Skogsekonomi

Grannens är till salu! Investera i skog?

113 inlägg 59138 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grannens är till salu! Investera i skog?

Naders  
#204345 Investera i skog, när man har chansen?
Jaha, ett brev damp ner i lådan häromdagen med innehåll om att grannen ska sälja en av sina fastigheter....
Att den sen är på 248ha fick en ju till att himla med ögonen.
Däremot består den av 2 skiften uppdelat på 193 respektive 55ha och att det skulle gå att köpa skiftena var för sig gjorde det hela plötsligt mera intressant för investering.
På det mindre skiftet står drygt 9300m3sk av totalt 47000m3sk.
Att det hela blev så intressant att det gränsar perfekt till mitt och hade sett fint ut på kartan;)
Vad som är mindre kul är ju den ekonomiska biten...
Har för tillfället inget kapital på banken, däremot en egen skogsfastighet på 155ha med 23000m3sk så kapitalet står på rot :grin:
Hur lägger man då bäst upp framtida betalningar (för att undvika så mycket skatt som möjligt)?
Ska jag hugga för halva köpeskillingen och låna upp resten?
Spelar det roll på vilken fastighet jag hugger, min egen eller den tilltänkta investeringen?
Hur lång tid kommer det ta att betala av lånet utan att skatta bort allt kapital?
Har ju dock lite lån kvar på den egna fastigheten som räntas på....

Tankar å funderingar mottages varmt.

Trots allt är det ju inte varje dag som grannfastigheten är till salu och man har chansen att investera i skog på nära håll :roll:

Bild




   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera i Skog?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204354 Om vi utgår ifrån att du köper fastigheten på 55ha med 9300m3sk
för 4.000.000kr.

Ska jag hugga för halva köpeskillingen och låna upp resten?
Låter som ett bra upplägg. Utgår ifrån att du kan få rationaliseringsförvärv,
då kan du ju avverka för 2.000.000kr skattefritt. Det spelar ingen roll
vilken fastighet du avverkar på.

Spelar det roll på vilken fastighet jag hugger, min egen eller den tilltänkta?
Nej.

Hur lång tid kommer det ta att betala av lånet utan att skatta bort allt kapital?
Utgår ifrån att du köpt din nuvarande fastighet till marknadsvärde och att du inte har
några lån. Då borde du ju ha bra räntefördelningsunderlag.
Om du planerar avverkningarna rätt, utnyttjar skogskonto och möter upp med räntefördelning
borde du bara skatta 30%.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera i Skog?

bevakare  
#204379 så här tänker jag

1. Klock rent den investerar jag i.
2. Hm lite sura priser på lev virke.
3. Tala med banken om köp och dåliga priser på lev virke, förklara att du vill avverka 500 fub nu och betala räntor med under ca 2 år ingen amortering (skogen växer).
4. 2 år senare ny bedömning av virkespriser och gör en ny avverkning som passar läget just då.

Detta är ett sätt att rulla affären framför sig och kanske få ett bättre snitt på allt som säljs.
Räntorna är låga, skogen växer säkerheten för banken är god.
Säljer du mycket på en stor affär så är det gjort sen och du kan inte ta del av ev pris uppgång.
Tiden talar för dig och investering i denna affär men ett sådant upplägg talar även för banken mer ränteintäkter.

Lycka till

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera i Skog?

stektlök  
#204383 Tjena ! Bättre läge och låna än nu blir det väl inte om man ska binda räntor ! Fortsätt uppdatera om hur det går och ditt upplägg.... och det låter juh perfekt för dig att kunna plussa på 55 hektar som angränsar mot ditt! Som konsulten på LRF sade (förvisso till en bonde men ändå) köp inte maskiner utan köp mark !!

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#204392
Zalman skrev:Om vi utgår ifrån att du köper fastigheten på 55ha med 9300m3sk
för 4.000.000kr.

Utgår ifrån att du köpt din nuvarande fastighet till marknadsvärde och att du inte har
några lån. Då borde du ju ha bra räntefördelningsunderlag.
Om du planerar avverkningarna rätt, utnyttjar skogskonto och möter upp med räntefördelning
borde du bara skatta 30%.

Hm tror nog att det verkliga priset kommer att hamna runt 5.000.000 istället :???:

Fastigheten jag har inskaffade jag av mina föräldrar genom ett "gåvoköp" och dessvärre finns där lån kvar :cry:
Så den privata ekonomin borde helst ej påverkas även om det i slutändan är omöjligt.
Detta för att jag inte velat avverka utan kunnat leva med räntorna och istället ha en bra skog att jaga i...
Hm jakt är en dyr hobby :lol:
Dessutom, skulle jag hugga rent så skulle där inte finnas någon skog å tala om den dagen mina barn kanske skulle vilja ta över...

bevakare skrev:Säljer du mycket på en stor affär så är det gjort sen och du kan inte ta del av ev pris uppgång.
Tiden talar för dig och denna affär men ett sådant upplägg talar även för banken mer ränte intäkter.


Det är så jag helst hade velat....
Jämnat allt avverkningsbart med marken och betalat hela summan till säljaren så hade den saken varit ur världen!
I en perfekt värld kanske....
Rent ut sagt förjävligt att man inte kan göra på detta sätt utan att skänka en förmögenhet till skattmasen 😡

stektlök skrev:Tjena ! Bättre läge och låna än nu blir det väl inte om man ska binda räntor ! Fortsätt uppdatera om hur det går och ditt upplägg.... och det låter juh perfekt för dig att kunna plussa på 55 hektar som angränsar mot ditt! Som konsulten på LRF sade (förvisso till en bonde men ändå) köp inte maskiner utan köp mark !!


Låna mer är det sista jag skulle vilja göra men tycks vara det enda sättet för att få det till att gå runt.
Det som retar mej är att en fastighet som kostar runt 5000000 kommer i slutändan att kosta betydligt mer om du betalar halva nu, lånar till resten och betalar ränta på lånet som du egentligen inte skulle behöva....
Visst, den årliga tillväxten skulle säkert kunna betala räntan men att springa runt varje år för att jaga rätt på alla färdiga träd för att få det att gå runt känns sådär :???:
Känner att marginalerna ej är betryggande stora.

Just nu är det mycket som snurrar i skallen...
Erbjudandet kommer säkerligen aldrig åter (även om min far fick erbjudande om att köpa samma markbit för 400000 för en herrans massa år sedan).
Jämna allt med marken skulle resultera att den dagen jag vill ev. sälja till barnen kommer där ej att finnas skog att betala med så att de slipper en massa lån för att kunna fortsätta.

Ena minuten är jag tvärsäker- klart här ska handlas!!!
Andra minuten- klarar vi av det rent ekonomiskt???

Då revisorn inte tycks vara helt på det klara med vad som gäller så känner jag mej ej säker på att det ska lyckas eftersom han inte kan presentera siffror på papper med klara besked.
Svarta eller röda siffror spelar ingen roll.... Bara man kan se affären i klartext om man kan eller inte kan investera :roll:

Jaja... Fortsättning följer...
Dock ser det inte så ljust ut för tillfället...

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204401 Hur många barn har du? Dom kan ju få varsin fastighet så behöver inte den som får den stora fastigheten betala lika mycket och då inte heller hugga ner så mycket skog = du kan ta den nu istället.

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

loppan  
#204408 Nu i höstas så var jag lite intresserad av en fastighet på 14 ha/3000 m3sk här i västsverige.
Åldersfördelning 30-70 år,det mesta andragallring.
Insåg tidigt att den skulle bli dyr då kyrkan även var spekulant så jag avstod budgivning.
Det blev tydligen en hård slutstrid och slutpriset blev 1.800.000 kr eller 600 kr m3sk till en privat köpare.
Jag kan inte med mina 9 år i grundskola räkna fram någon ekonomi i detta??

Visserligen så tenderar små fastigheter att bli dyrare per m3sk än större men du ska nog räkna med över 500 kr m3sk.
Ex 9300 m3sk x 540kr =5.022.000:-

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#204422
David S skrev:Hur många barn har du? Dom kan ju få varsin fastighet så behöver inte den som får den stora fastigheten betala lika mycket och då inte heller hugga ner så mycket skog = du kan ta den nu istället.

Jag har 2 så det är en lösning :wink:

loppan skrev:Visserligen så tenderar små fastigheter att bli dyrare per m3sk än större men du ska nog räkna med över 500 kr m3sk.
Ex 9300 m3sk x 540kr =5.022.000:-

Jo priset är satt till 542kr/m3sk så det var en bra uppskattning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

slatte  
#204424 Jag vet en gård som var till salu ca 7-8 mil syd-väst om jönköping lite över 100 ha där blev slutnotan på 420kr m3sk och det stod där 23000 m3sk Detta var ungefär för 1 månad sedan.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

bema  
#204438 Dags att ta en runda till banken. Snacka med flera som kan det här med upplägg av en sådan här affär. Bevakare har en del trevliga synpunkter tycker jag. KÖP annars ångrar du dig senare i livet.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204440 Stibor 3mån ligger idag på 1,22%+0,80=2,02%.
Efter skatt blir det 1.414% vilket gör att det bara kostar 14.140kr
per år att låna en miljon.

Användarvisningsbild

Re: Grannens är till salu! Investera?????

loppan  
#204444 14000:- i årlig räntekostnad x 5 milj = 70.000:-Räntan blir knappt lägre men lätt den dubbla.

70.000:- i räntekostnad,400 kr m3f för leveransvirke netto= 175 m3f per år för att täcka nuvarande räntekostnad utan amortering.

Man bör se strikt affärsmässigt på även en sådan här affär och jag vill ha 4-5% årlig avkastning som lägst.(brutto)
Tillväxt,fastighetens värdeökning etc inräknad.
Vid priser över 500 kr m3sk börjar det bli svårt.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204455
loppan skrev:14000:- i årlig räntekostnad x 5 milj = 70.000:-Räntan blir knappt lägre men lätt den dubbla.


Visst kan räntan fördubblas, men starka krafter kommer att motverka
höga räntor. Stora delar av EU, USA och Japan har GIGANTISKA LÅN
vilket skulle medföra ekonomiskt självmord om räntorna skulle
fördubblas.

Skulle Sverige ensamt höja räntan, då skulle kronan höjas till
nivåer som skulle innebära idiotstopp för exporten.
En bostadsbubbla känns som ett litet problem i sammanhanget.
Skulle bostadspriserna bli galet höga kan man ju alltid införa
amorteringskrav som innebär att man ska betala av lånet på 30år.

Börjar räntorna rusa i höjden så står nog inte virkespriserna stilla heller.

Min gissning är att det är bra tider att köpa gallringsskog nu
och låna till köpet till låg ränta. När räntan börjar stiga så
stiger virkespriset ännu mer.

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Blivande snickare  
#204459 Väldigt intressant å lärorik tråd!

Avatar Fallback

Re: Grannens är till salu! Investera?????

Naders  
#204484
slatte skrev:Jag vet en gård som var till salu ca 7-8 mil syd-väst om jönköping lite över 100 ha där blev slutnotan på 420kr m3sk och det stod där 23000 m3sk Detta var ungefär för 1 månad sedan.


Det låter ju som en riktig guldaffär.....
Enligt mäklaren har han räknat ut detta värdet med hjälp av fastighetsaffärer gjorda i närheten och i nutid... Värdefull skog i Blekinge :shock:
Men intressant att det kan skilja så mycket på sånt litet avstånd.

bema skrev:Dags att ta en runda till banken. Snacka med flera som kan det här med upplägg av en sådan här affär. Bevakare har en del trevliga synpunkter tycker jag. KÖP annars ångrar du dig senare i livet.


Ja vilka vet bäst om sådana här affärer? Revisorn lovade att räkna lite på det men det känns lite oseriöst...
Jag har redan pratat lite löst med banken och där var inga problem.
Dock har jag ej hört talas om Stibor innan och skall genast kolla upp detta med min bankman (Swedbank).
Givetvis kommer jag att ångra mej men kanske sover man bättre om nätterna om utgifterna når oanade höjder :???:

Zalman skrev:Stibor 3mån ligger idag på 1,22%+0,80=2,02%.
Efter skatt blir det 1.414% vilket gör att det bara kostar 14.140kr
per år att låna en miljon.


Om man är lagd åt det lite mer nervösa hållet å vill låsa på 2 år... går det? Och var hamnar man då? Som jag läser det är det rörlig 3-månaders ränta som du räknar på.

loppan skrev:14000:- i årlig räntekostnad x 5 milj = 70.000:-Räntan blir knappt lägre men lätt den dubbla.

70.000:- i räntekostnad,400 kr m3f för leveransvirke netto= 175 m3f per år för att täcka nuvarande räntekostnad utan amortering.


Jag vill ju gärna amortera så snabbt det bara går för att slippa lägga så mycket på räntan.
Men inser att det kommer att ta många år med mycket ränta som följd då jag troligtvis inte kan betala in så mycket varje år utan att behöva skatta för mycket.
400kr/m3fub- är inte det högt räknat?
Virkesuppköparen som räknat har använt tal runt 370...
Detta då han gärna räknar lågt för att undvika negativa överraskningar.

Zalman skrev:Min gissning är att det är bra tider att köpa gallringsskog nu
och låna till köpet till låg ränta. När räntan börjar stiga så
stiger virkespriset ännu mer.


Ja kunde man bara få detta nedskrivet och undertecknat hade jag inte tvekat.
Den europeiska ekonomin är för tillfället i en svacka och ingen tycks se en ljusning men när den kommer på fötter igen så lär det kännas isf.

Blivande snickare skrev:Väldigt intressant å lärorik tråd!


Hoppas att andra kan dra lärdom av ett exempel från en sådan här affär.
Jag är inte alls insatt i lån, räntor eller fastighetsaffärer heller för den delen.
Jag vill hellre köpa något genom att betala för det direkt om jag har ekonomi till det hela.
Dock utan att behöva skänka en massa till masen.
Nu däremot har jag ställts inför ett val som man inte kan se resultaten i klartext innan....




Om man leker lite med tanken....

Hur mycket skulle fastigheten kosta mej om jag betalar allt på en gång?
Hur mycket kommer skatten att hamna på?
Om man betalar skatten, förlorar man mycket jämfört med att betala ränta på lånen i ex antal år?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).