Traktorn i skogen

Ingen ström i batteriet

29 inlägg 21322 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ingen ström i batteriet

Skogstomte  
#196422 Vi hade ett liknande problem här på forumet för ett tag sen, den gången var vattenpumpen otät och blötte ner remmen som gjorde att generatorn inte fick riktig drivning. Bara en sak att kolla om alla andra eminenta förslag här inte ger något.

Under 12V är på tok för lågt. Hjälper det om du släcker ned allt du kan? Vad får du för spänning då?

Om du på ett enkelt sätt vill utesluta jordfel tar du en startkabel från batteriets minus och sätter direkt i generatorns gods. Blir det bra då har du ett jordfel någonstans.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

tlar  
#196437 Nu har jag lämnat generatorn vidare till en reparatör. Får se vad han säger om den.
Vad kan man förvänta sig för pris på en utbytes?
Kollar anslutningarna till helgen.
Kan man avända vanligt fett vid kabelanslutningarna, är fett ledande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

tlar  
#196440 Utan belysning på har jag 12.6 V. Men det är med helt nyladdat batteri.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen ström i batteriet

Skogstomte  
#196441 Är det generatorn så hade jag satsat på en ny. Inte så dyra enligt mitt förmenande. http://www.oeparts.se/Produkter?id=1859061&m=2&hid=1848958

Användarvisningsbild

Re: Ingen ström i batteriet

Skogstomte  
#196442 12,6V utan belysning är också för dåligt. Något gör att generatorn inte laddar alls eller iaf väldigt dåligt. Antar att du har de 12,6V även om du stänger av. Tror inte vi kommer mycket längre nu utan du får prova lite i verkligheten först.

Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

tlar  
#196446 Hur kan detta vara möjligt, jag hade förväntat kanske 10 gånger högre pris? Köpte en enkel gasvajer av Lantmännen och det var nästan samma pris som för en generator (800 kr).

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

axwell  
#196447
tlar skrev:an man avända vanligt fett vid kabelanslutningarna, är fett ledande?


Vaselin tillhör de bättre, batteriet spolar du av med ljummet vatten.
Det är inte ledande, används efter rengöring för att förhindra oxidering.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... ray-36525/


För rengöring...
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... ing-36457/

Användarvisningsbild

Re: Ingen ström i batteriet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196449 Man kan ta lite fett från nån led i frontlastaren, lite på fingret bara och smeta ut på kabelskon efter man dragit fast den.

Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

axwell  
#196451
Slurfi skrev:Man kan ta lite fett från nån led i frontlastaren, lite på fingret bara och smeta ut på kabelskon efter man dragit fast den.


Är det helt rent så kan det duga men tex grafitfett är ingen höjdare.

Om det skulle visa sig att det är laddningsregulatorn så är det betydligt billigare än en komplett generator.

109 kr inkl moms med 2 nya kol.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -63311009/

Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196457 Är släpringarna i generatorn som kolen går mot slut så är det billigast att byta generator.

Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

tlar  
#204131 Jaha, nu är problemet löst och laddningslampan är släckt!
Är det någon som orkar läsa historien om hur det löste sig så kommer det den här:
Jag beställde en ny generator och när jag ändå gjorde det så var det ju lika bra
att ta en lite större 90 amp, som utlovades att passa. Men se det gjorde den inte.
Elanslutningarna passade inte, men efter att jag fått instruktioner hur dessa skulle kopplas så fixade jag dessa och skulle börja montera generatorn, men då visade det sig att infästningarna inte heller passade eller rättare sagt så gjorde de alternativa infästningarna att inte generatorn gick fritt från vattenledningarna till kylaren. Så vad göra? Jag ringde i alla fall lantmännen maskin och de kom dagen efter med en passande 65 amp generator. Nu skulle väl allt vara frid och fröjd, men se det var det inte, utan det var samma problem som jag hade från början, dvs att generatorlampan lös och batteriet laddades inte. Antagligen fel på denna generator också trodde lantmännen och beställde en ny som de monterade några dagar efteråt. Men nu då skulle det väl fungera! Men se det gjorde det inte, samma problem som från början. Så kom mekanikern på att kolla anslutningarna på startmotorn, som generatorn kopplas till innan kabeln går vidare till batteriet, och där fanns en lös mutter. Mekanikern spände denna och provade igen. Och vips, nu fungerade allt som det skulle och jag var 6000 kr fattigare. Synd att jag inte löd era råd från början att ordentligt kontrollera alla anslutningar. Det hade säker besparat mig både frustration och pengar. Men nu är jag i alla fall en erfarenhet rikare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen ström i batteriet

machonisti  
#204158 Just för att spara pengar bör man kontrollera tänkbara orsaker, alltså isolera felet. Felsökning är inte lätt utan kräver ett långsint tålamod. Mycket sällan man har den turen att felet upptäcks direkt utan det kräver tid. Behövs inte maskin i akut drift varje dag då får man tid att kolla tänkbara orsaker.

Tänk efter inte ens lantmännen visste med säkerhet.

Användarvisningsbild

Re: Ingen ström i batteriet

halvproffs  
#204180 Hade själv ett liknande fel och då var det muttern vid huvudströmbrytaren som gängat upp sig lite och det såg jag när jag skulle byta till ett nytt batteri!!

Användarvisningsbild

Re: Ingen ström i batteriet

totte  
#204203 Bra exempel här på vikten av grundregeln för elproblem: Börja med att kolla alla anslutningar, kontakter och kablar. Gäller för alla maskiner som har någon form av elsystem, från motorsågar till skördare. När det är gjort kan man börja utreda komponenterna, en i taget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).