoräntan med 0,2 % utöver bankens ordinarie ränta vid hot om övergång till annan bank. Men det satt hårt åt..."
viewtopic.php?f=29&t=8632&start=90

Om skogskonto räntan är minst 2,75% så blir det 2,34% netto efter skatt.(bara 15% i skatt på skogskonto)
Om låneräntan är 2,02% så blir det 1,414% netto efter skatt.
0,9% i ren vinst, det blir 40.500kr per år om du sätter in 4,5 miljoner på skogskonto.
Senast redigerad av Zalman mån 14 jan 2013, 22:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204526 Jag fick en bra deal låst till Stibor hos Swedbank (eller en sprabank anlsuten till Swedbank), så inget är omöjligt. Men omman skall låna så här mycket, då skall man ovillkorligen prata med alla banker. Berätta som det är, det är mycket pengar och du måste välja den bank som erbjuder lägst låneränta. Så får du snackat lite med andra folk vad de tror om köpet och om du FÅR låna etc, etc.

Jag trodde jag skulle avlida när finanskrisen kom och räntan rusade upp bara några månader efter jag köpt skog för 3 gånger mer än vad vi köpte huset för... Frågan är, kan man lita på att det ordnar sig även i framtiden?'

Kanske en exit-strategy" kan vara på sin plats? Om det inte går, vad gör vi då? Hur mycket förlorar vi?

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Vedproducent  
#204531
Jasi skrev:Om fastigheten kostar 5 miljoner, avverka så att nettot blir 7 miljoner (alltså även från den befintliga fastigheten).
Gör skogsavdrag på 2,5 miljoner, sätt in 4,5 miljoner (65 %) på skogskonto (ger ingen dirket skatt) Låna resterande 2,5 miljoner till köpeskillingen. Om du säljer tidigt på året kan du få ränta på momsen 1,75 miljoner under ett år som bonus. Med detta upplägg får du ett räntefördelningsunderlag på cirka 2 miljoner som ger positiv räntefördelning på cirka 120 000 per år. Vilket på 10 år som du får ha skogskontot kommer att ge ett räntefördelningsunderlag på cirka 3,8 miljoner och en positiv räntefördelning på 1,6 miljoner. Du får ut dryga 2,6 miljoner efter skatt(med utnyttjad räntefördelning och 65% marginalskatt) från skogskontot år 10 vilket är mer än de lånade 2,5. Räntan på skogskontot betalar räntan på lånet under tiden.
Med dina förutsättningar med den befintliga fastigheten så borde du köpa om du kan avverka för netto 7 miljoner med begränsningsregeln 50 % äldre än 20 år.

Borde? Det är väl upp till eventuell köpare att avgöra. Själv skulle jag inte låta min egna fastighet betala för att köpa en till som inte bär sig själv. Varje affär måste bära sig själv resonerar jag. Att så inte är fallet med det marknadspriset är helt klart. Sen kan det mycket väl vara så att man kan rädda sig ur ett dåligt köp genom att sälja den vidare sen. Men då spekulerar vi om fortsatt framtida värdeökning av fastigheten. Men hur ni än räknar så bär sig inte fastigheten själv utan att tillföra kapital på annan sätt (befintlig skog eller kapitaltilskott). Bättre då att leva gott på den skogen du redan har än att hugga rent även på befintlig skog. Du får fler hektar mark men till mycket sämre lönsamhet.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204534 "Kanske en exit-strategy" kan vara på sin plats? Om det inte går, vad gör vi då? Hur mycket förlorar vi?"

Visst ska man ha ett bra underlag när man gör affärer, nattsömnen kan bli lidande annars.
Men det är märkligt svårt att få tag på en person som villigt erkänner att han gjorde en
dålig affär när han köpte skogen.

Känner ni till något sådant fall?
Vad gick i så fall snett?

Undertecknad har köpt flera fastigheter med varierande lönsamhet,
men ångrar jag någon affär, icke!

Det jag ångrar är att jag inte intresserade mig mer för skogen tidigare,
la ett bud på en fastighet för ca 20 år sedan, fick den inte för att jag
var rädd och kunde heller inte räkna.

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Vedproducent  
#204538
Zalman skrev:"Kanske en exit-strategy" kan vara på sin plats? Om det inte går, vad gör vi då? Hur mycket förlorar vi?"

Visst ska man ha ett bra underlag när man gör affärer, nattsömnen kan bli lidande annars.
Men det är märkligt svårt att få tag på en person som villigt erkänner att han gjorde en
dålig affär när han köpte skogen.

Känner ni till något sådant fall?
Vad gick i så fall snett?

Undertecknad har köpt flera fastigheter med varierande lönsamhet,
men ångrar jag någon affär, icke!

Det jag ångrar är att jag inte intresserade mig mer för skogen tidigare,
la ett bud på en fastighet för ca 20 år sedan, fick den inte för att jag
var rädd och kunde heller inte räkna.

Det är riktigt. Visst har de flesta gjort bra köp genom åren. Känner dock till ett fall som gick riktigt illa. Nu ska vi nog glömma tiden långt bakåt. Det har inte varit fria priser på samma sätt som idag. Har också köpt på mig ett flertal fastigheter och har idag 838 hektar men jag skulle ändå inte eller kanske på grund av det inte belasta befintlig skog med fler köp med pris enligt denna fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204542 "inte belasta befintlig skog med fler köp med pris enligt denna fastigheten."

De finns skogsköpare som har följande strategi:
1. köper snabbväxande skog
2. gör så lite som möjligt
3. säljer den efter ca 10 år om marknaden är rätt

Exempel år 2013:
Köpeskilling 1.000.000kr(500kr/m3sk)
Virkesförråd 2000m3sk
Virkesförrådet ökar med 7% per år vilket ger en fördubbling på 10år

År 2023
Med en låneränta på 5%(3,5% netto) så kostar lånet i snitt 35.000kr/år
totalt 350.000kr på 10år.
Försäljningspris 2.000.000kr(500kr/m3sk)
Virkesförråd 4000m3sk
Vinst 1.000.000kr, skatt 270.000kr, netto 730.000kr.

Frågan är då, tycker man att det är en bra affär att betala 35.000kr/år(ca 3000kr/mån)
i tio år för att då få 730.000kr?

EDIT
Ja, det är en bra affär. Om alternativet är att du sparar 35.000kr/år i 10år
och får 5% i ränta så har du sparat 350.000kr, fått 112.231kr i ränta,
skatten blir 33.670kr, nettot blir 350.000+78.562=428.562kr
vilket är bra mycket mindre än 730.000kr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).