Föryngring

Plantera masurbjörk

50 inlägg 42308 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

machonisti  
#203950 Har i anslutning till huset ett område på ca 0,7 ha med kraftig gräsväxt. Har alltid varit intresserad av masur men har ingen erfarenhet alls.
Finns risk för sorkangrepp, vi har även älg som går över gården vintertid för att tugga på grannens vildvuxna aspbestånd.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Icegrip  
#204176
Camwood skrev:Min syster kommer att plantera masurbjörk efter averkning ca 1 ha i Höga kusten Västernorrlad :grin:


Intressant! Vet du vilken skog som står på marken nu?

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Icegrip  
#204177
machonisti skrev:Har i anslutning till huset ett område på ca 0,7 ha med kraftig gräsväxt. Har alltid varit intresserad av masur men har ingen erfarenhet alls.
Finns risk för sorkangrepp, vi har även älg som går över gården vintertid för att tugga på grannens vildvuxna aspbestånd.



Jag satte masurplantor på ett område med kraftig gräsväxt förra året. Blir intressant att se hur det ser ut i år. Blir en ordentlig gräsröjning nu i år!

Det är ju en väldig fördel om du sätter intill huset, lättare att sköta och se över beståndet. :)

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

machonisti  
#204179 Tänkte ta tag i det på våren, hur är det med älg. Är masurbjörk rena desserten eller?
Skall jag sikta på rent masurbjörkbestånd eller blanda in julgran. Känns lite onödigt att plantera tätt för att sedan röja enligt normalt förfarande.

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Icegrip  
#204210
machonisti skrev:Tänkte ta tag i det på våren, hur är det med älg. Är masurbjörk rena desserten eller?
Skall jag sikta på rent masurbjörkbestånd eller blanda in julgran. Känns lite onödigt att plantera tätt för att sedan röja enligt normalt förfarande.


Masurbjörk sägs vara "godare" än vanlig björk iaf. Masurbjörken är ljuskrävande och gillar inte att stå alltför tätt. Jag skulle sikta på rent masurbjörksbestånd, du behöver ju inte plantera toktätt, beror ju på planttyp(mikroförökade eller från beståndsfrö) och hur mycket vilt du har på marken.

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

machonisti  
#204212 Gick en sväng idag, mycket klövspår hjort + älg. Tänkte mig klonade plantor. Är det samma som mikroförökade?

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Icegrip  
#204225 Japp det är samma.

Hägn är nog bäst, men det kostar ju en del. Men bor du så nära planteringen är det kanske nog lätt att viltbehandla plantorna med någon skyddsmedel.

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

machonisti  
#204242 Det är i princip en del av tomtmarken tillhörande bostadshuset. Men det är så att älg och hjort går över gräsmattan. Har studerat dem många gånger från fönstret.
Förslag på skyddsmedel.

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Blivande snickare  
#204248 Bly :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

machonisti  
#204251
Blivande snickare skrev:Bly :mrgreen:

Är ingen vidare slaktare :lol:

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

snubblaren  
#204252 40mm akan?

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

machonisti  
#204255
snubblaren skrev:40mm akan?

Efter en sån behövs faktiskt ingen slaktare!
poffare.png

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

snubblaren  
#204259 Tror de inte det går att spara lite av djuren om man bara kör vanliga pansarbrytande?

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

lumber  
#204272 Jag planterade 1000 plant masurbjörk våren -97 på sluttande åkermark som betats några år tidigare."Markberedde"direkt i gräset med hacka vid planteringen.Två år efteråt hjälpplanterades 75 plant som sorken kalasat på,men små skador av älg trots att de varit inne i beståndet och nafsat på självföryngrade tallar.Lite snöbrott på de krokigaste stammarna,men i övrigt bra utveckling.Har sågat några bitar som visar fin masur.

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

machonisti  
#204296 Önskan är ju raka kvistfria stammar av svarvkvalitet högt upp. Konsten att komma dit är vad det handlar om sedan träden växt så pass att sork och senare älgangreppen inte inverkar.
Skjuter masurbjörken rotskott efter avverkning och uppvisar även de masur?

lumber: skall masurbjörk stamkvistas?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).