Gallring

Pris för gallring

7 inlägg 7841 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris för gallring

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20362 Har fått förfrågan om jag vill röja/gallra ett skifte på ca 7ha.
Det är ett väldigt eftersatt skifte med 60% tall 30% gran & resten löv. Var & tog ner ngr granbarkborreträd & räknade årsringarna o dom träden va ca 35 år. Både tallen & granen har börjat självgallra sig själva så det är dags!!!
Jag kollade på ngr ställen hur många träd/ha det var o det va ca 3000st/ha.
Frågade när de hade gjort ngt sist med skogen, Svaret var ALDRIG 😡 .
Men när jag sa att jag ville ha 250:- tim så frågade dom vad det skulle kosta per hektar istället.
Så frågan är hur mycket det kan kosta hektaret??
Blött som f n är det också. Lustigt för att jag har varit o jobbat hos flera lantbrukare & när man säger att de behöver rensa/gräva ur diken så undrar de varför :roll: .



   TS
Malwa
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20379 Exakt vad skall du göra då? Fälla? Köra ut?

Avatar Fallback
Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20382 Jag ska fälla & aptera. & sen får jag nog dra ihop stockarna också på ngr ställen för det är så surt.
En kompis som kör skotare kommer & kör ut det sedan men det fakturerar han

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20385 Tycker nog att du skall ta betalt per timme. Vet ej vad för pris man skall lägga per hektar. Om de inte skulle gå med på timdeb så skulle jag nog inte utfört ett sådant jobb med gallring. :)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20387 Jag skulle vara väldigt tveksam att betala någon för att välja träd och aptera på fastpris. Möjligen om det viktigaste var att det blev gjort fort... :-)

Näe, ta du timpris eller låt bli. Vill han prompt ha fastpris, så kan du väl be honom stämpla de träd som skal gallras och bjuda några kronor på rotposten? :-)

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20599 Ett pris per hektar blir ju märkligt i gallring. Det går ju att gallra både svagt och hårt inom vida gränser utan att nån kan säga att det är fel.
Den aktuelle skogsägaren verkar inte veta mycket om skogsbruk.
Gör en hård underväxtröjning åt honom på timtid och råd honom att ta dit en maskingrupp för gallring så får han pengar över att betala dig med.

Avatar Fallback
Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20740 Var & pratade med ägaren om & ta dit en maskingrupp men han vill inte det pga det är så blött. Det får räcka med skotaren. Den som jag har är en timberjack 810 med band så den går nog fram utan för mycket spår. Hoppas jag :?
Men det blir iallafall per timme o jobba.
Ni gillar ju bilder så ska försöka ta ngr framöver.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).