Trädfällning (arborist)

Vad tar man betalt :) ?

48 inlägg 25922 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

machonisti  
#203720
Husqy346 skrev:Ska man jobba som manuellhuggare och tjäna pengar så måste man nog ha ett sido arbete. Med tanke på vad en maskin producerar i dag mot en huggares fjuttkubik så får man nog ta det som hobbyjobb . Eller rycka in som kapare vis stora stormar för där gick det att tjäna på att jobba som kapare .

Efter finska lågkonjunkturen i början av 90-talet i finland rationaliserades manuella huggaren bort. Försöker minnas bakåt och tror det skulle kunnat vara 94 eller 95 jag skotade sista manuella gallringen åt metsäliitto.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

Huskyman  
#204024
Storken skrev:Ekhuggning ej att förglömma...

Eeehhh.... vad? Förklaring please.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

jonathanA  
#204095 Det går inte att hugga ek med skördare, utan ska man hugga ekstockar av lite grovlek så är manellhuggare ett måste!

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

herjman  
#204107 Samma med grov bok

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

Camwood  
#204146 Känner till en trädfällare som tar 1000 kr per träd för att fälla :grin: Då ligger trädet på backen vill man ha stammen kapad så kostar de 500 kr till o ska de fraktas i väg å städas så ytterligare 500 kr s:a 2000 kr :grin: Å de e PER TRÄD . På en villatomt så kan de vara några träd som ska bort. Sen gör han ved o dom fina bitarna sågar han fint snickarvirke av sitt gratisvirke :surp:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

machonisti  
#204162
Camwood skrev:Känner till en trädfällare som tar 1000 kr per träd för att fälla :grin: Då ligger trädet på backen vill man ha stammen kapad så kostar de 500 kr till o ska de fraktas i väg å städas så ytterligare 500 kr s:a 2000 kr :grin: Å de e PER TRÄD . På en villatomt så kan de vara några träd som ska bort. Sen gör han ved o dom fina bitarna sågar han fint snickarvirke av sitt gratisvirke :surp:

Har han kunder?
I så fall är trädfällaren den klyftiga och alla vi runt dumma och avundsjuka!

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

Peteflamingstar  
#204228 På villatomter och enstaka träd har vi följande tariff: 800 kr för det första trädet, sedan 500 kr/st för de följande. Vid vanlig fällning alltså, ska det klättras, vinschas eller åkas skylift så blir det dyrare. Värre ändå blir det om vi ska frakta bort virket också... Lastbilar med kran har hög timpenning! =)

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

jonathanA  
#204294 Låter vettigt!

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

anersimyra  
#213513
palbin skrev:Jag är ovanligt entusiastisk, extremt välutrustad samt ovanligt
kunnig (inbillar jag mig :) - inkl omn vad jag inte kan) AMATÖR
... .

En "bygghere" som jag känner lite privat bad mig fälla och såga
upp i 3 meters längder en mindre björkskog - knappt 1000 träd
kanske, men jag har inte sett den ... .

Vad tar man betalt för det. Det borde väl byggherren veta kan
man tycka, men det kan ju vara bra stämma av ... .

Egentligen gör jag det mest för att utbilda mig, men det är ju
knappast bra på sikt att verka "för billig" ... .

1500 kr om dan kanske ... ?
Det där kan bli en "dyrköpt" utbildning. Gå hellre en motorsågskurs och en kurs i företagsekonomi. Sen går du med en van huggare som lärling till du efter något år börjar få till det hela.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

palbin  
#214787 Tack för rådet - i vilket fall har jag kommit fram till att begära 1/3 av
stockarna hemkörda (ca 5 kilometer från där jag bor) - guuben ifråga
har obegränsad tillgång till lastare, lastbilar mm som är relativt ossy-
selsatta under vinter ... . Guuben (mkt trevlig) verkade inte alls ointres-
serad av detta förslag - kanske han bara testar mig ... .

Vad tror ni om det - vi skall prata och bestämma om det hela början
nästa vecka - har lugnat oss pga vintern ... .

Om det blir för mkt stockar för vad jag kan använda och sälja tänkte
jag be få m3-fub-ved-pris för de som blir för mkt för mig ... .

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

anersimyra  
#214854 Hej Palbin.
Det blir ett arbetsbyte alltså ? Tänk på att även detta är skattepliktigt, du får inte glömma att göra en skriftlig riskbedömning av objektet, som du tillsammans med ditt motorsågskörkort måste kunna visa upp för AMV om dom kommer på en inspektionsrunda.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

jonathanA  
#214863 Ja snart ska man ha tillstånd för att pissa i skogen!

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

anersimyra  
#214866 Ha, ha, ha, nja det är faktiskt inga problem med en genomgång av arbetet även om det skall ske skriftligt, tvärtom, har man gjort en sådan genomgång vet alla vad man ska eller INTE ska göra.Särskilt bra fungerar detta i stadsmiljö där folk kan komma in i riskområdet,trafikvakterna ska uteslutande syssla med övervakning och inget annat som annars förekommer om man inte innan går igenom arbetet ordentligt. förra veckan var jag och kamraten i ett för oss okänt område, "normalt" hade man letat sig fram efter kartan och börjat arbeta, var man är, hur ambulans hittar vid en eventuell olycka har man ofta svårt att beskriva. Men går man skriftligen igenom inte bara själva arbetets risker utan även koordinater, vägbeskrivning och liknande kan man förhoppningsvis läsa innantill och få räddningen att hitta även om man är svårt chockad.Mvh Anders.
jonathanA skrev:Ja snart ska man ha tillstånd för att pissa i skogen!

Avatar Fallback

Re: Vad tar man betalt :) ?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214870 Då vi hugger oavsett om det är i stan eller i skogen skriver vi ner gpskordinaterna o lägger i bilen.
2 gånger har ambulansen hämtat mej, dock inte pga trädfällning (axeln hoppar ur led) så har vi kunnat uppge adressen till sos, andra gången va hemma på ladugårdsplan dessutom så har inte ambulansen HITTAT!!!!!!! ambulansen ringde o frågade vart de skulle?? grannen satte sig i bilen o hämtade ambulansen. frågade föraren hur i helv de inte kunde hitta. allt han sa va att skriva kordinaterna så hittar vi.
Lite off men lita inte på adressen bara

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

anersimyra  
#214873
Södergård skrev:Då vi hugger oavsett om det är i stan eller i skogen skriver vi ner gpskordinaterna o lägger i bilen.
2 gånger har ambulansen hämtat mej, dock inte pga trädfällning (axeln hoppar ur led) så har vi kunnat uppge adressen till sos, andra gången va hemma på ladugårdsplan dessutom så har inte ambulansen HITTAT!!!!!!! ambulansen ringde o frågade vart de skulle?? grannen satte sig i bilen o hämtade ambulansen. frågade föraren hur i helv de inte kunde hitta. allt han sa va att skriva kordinaterna så hittar vi.
dessutom har inte alla ambulansföretag moderna uppdaterade gps:er, dom kör efter gamla kartor.Lite off men lita inte på adressen bara

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).