Avverkning (slutavverkning)

Olovlig avverkning

152 inlägg 77931 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#204038 Tack, jag ska försöka själv först och om det inte går så får jag nog ta hjälp.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#204040 Ta det till en jurist. Alla tankar om vad de skrivit i ett kontrakt är inte relevanta då det rör sig om ett ogiltigt kontrakt. De har avverkat utan kontrakt vilket är luktärt med stöld.
Så prata med jurist

1,5-2 gånger virkesvärde
Ingen avverkningskostnad
Återbeskogning är nog det skulle jag kräva.

Sen tycker jag inte det är kusinen som är boven.
Det är bolaget, som vet juridiken, som har tillgång till register men struntat eller slarvat å det grövsta.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

Bax  
#204055 Håller med mashun02 i det mesta, jag skulle dock inte kräva 1,5-2ggr virkesvärdet, utan det högsta priset som kan fås i regionen.

"..aldrig mer anlita detta bolag..." där ska du tänka efter en gång till. Ni har världens tag på dom nu, ni har alla möjligheter att få schyssta avtal i framtiden, dom kommer att gå på tå för er.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

valmet862  
#204057
Bax skrev:Håller med mashun02 i det mesta, jag skulle dock inte kräva 1,5-2ggr virkesvärdet, utan det högsta priset som kan fås i regionen.

"..aldrig mer anlita detta bolag..." där ska du tänka efter en gång till. Ni har världens tag på dom nu, ni har alla möjligheter att få schyssta avtal i framtiden, dom kommer att gå på tå för er.



1,5-2ggr virkesvärdet är ju det minsta de ska begära,det handlar ju om en stor olovlig averkning :!:
Bolagen "glömmer" bort sånt här väldit fort....de kommer inte att gå på tå för er i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204058 Vad vill du sätta åt din kusin eller bolaget? Ni verkar inte ha något större umgänge.
Kusinen din förlorar i alla instanser bara gå vidare du vinner allt. Med bolaget är det nog bättre att va smidig med för att få rejäl ersättning, som du har alla möjligheter att få.

Men om ja va du så skulle jag nog testa att kräva 50 % upp på virket. Jag tror att de betalar det för att inte behövas skämmas.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

towes  
#204082 Oavsett hur du går vidare så bör du ta juridisk hjälp. Då vi inte vet vilket bolag det gäller så kan vi inte säga så mycket mer. Men en sak kan man utgå från och det är att ett bolag gör det som är bäst för bolaget, inte någon annan. De begriper säkert att det inte är en framtida virkesleverantör de nu diskuterar med.

Heter bolaget t.ex. Vida så finns det gott om skräckexempel här på forumet. Exempel som visar på fult spel och ovilja att göra en rimlig deal. I ert fall tycks det tack o lov vara ett solklart fall.

Apropå kusinen så tyder sättet han agerat, att begära utbetalning till sig själv på att det kan vara läge att stycka upp fastigheten senare. En sådan delägare gör ju ingen glad. Dessvärre kan väl denne kräva försäljning om han vill ha ut sin del vid samägande?

Kör hårt mot bolaget, visa vad som gäller från början!

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmange  
#204087 Vad gäller egentligen? Är det upp till bolaget att ta reda på om alla ägare är överens? Om jag som delägare i en entreprenadfirma skulle sälja en maskin skulle väl knappast köparen bli skadeståndsskyldig om den andre ägaren inte var med på affären? Bara en fundering.. :???:

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204100 Det är lite specialregler med avverkningskontrakt har jag för mig, de är inte giltiga om inte alla delägare skrivit under. Och det finns ju rätt så bra register, så bolaget gjorde fel som inte kollade upp. Men felast tycker jag foprtfarande kusinen gjorde.

Även kusiner skall veta vad som gäller, inte bara bolagen.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#204102 Det är upp till köparen att tillse att han kontrakterar med rätt person/personer.
Även ägarens maka/make ska skriva under annars är inte kontraktet giltigt.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

axwell  
#204105
mashun02 skrev:Det är upp till köparen att tillse att han kontrakterar med rätt person/personer.
Även ägarens maka/make ska skriva under annars är inte kontraktet giltigt.


Ungefär vad jag skrev att SCA krävde av mig som leverantör, det var även angivet inom vilka koordinater fastigheten är belägen, trots att det inte var något avverkningsuppdrag.
Bolagen vill ju gärna framstå som seriösa när det inte kostar dem något, SCA kan nog mygla om det behövs, långt ifrån felfri i andra sammanhang.
Certifieringen hänger lite löst.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204106 Inte säkert att maka/make behöver skriva under, jag har fattat det som att det bara gäller om de bor på fastigheten? Jag minns att jag letade efter lagarna men kommer inte ihåg om jag hittade det.

Men det är lite från ämnet kanske, ursäkta.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmange  
#204114 Här ser man hur viktigt det kan vara med formaliteter. Kusinen kanske utgav sej för att föra allas talan och virkesinköparen nöjde sej med det. Ett till synes litet fel blir ett stort..

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Blivande snickare  
#204115 Var det en avverknings färdig skog?
Om jag förstår det rätt så verkar ju kusinen inte vara den skarpaste kniven så han kanske har sålt en gallringsskog?

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#204116 Om det inte är enskild egendom eller att det är friskeivet i äktenskapsförrord att fastigheten Inge skall ingå som giftorättsgods så måste de skriva på.

Skulle så inte ha skett är det inte giltigt. Fastigheten är alltod giftorättsgods och skall ingå i bodelning om den inte är enskild eller bortavtalad.

Vid skilsmässa kan hen ta upp de pengar som fastigheten genererat genom åren som en tillgång till bodelningen om ovan inte har skett.

Observera att det är inte vinsten utan intäkterna det handlar om.

Så se till att vara försiktig.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#204119 Sen är det inte ovanligt. Har ett par i byn som tycker att "den här delen av skiftet är mitt och den där ditt"

Den som köpte vet vad som gäller.

Annars hoppas jag ni lär denne det nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).