Små skogsmaskiner och övriga maskiner

minilastare, funker det i terräng ??

83 inlägg 51708 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Initium  
#204499 Kan noen svare på hvor stor Avant man trenger for å håndtere en 1m3 vedpall, staplat med rå ved ?

Klarer en 420 av dette ?

Blir litt forvirret av begrepene lyftkraft, tippingload osv. Hvor tung EUROpall klarer dom ulike maskinene, forutsatt at det er jevnt lastet ?

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

xgute  
#271110 Bra fråga. Svaret är att på 90 cm gafflar och EU-pall kan man lasta 385 kg med en Avant 420. Om man lyfter högre än en dm finns risk för tippning beroende på förarvikt så då bör man ha extravikt bakpå. Mitt lastprov gjorde jag med pellets och pallar kan ju variera i vikt en del men det kanske ger en uppfattning. En Avant 528 är betydligt starkare och klarar ett ton på gafflarna. En Avant R28 klarar 650 kg trots att den ska ha identisk hydraulik. Att gå efter lyftuppgifter i broschyrer rekommenderar jag inte.

Var på visning av Flexitrac 1126 idag och lyckades tippa sidledes med 700 kg på pallen när jag svängde. Som tur var tog pallen emot så jag slapp komma i kläm men ledad midja känns lite osäkert efter detta.

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#274118
Henrik Petersen skrev:Projekt lastmaskin har lagts ner på obestämt tid. utomhus lyftjob kommer göras med min "nya" traktor som jag fik i present. En BM buster med kran på taket års model 65 (samma som jag) :grin: Den har even insatsplåtar till gripen så jag kan hantera grus,sand,gödsel samt anvenda den till dikning

Henrik


Kan ju updatera denna gamla tråden med att vi under hösten 2012 köpta en gammal weidemann 917 (ca 2ton midjestyrt lastmaskin). Jag använder den inte als i terräng då den är hög och smal, samt att jag har kvar bustern.

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

clasandre  
#274139 Henrik bilder!!

Användarvisningsbild

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287978
Henrik Petersen skrev:Nja vagnen är ju till salu och ja jag har hittat ett annat alternativ, vi får se om det blir av :grin:

Henrik som absolut fortfarende gillar Kranman :-bd

Jag hörde du var på gång med en Kranman vagn igen. :D

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#288008
Mikael skrev:
Henrik Petersen skrev:Nja vagnen är ju till salu och ja jag har hittat ett annat alternativ, vi får se om det blir av :grin:

Henrik som absolut fortfarende gillar Kranman :-bd

Jag hörde du var på gång med en Kranman vagn igen. :D


Hej
Jag kan bekräfta att nåt är på gång, men inga beslut har tagits, Jag hörde från samma källe att din Bison har kommit :grin: .
Tror nok jag köper vagnen, sen får jag löse det med en traktor att dra med. Har du varit nöjd med din Jinma?, det ligger ju en Jinma 304 på blocket som skulle funka.

Henrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288041
Henrik Petersen skrev:
Hej
Jag kan bekräfta att nåt är på gång, men inga beslut har tagits, Jag hörde från samma källe att din Bison har kommit :grin: .
Tror nok jag köper vagnen, sen får jag löse det med en traktor att dra med. Har du varit nöjd med din Jinma?, det ligger ju en Jinma 304 på blocket som skulle funka.

Henrik

Jo då traktorn har fungerat bra, kört ca 1000 tim och det märks inte så mycket.
Jag har fått byta startmotorn och en packbox till styrningen på framaxeln, sen får man räkna med att det är en enkel traktor med lite kvalitets brister men inget som har påverkat funktionen.
Jag skulle avråda dig att ha en större traktor än den Jinma 254 jag använde, enligt min broschyr så är en 304 30cm längre 11cm bredare och 700kg tyngre vilket nog kommer sätta vagnen på prov.
Vagnen är för övrigt i skapligt skick förutom nätet som grinden är gjord av.
Lycka till med besluten. :grin:

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#288522 Hej Mikael

Jag funderar på en större traktor pga. andre jobs som traktorn ska anvendas till, bla lyfta fram 1,5m3 vedpallar. klarar en 254 av att lyfta en sån i 3p ell. lastare??. Men självklart är ju en mindre traktor smidigare. Hmm vi får se.

Henrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288550
Henrik Petersen skrev:Hej Mikael

Jag funderar på en större traktor pga. andre jobs som traktorn ska anvendas till, bla lyfta fram 1,5m3 vedpallar. klarar en 254 av att lyfta en sån i 3p ell. lastare??. Men självklart är ju en mindre traktor smidigare. Hmm vi får se.

Henrik

Hej!
Enligt min broschyr så skiljer det 70kg i lyft kraft på 3punkten mellan 254-420kg och 304-490kg, ca 610mm bakom lyftpunkt.
Jag tror det brukar vara ungefär samma lyftkraft på lastaren som det är i 3punkten.

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#289542 Hej
Då har jag varit och köpt mikael`s vagn. Då är det väl bara att leta upp en passande traktor.

Henrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289637
Henrik Petersen skrev:Hej
Då har jag varit och köpt mikael`s vagn. Då är det väl bara att leta upp en passande traktor.

Henrik

Ja då får man önska dig lycka till med vagnen och hoppas du hittar en bra traktor.

Användarvisningsbild

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293506
Henrik Petersen skrev:Hej
Då har jag varit och köpt mikael`s vagn. Då är det väl bara att leta upp en passande traktor.

Henrik

Några framsteg?

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#293555 Hej Mikael

Bustern är nu såld, lämnade gården igår. Jag har evt. en Silverstone 254 på gång, men det är inte säkert vi tar den. Beror på om vi sälger minilastaren ell inte. Har vi kvar lastmaskinen skulle Silverstonen funka, annars behöver vi en traktor utan hytt med frontlastare.

Henrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297852
Henrik Petersen skrev:Hej Mikael

Bustern är nu såld, lämnade gården igår. Jag har evt. en Silverstone 254 på gång, men det är inte säkert vi tar den. Beror på om vi sälger minilastaren ell inte. Har vi kvar lastmaskinen skulle Silverstonen funka, annars behöver vi en traktor utan hytt med frontlastare.

Henrik

Hej Henrik!

Jag tycker det är på tok för tyst ifrån dig. :smile:

Avatar Fallback

Re: minilastare, funker det i terräng ??

Henrik Petersen  
#297960 Jaha. Men det är ju for att det inte rigtigt händer nåt. Lutar fortfarande åt att vi köper den där Silverstone 254. Det är lite fix med den, så vi får den till ett bra pris :grin: . Kruxet är att den står så långt borta.

Henrik

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).