Vedmaskiner, flishuggar

Elmotor vedmaskin

37 inlägg 25081 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elmotor vedmaskin

sveakatten  
#204049 Jag tänkte försöka bygga en vedmaskin, har fixat till klyv funktionen i dag.
Jag har använt ett hydral agg som jag byggde för några år sedan. På detta har jag en elmotor på 5.5Kw 1400 varv. Nu funderar jag på att sätta dit en motor som gör 2800 varv i stället, jag tycker det går för långsamt nu. Kan det vara några problem med att göra detta?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

axwell  
#204124
sveakatten skrev:Inlägg av sveakatten » Idag, 20:52
Jag tänkte försöka bygga en vedmaskin, har fixat till klyv funktionen i dag.
Jag har använt ett hydral agg som jag byggde för några år sedan. På detta har jag en elmotor på 5.5Kw 1400 varv. Nu funderar jag på att sätta dit en motor som gör 2800 varv i stället, jag tycker det går för långsamt nu. Kan det vara några problem med att göra detta?

Tänker du på en ny 5,5 kW med två fält, dvs drygt 2800 rpm? Du får minst lika bra egenskaper om du behåller motorn och ökar utväxlingen om det är möjligt.
Då kan du ju nöja dig med en rimlig hastighetsökning.

Den nya motorn kan få problem att orka hålla varvet vid belastning, motorskyddet löser för minsta strul (i bästa fall).

Alt.1 Sätt in en 11 kW motor med 2840 rpm om resten av maskinen tål det, modifiera upp hela elanläggningen och betala flera tusen till i nätavgift.

Alt 2 Behåll nuvarande motor och nätavgift, komplettera med frekvensomvandlare, på köpet får du en massa finesser som mjukstart, hastighetsreglering från 40% till drygt 200 %, dvs vid lätt jobb kan du köra fort men har en svag motor och långsamt med stark motor när så behövs.

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

sveakatten  
#204149 Ok.

Det var en smart ide. Du menar att jag kan öka hastigheten på den motorn som jag har upp till det dubbla med en sådan? Det jag funderar på är om det inte skulle gå att sätta dit en motor på 7.5Kw utan att gå upp i säkring? (jag har 16 nu men tror inte det kostar så mycket att gå upp till 20)

   TS
Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

Magnuc  
#204151
axwell skrev:
sveakatten skrev:Inlägg av sveakatten » Idag, 20:52
Jag tänkte försöka bygga en vedmaskin, har fixat till klyv funktionen i dag.
Jag har använt ett hydral agg som jag byggde för några år sedan. På detta har jag en elmotor på 5.5Kw 1400 varv. Nu funderar jag på att sätta dit en motor som gör 2800 varv i stället, jag tycker det går för långsamt nu. Kan det vara några problem med att göra detta?

Tänker du på en ny 5,5 kW med två fält, dvs drygt 2800 rpm? Du får minst lika bra egenskaper om du behåller motorn och ökar utväxlingen om det är möjligt.
Då kan du ju nöja dig med en rimlig hastighetsökning.

Den nya motorn kan få problem att orka hålla varvet vid belastning, motorskyddet löser för minsta strul (i bästa fall).

Alt.1 Sätt in en 11 kW motor med 2840 rpm om resten av maskinen tål det, modifiera upp hela elanläggningen och betala flera tusen till i nätavgift.

Alt 2 Behåll nuvarande motor och nätavgift, komplettera med frekvensomvandlare, på köpet får du en massa finesser som mjukstart, hastighetsreglering från 40% till drygt 200 %, dvs vid lätt jobb kan du köra fort men har en svag motor och långsamt med stark motor när så behövs.



Elmotorn blir ju inte starkare på låga kvarv utan är som starkast när du kör den på de värdena som motorn är till lämpad för. Om du nu reglerar den med en frekvensomvandlare. kommerdu att köra den på lägre kvarv mer en halva tiden rekomenderas on/off fläkt.

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

axwell  
#204172
Magnuc skrev:Elmotorn blir ju inte starkare på låga kvarv utan är som starkast när du kör den på de värdena som motorn är till lämpad för. Om du nu reglerar den med en frekvensomvandlare. kommerdu att köra den på lägre kvarv mer en halva tiden rekomenderas on/off fläkt.


Den orkar mer med lägre frekvens än vad den gör med tex 120 hz.

Visst separat kylfläkt med 50 hz rekommenderas om man styr den nedåt 20 hz, mycket beroende på omgivningstemperatur och tidsförlopp.

Alt 3. Sätt in en tvåfartsmotor, vet inte vad de kostar, bara att det brukar löna sig att linda om dem.

Är det remdrift, kuggväxel, kedja eller klokoppling, fläns- eller fotmotor?

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

sveakatten  
#204261 Jag har en klo koppling mellan pumpen och motoraxeln. Var och tittade på en vedmaskin idag, likadan som jag tänkte bygga, den hade en motor på 7.5Kw och y/d start. Han körde på 16 amp säkring utan några problem, såg inte om det var 1400 eller 2800 varv men killen trodde att det var 1400.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

axwell  
#204275 7,5 kW ligger på gränsen till vad 16 A klarar med Y/D.
Bättre, bekvämare och skonsammare för hela anläggningen är en mjukstart istf Y/D.
Kostar ca 2000 kr + moms, dvs en tredjedel av priset de enklaste frekvensomvandlarna.

Måste tillstå att jag genom åren tvingats ersätta åtskilliga frekvensare, det verkar som om de inte tål överspänning på inmatningen.
Däremot aldrig någon mjukstartare.

http://www.drivh.se/sv/e-handel-produkt ... -400-415v/

Trefasarna med 2800 rpm brukar vara några hundringar "billigare".

En lågprismotor
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3691

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

sveakatten  
#205759 Jag börjar bli färdig med maskinen nu , och har börjat räkna på tiderna.
Det tar ca 6 sek för klyven att gå ut och har då ca 6,5ton i kraft.
Jag har nu en kolv som är 90 inv, jag har en klyv till som jag har 70 inv på .
Tar jag den kolven kommer jag ner i 4 .15 sek fast med denna motor orkar jag inte mer än 3.6ton är inte det väldigt dåligt?
Här är en väldigt nyttig länk,
http://calculate.pmcgroup.se/sv

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elmotor vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205780 Nog kan det räcka helst om du bara kör fyrklyv.

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

sveakatten  
#208319 Börjar bli klar med maskinen, nu en undran, jag har gjort lyften till kniven så att den kan röra sig uppåt. Har alltså endast ett justerbart stöd under , är det någon nackdel eller ska man göra den fast?
Hur sitter kniven på riktiga maskiner?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elmotor vedmaskin

stegmaster  
#208441
sveakatten skrev:Hur sitter kniven på riktiga maskiner?

På min sitter den fast(så den kan inte gå upp eller ner, utan man kör den hydraulisk).

En bild.


DSC00070.JPG

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

sveakatten  
#208459 Jag förstår inte bilden. Är inte detta til att svänga på transportören?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elmotor vedmaskin

stegmaster  
#208715
sveakatten skrev:Jag förstår inte bilden. Är inte detta til att svänga på transportören?

Nja, om du kollar lite til vänster för svängkolven(svarta som stickar ner), så ser du undra delen av klyvkniven, med et spår i botten.

Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

sveakatten  
#214001 Man får inte ha så bråttom. :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Elmotor vedmaskin

axwell  
#214056
sveakatten skrev:Man får inte ha så bråttom. :P

Lugnast att inte ha för bråttom med denna maskin som ev. inte är CE-märkt.
Trots det går det nog lika snabbt/långsamt som min vedhantering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).