Jakt och Fiske

Ljuddämpare på bössan..

37 inlägg 45760 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203811
elis skrev:Här finns ett test: http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=2261


De va d testet ja läste, å en dämpare är ju inte jätte dyr ändå... därför gick funderingarna till om man skulle montera en... om inte för hörselns skull;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

r93  
#203819 En ljuddämpare ersätter INTE hörselskydd på ett klass ett vapen! Själv använder jag peltor sport tac när jag jagar och övningsskjuter. Känner många gamla jägare och gemensamt för dessa är att dom är döva/tinnitus på vänsterörat. Dom flesta klagar över att det är obekvämt med hörselskydden men i 99 fall av hundra har man tid att dra ner dom över öronen, man märker ju oftast när det börjar hetta till.

Men jag har inget emot ljuddämpare, mindre rekyl & knall samt att vissa vapen skjuter bättre med en ljuddämpare monterad!

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203849
nutte skrev:Jag r utbildad v-mek så gänga pipan är nog inga större problem brukar du skära gängan i svarv eller kör du me snitt i svarven?.... finns det nått som säger att ljuddämparen måste användas till ett specifikt vapen eller kan man ha 2 st bössor me samma dämpare (samma Kaliber så klart!)?

AAAAAAAAldrig ett snitt till en sån gänga!!! Ska skäras i svarv och inget annat. Kör du med dubb så ska mynningen skyddas med mässing annars kladdar du till bommarna. Borra med dubborr och skär den ca 60 grader på andra sidan så du får en spets som går in i mynningen. Dubbhålet trär du på dubbspetsen. När jag gör det så indikerar jag i båda ändar av pipan.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

stektlök  
#203851 Dämparen är licenspliktig men ej knuten till ett särkilt vapen. Olika strl på dämpare till olika kalibrar pga olika mycket gaser. 308 och 300wm tex samma diameter på kulan men olika stora dämpare. Fråga vapenhandel om vad som bli rätt för dig.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205980 Nu har ja varit i kontakt me en vapensmed i krokarna å han gör gängningen praktiskt taget gratis om ja köper dämparen hos honom... å det verkar bli en stalon dämpare efter att ha läst testen i jaktjournalen om d nu va där ja såg d;)...
Men licensen tar ju evigheter att få verkar d som så ja får väl återkomma;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409569 Väcker upp tråden. Har fått min lies idag för dämparen, tog bara 20 veckor....
Men, ni som har, hur många skott skjuter ni efter varandra innan den blir för varm? Undrar för att veta om jag kan ha den på vid uppskjutningen för älgjakten. Blir ju rätt många skott på kort tid där.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

Tosca  
#409572 Oj, tre veckors handläggning i Västmanland bara.
Jag har sett flera använda dämpare på banan.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

cdn  
#409573 Det som blir problemet med dämparn är värmeflimret som kommer i kikarn. Jag har skjutit som mest tror jag 40 skott på raken, då e den riktigt varm. Nu e den medskjuten c 2000 skott o inga sprickor eller dyl. Kom ihåg att skruva av efter jaktdagar annars rinner kondensen som bildas i dämparn ner i pipan efter att den kommit in i värmen. Vet inte om d stämmer med alla dämpare men åtminstone min som är gjord av aluminium

Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

traktorz  
#409599 Har en Stalon Compact, för att inte skymma siktfältet med det låga kikarmontaget. Den är dimensionerad i underkant för min valda kaliber, men klarar i alla fall magasinet på 5 skott.
Ska jag stå på skjutbanan, tar jag av ljuddämparen, men kontrollerar precisionen innan älgjakten med ljuddämparen på.

Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

HasseP  
#409607 Har en Stalon whisper. Byter ut främre halvan mot en Stalon rekylfront när jag ska övningsskjuta.
"Med rekylfronten monterad på en av Stalon’s Ljuddämpare kan en obegränsad mängd skott avlossas på en skjutbiograf/bana utan att värmeflimmer och rekyl blir ett problem. Balansen i vapnet blir samma som med den vanliga fronten monterad. Denna front verkar som en rekylbroms och tar därmed ej ner ljudnivån på knallen.​ Fronten monteras enkelt på ljuddämparen och den justeras så att alla krutgaser blåser rakt ut i sidan."

http://stalon.nu/ljuddampare/tillbehor/extra-front

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

Midgård  
#409667 Lät montera Stalon dämpare på min CG 3000 cal 9,3x62 för ett par år sedan. Kortade samtidigt ner piplängden till 46 cm. Vapnet har nu ung samma totallängd som före utan dämpare dock vikten något högre. Knallarna skulle jag tippa nu med dämpare ligger någonstans mellan 308--30-06 utan dämpare, Rekylen är också avsevärt mindre. Ypperlig precision. Mycket nöjd med detta. Använder inte hörselskydd i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409670
Midgård skrev:Lät montera Stalon dämpare på min CG 3000 cal 9,3x62 för ett par år sedan. Kortade samtidigt ner piplängden till 46 cm. Vapnet har nu ung samma totallängd som före utan dämpare dock vikten något högre. Knallarna skulle jag tippa nu med dämpare ligger någonstans mellan 308--30-06 utan dämpare, Rekylen är också avsevärt mindre. Ypperlig precision. Mycket nöjd med detta. Använder inte hörselskydd i skogen.


Använder du dämparen på även på skjutbanan, typ uppskjutning för älgjakt?

Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

fretchi  
#409681 Jag har en sonic 45 monterad på min HVA 1640. 6,5x55. Den bössan blev otroligt snällskjuten med dämparen på. Kan nog nästan jämföra den med min .22 magnum i rekyl och oväsen. Det är inte alltid den mekaniska älgen startar av smällen på banan, utan de får trycka igång den manuellt.

Jag skjuter alltid med dämparen på. Även på bana, men då skjuter man ju en serie eller två och låter den svalna medan man står i kön. Träffbilden förändrades rejält på mitt gevär, men precisionen är ungefär densamma.

Jag har full längd på pipan, men tycker inte dämparen gjorde den direkt framtung eller så. Snarare lite stabilare att skjuta med.

Användarvisningsbild

Rekylfront

traktorz  
#409727
HasseP skrev:Har en Stalon whisper. Byter ut främre halvan mot en Stalon rekylfront när jag ska övningsskjuta.
"Med rekylfronten monterad på en av Stalon’s Ljuddämpare kan en obegränsad mängd skott avlossas på en skjutbiograf/bana utan att värmeflimmer och rekyl blir ett problem. Balansen i vapnet blir samma som med den vanliga fronten monterad. Denna front verkar som en rekylbroms och tar därmed ej ner ljudnivån på knallen.​ Fronten monteras enkelt på ljuddämparen och den justeras så att alla krutgaser blåser rakt ut i sidan."

http://stalon.nu/ljuddampare/tillbehor/extra-front


Bra tips med rekylfront. Ska kolla närmare i vapenbutiken vid tillfälle.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

Tosca  
#409803 Slutsatsen så här långt är nog att det inte är några problem, ljuddämparen blir inte varmare än pipan, och således funkar det med tumregeln att om man kan hålla i pipan går det att skjuta en serie till innan man vilar den en stund.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).