Verkstan

Kellfri kvalitet

96 inlägg 132451 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

machonisti  
#204160
vedförsäljan skrev:
Famag skrev:Hur är det med Kellfris snöfräs, har någon eller vågar någon erkänna att de har en sådan ?
En sådan är jag intresserad av. 100000:- i prisskillnad
I reklamen står det hydrauliskt reglerbart stål, vet någon vad det innebär.

Så dåligt järn att de böjer sig själv :wink:

Uri Geller stål?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

vetinte  
#204184 Allt beror väll på hur man räknar o använder sina redskap. E man beräd att kanske reparera lite själv när saker går sönder så kan man repa MYCKET för 100000:-.
Har inte själv köpt från Kellfri men vet många som gjort det. Och vet oxå många som kommer att göra det igen. Jag skulle oxå kollat Kellfri om/när jag ska köpa saker.
Har själv en "kinatraktor" inte köpt från Kellfri (tyvärr kanske) men det är samma som dom säljer. Den har gjort vad jag bett den om när jag bett om det :smile: . Så jag kan ju inte vara annat än nöjd. Har haft den i 4-5 år. Vet ju att där/här e fler som har sådanna o e nöjda. Hör ingen som HAR en o inte e nöjd (kan ju finns olika förklaringar till det). Men när jag skulle köpa kollade jag även på "riktiga" beg traktorer. Men konstaterade att priset var till fördel Kina. En ny Kina för dubbla pengen jänfört med en beg -70 talare. Så med facit ihand så har jag haft rätt.

Lite offtopic:
Allmänt så tycker jag att där finns en tändes till att dömma ut kinagrejer lite väll fort. Det är ju faktiskt som så att nästan allt är eller delar av är tillverkat i kina eller någåt annat land i "3-världen/utveklinsländerna". Spelar ingen roll om vi tittar på Volvo, ipone eller led-belysning (där e ju kina världsledande i utveklingen) O som en i denna tråd skrev/frågade:
"Hur många här har köpt redskap av bättre sort som gått sönder ???"

Självklart går greler sönder!!!! Det är därför vi har svets :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

totte  
#204218 Ligger en del i det du säger och visst kommer det alltmer grejor från Kina som är av hygglig eller t o m bra kvalitet. F ö så har mycket av Kellfrigrejorna varit gjorda i Baltikum och andra öststater, vet inte hur det är med det nu. Det är inte var något är gjort som avgör, frågan är vem som står för varumärket och kvalitetskraven och kontrollen. Om Volvo köper komponenter från lågprisländer så kan du ge dig på att det också ställs stora krav på tillverkning och material. Medan importörer av Kellfris typ kanske inte ens vet i vilken fabrik det är gjort, köper in via agenter och har i varje fall uppenbarligen mycket svag eller ingen kontroll.

Och, som jag sa innan, det finns dom som köpt grunkor från Kellfri som fungerat, vilket andra också påpekat här ovan. Men det verkar vara ett lotteri och det som är det stora problemet är att mycket är byggt av så uselt material så det är helt enkelt inte lönt att svetsa ihop, det brister bara på nästa ställe och är i stort sett oanvändbart. Och då kan du inte räkna på hur mycket du kan reparera för mellanskillnaden, då får du istället räkna med att inköpspriset minus skrotvärdet var en ren förlust.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

vetinte  
#204230 Håller fulständigt med.
Men det skall oxå påtalas det som e bra.
O att där finns bra erfarenheter.
(vilket även görs här)

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

donky-kong  
#204235 när vi bytte grusskopa kostade en ny ålö några hundralappar mindre än kelfri. Så i vissa fall är svensk kvalité tom. billigare än Kellfri :) Man ska alltid jämföra produkter innan köp.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

herjman  
#204270 Har ju inget att göra med att de är tillverkade i just Kina, skulle lika gärna vara tillverkat i ett annat låglöneland.
Jag är övertygad om att man kan tillverka riktig högteknologi i Kina om efterfrågan finns, problemet är att västvärlden efterfrågar billig skit!

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

RTH  
#204381 Tillverkningslandet säger inget i sig. Det är väl beställarens/konstruktören som i Kellfris fall prutat lite väl mycket när det kommer till materialval mm. För mig räcker det i alla fall med 1 Kellfri produkt på gården.
RH

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

elis  
#204384
herjman skrev:Har ju inget att göra med att de är tillverkade i just Kina, skulle lika gärna vara tillverkat i ett annat låglöneland.
Jag är övertygad om att man kan tillverka riktig högteknologi i Kina om efterfrågan finns, problemet är att västvärlden efterfrågar billig skit!


Ja visst de ska ju bygga Volvo i Kina, och det är väl kvalitet, eller? Vet inte varför det halkade in på Kina, rubriken är ju Kellfrikvalitet. Och Kellfri, som är Svenskt, är inte synonymt med kvalitet. Även om t o m de kan misslyckas ibland.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

totte  
#204477 Det halkar kvickt in på det spåret när man snackar om en firma som låter tillverka allt i låglöneländer.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

vetinte  
#204615 Jag får nogg ta på mig en del i det :oops:
Klart att det hänger ihopp med att den svenska firman inte kollar o har samma kvälitetskrav.
Eller dom kanske inte äns har kunskapen själva. Dom vill "bara" tjäna pengar.
O som alltid så drabbar det konsument.
Men vilken firma vill skriva i reklamen :
"Detta är sämmre kvalitet än märket X, Men biligar". ?
Ingen skulle jag tro.
Men jag tror att företag skulle tjäna på att skriva/säja :
"denna produkt är hälften så hållbar som X, men priset är en fjärdedel".
Som det är nu värkar det som konsument köper 4mm stål i tron att det kan jänföras med 8mm.
O då är det klart att man blir besviken.
Att en kund blir besviken beror ju helt o hållet på att han eller hon hadde andra/högre förväntningar på produkten.
O det är givetvis oavset var den tillvärkas.
Nej jag tror att det största problemet är att företagen inte upplyser tillräkligt o att det slutar med en besviken kund.
O EN besiken kund är sämmre än 10 nöjda............

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

T Landström  
#204616 Räcker nog att skriva att det inte är "proffsmaskiner" i sina annonser så sjunker nog kundens förväntningar...

Användarvisningsbild

Är det ingen som har fått något ok varor

traktorz  
#204618 Den här tråden påminner om en liknande diskussion på maskinisten.net

Är det ingen som har fått något okej varor från Kellfri?
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 149#298149

Användarvisningsbild

Re: Är det ingen som har fått något ok varor

vetinte  
#204654
traktorz skrev:Den här tråden påminner om en liknande diskussion på maskinisten.net

Är det ingen som har fått något okej varor från Kellfri?
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 149#298149


Ja du :grin: de har du rätt i.
Men det är bra att även detta diskuteras o alla/allas åsikter kommer fram lite här o var.
(kanske inte alla som e på båda ställena)

Dina inlägg var tex nyttiga (pocitivt) för mig när jag sökte info om FOTON traktorer o sedemera köpte traktor kommer jag ihåg :wink:
De var då jag hittade detta forum oxå.
Erfarenheter är erfarenheter vare sig dom e dårliga eller bra. O i dässa tider kan vi hitta erfarenheter mycket lättare just för att bla detta forums medlemmar delar med sig ^:)^ .
Det är en ENORM kunskapsbank :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

totte  
#204681 Sen skall vi inte glömma att Kellfri har ganska bra rykte när det gäller att vara hjälpsamma med reservdelar, firman som sådan är inte nån sån här skum importöt som gör allt för att undvika kunden efter att ha sålt grejorna. Synd bara att dom inte har lite bättre kvalitet på mycket av grejorna. som det ofta hörs så finns det en klar marknad för billiga doningar, alla behöver inte full yrkeskvalitet. Med lite vettigare kvalitet och något högre priser skulle dom kunna vara väldigt attraktiva för de som behöver grejor för lite mer sporadiskt bruk.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

vetinte  
#204696
totte skrev:Sen skall vi inte glömma att Kellfri har ganska bra rykte när det gäller att vara hjälpsamma med reservdelar, firman som sådan är inte nån sån här skum importöt som gör allt för att undvika kunden efter att ha sålt grejorna. Synd bara att dom inte har lite bättre kvalitet på mycket av grejorna. som det ofta hörs så finns det en klar marknad för billiga doningar, alla behöver inte full yrkeskvalitet. Med lite vettigare kvalitet och något högre priser skulle dom kunna vara väldigt attraktiva för de som behöver grejor för lite mer sporadiskt bruk.


:-bd Bra sakt/skrivit :-bd
Du har helt rätt där finns andra firmor som räknas som "fina o seriösa" eller vad man ska säga. Som Inte e bra när det gäller DET.
Så i ärlighetens namn så ska jag väll säga att så e fallet med MÖRE MASKIN 👎.
Enligt min egen erfarenhet. (finns nogg lite skrivit här om det).
Men de är en bra grej med forum, man får en stor kunskapsbank :-bd o då har man ett större underlag för sina beslut.
O med den sammlade kunskapen o med lätheten att sprida den o att ta reda på den, så borde kanske företagen tänka sig om både en o två gånger :wink: ang vad dom vill ha för rykte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).