Grävmaskiner

Grävmaskin

60 inlägg 64202 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
XPG  
#20437
nutte skrev:
Valtra skrev:Finns ett ordspråk oxå! Dom som inte kan gå använder rullator (eller hur de stavas), dom som inte kan gräva använder rototilt :D



du slog huvet på spiken :lol:


:lol: Trodde det var pensionerer som hadde svårt att lära sig nya saker
och försöka gå mot utvecklingen????????????? :shock:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20468
XPG skrev:
nutte skrev:
Valtra skrev:Finns ett ordspråk oxå! Dom som inte kan gå använder rullator (eller hur de stavas), dom som inte kan gräva använder rototilt :D



du slog huvet på spiken :lol:


:lol: Trodde det var pensionerer som hadde svårt att lära sig nya saker
och försöka gå mot utvecklingen????????????? :shock:


Jo men håll me om att dom som aldrig lärt sej gräva utan rototilt sitter ju å snurrar me den mer än dom gräver, verkar då vara så överlag häromkring bland dom "färska" grävmaskinisterna :lol:

Avatar Fallback

ang hjulgrävare

skog+ terri  
#21603 jo en hjulgrävare är ju bra om man ska vara i stan o jobba typ fjärrvärme men att har den att bryta ny vägar då säger jag köp en gammal åkerman typ h14 något annat är bara leksaker det är ju va jag tycker

Avatar Fallback
Tegarn  
#21643 Visst Åkerman har en fördel.det är lätt och billigt att hålla den igång men annars har dom inga fördelar.sätt dig och kör en Åkerman från tex -86 och sedan en Misubishi -86 och du inser skilnaden.ca15-20år
Snabbheten.finliret.och du kan bada med maskin och det blir inte ens en oljehinna på ytan.Det är bara japanerna som vet hur man får hydrauliken tät.Likadant med motorn, snustorr.
Volvomotorer har ju oljesmörjning utvändigt?

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21660
nutte skrev:
XPG skrev:
nutte skrev:
Valtra skrev:Finns ett ordspråk oxå! Dom som inte kan gå använder rullator (eller hur de stavas), dom som inte kan gräva använder rototilt :D



du slog huvet på spiken :lol:


:lol: Trodde det var pensionerer som hadde svårt att lära sig nya saker
och försöka gå mot utvecklingen????????????? :shock:


Jo men håll me om att dom som aldrig lärt sej gräva utan rototilt sitter ju å snurrar me den mer än dom gräver, verkar då vara så överlag häromkring bland dom "färska" grävmaskinisterna :lol:

Hydraulgrävare? När det finns linmaskiner, det är riktiga grävmaskiner :roll:

Användarvisningsbild
0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21864
nutte skrev:
Valtra skrev:Finns ett ordspråk oxå! Dom som inte kan gå använder rullator (eller hur de stavas), dom som inte kan gräva använder rototilt :D



du slog huvet på spiken :lol:


Är man "tilt i roten" så behöver man ingen rotortilt... :D Vi som gräver dagligen skulle inte få nån körning om vi var utan RT...

Avatar Fallback
Pjatte  
#21998 instämmer helt, tänk om jag skulle komma till en massa tomtplaneringar som jag gör nu med en volvo ec 70, fast utan rotortilten så skulle jag inte få vara kvar allt för länge med tanke på den tidsbesbaringen kunden får

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22187 är det inom skogen o bygger vägar så tycker jag att man ska ha tilthuvud och inte rototilt, för att rototilten är för klent byggd och inte tål såna belastningar som man kan utsätta maskinen för i skogen!

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22191 Jag måste säga att det är imponerande att se en erfaren grävmaskinförare trolla med skopan runt en husgrund. Dom lägger ju singeln nästan på centimetern när. Men som tidigare sagts, i skogen är den väl lite onödig. Det är ju inga billiga prylar att köra sönder heller.

Magnus M

Användarvisningsbild
Golddigger  
#22192 Rotortilten tål skogen.
Jag har kör grävare tidigare och dikat i skogen ,skurit asfalt med skophörnet ,brytit tjäle ,sten har tillockmed haft 5 m rivningsbom och rivit hus med rotortilt.Så dom tåls att användas.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22197
Magnus M skrev:Jag måste säga att det är imponerande att se en erfaren grävmaskinförare trolla med skopan runt en husgrund. Dom lägger ju singeln nästan på centimetern när. Men som tidigare sagts, i skogen är den väl lite onödig. Det är ju inga billiga prylar att köra sönder heller.

Magnus M

Min son kör grävare med rototilt. Jag har sett honom plocka upp en huggorm med skopan och kasta in ormen i skogen, utan skada på ormen!

Avatar Fallback
Pjatte  
#23105 då måste han ha en indexator, det är dom bästa, utan att tveka!!!

Avatar Fallback
Björneborg  
#23551 imdexator ser nog bara kraftiga ut tack vare teleskopkolvarna. Engcon är klart hållbarare för den sakens skull. Däremot är det väl så att den är avtagbar, och det finns en anledning till det. Tjälriv t ex ska man passa sig för. Åtmindstone om man använder tjälriven som den är tänkt att användas

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23744 Jag lånar denna tråden eftersom det handlar om grävning.

Är det någon som har erfarenhet av grävaggregat till traktorn?

Har tittat lite på priser och rena kinatillverkningar ligger strax under 30' + moms med pump till kraftuttaget.

En annan, som iofs också är tillverkad i Kina, men med Europisk hydralik kostar nästan 10' mer och då är ingen pump med.

Är Kinesen så mycket sämre, eller är det något att ha?

Avatar Fallback
Prorider  
#41925 Vi brukar ha en Yanmar 5tonnare hemma. Den duger till mer än vad man tror. Dikar och bryter stubbar med den. Sedan att den är väldigt fin i hydraulik och i motor gör ju inte saken sämre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).