Motorsåg och handhållet

Hva och partner identifiering och frågor

95 inlägg 40218 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Startapparaten & kannring

traktorz  
#203694 Förmodligen får du lossa fjädern, rengöra och smörja in den på nytt. Var aktsam så att inte plastkasetten den ligger i skadas. Kräver lite teknik för att få den sträva fjädern på plats igen.

Vårt linhjul för upprullning av startsnöret var slitet, så att startsnöret kinkade, hamnade dubbelt i spåret. Fick då ta upp startapparaten och lossa kinket. Bytte det slitna linhjulet mot ett nyare från en reservsåg, och nu är startapparaten som ny igen. Inget kink längre!

P.S.
Det är alltid lite vanskligt med gamla sågar, speciellt om man inte känner till dess skick från tidigare ägare. Även om man byter en massa perifera prylar, så om man har otur kanske den ändå inte går stabilt? Kanske i bästa fall en ny kolvring räcker? Eller om man har oflyt - repor på kolv, nypmärken i cylindern, stukad vevstake?

Är visst samma kolvring (45 x 1.5mm) till båda våra Jonsered 535 & CS2152,
artikelnummer #503 28 90-11 (som ersätter #503 16 79-01 & #504 41 16-00)

Ref:
http://www.sefir.se/index.php?page=/ind ... t=abu10250

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

Valmet 941  
#203702 Husqvarnan ser ut o vara en 180CD

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203713
Valmet 941 skrev:Husqvarnan ser ut o vara en 180CD


Har inga uppgifter om nån 180CD, kan man få ta del av det?

280CD finns däremot...

Jag tror detta är ett hop plock.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

Valmet 941  
#203719 okej ja just ja de är nog 380cd som jag har sett förut. jaja alla kan göra fel :)

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#203727 Gamla startapparater skall tas isär, rengöras och smörjas, kolla att det inte är glapp i bussningen eller utslitet linhjul mm, som traktorz säger, och helst byta lina. Det blir bara elände framöver om man inte gör det.

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203745
Valmet 941 skrev:okej ja just ja de är nog 380cd som jag har sett förut. jaja alla kan göra fel :)

380 har halva bakre handtaget i svart plast. Samma tank användes på 163/263 och nån till...

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

Valmet 941  
#203761 okej :)

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#203769 Här är en bunt bilder på Husqvarna-sågar av den här generationen, de som har har både olje- och bensintanken bakom startapparaten. S-modellerna har brytartändning, CD står för Capacitor Discharge, som är en typ av elektronisk tändning. Samtliga är från 70-talet.

160 S:
1501961333_160s.jpg


163 S:
1501961329_163s.jpg


180 S:
1501961329_180s.jpg


263 CD:
1501961329_263cd.jpg


280 CD och S:
1501961329_280cd-s.jpg


380S:
1501961332_380s.jpg


480 CD:
1501961331_480cd.jpg

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#203842 Vilken otrolig information man får, bugar och bockar över stenar och stockar!

Ang. 535an så har ja haft igång den men efter att tag vill den dö och är svår att starta igen kan de antyda till något (den har soppa upp i föggen) har grundat föggen också (in sen 1 varv ut) föresten vilken är lågfarts? den bakre va? och jag ska fixa starten men man är lite ivrig på att få provköra

Qvarnan tänder till men vill inte fortsätta snurra, den tar några vevaxelvarv för att sedan dö..
Mange ville ha lite info om nr på cylindern/serie nr samt bilder på fögge ska ordna mer info senare

de står 859 på en sidan cylindern och 226 på andra
serie nr är: 138837 tror jag
DSC_0472.JPG

DSC_0471.JPG

DSC_0469.JPG

DSC_0467.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#203855 Känns det som sågarna har vettig kompression? Ta gärna en koll på hur kolv och cylinder ser ut, genom att ta av ljuddämpare och kika in genom utblåset.

Kolla alla besinslangar, även den inne i tanken. O

Är nog annars så att båda sågarna behöver en ordentlig förgasaröverhalning, rengöring, nya membran och koll av nålventilen.

Sen finns ju risken att det är dåliga vevhustätningar, då blir det lite mer omfattande jobb.

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203859 Detta är nog en 60cc.
Mät för säkerhets skull diameter men jag är rätt säker på detta.

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#203866 I så fall en 160 S. Enkelt att mäta diam genom utblåset med ett par ståltrådar eller en träpinne. som sagt 45 mm för 160 och 52 för 180.

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203878 Jag tror detta är ett hopeplock.
Nog ingen S..

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#203913
totte skrev:Känns det som sågarna har vettig kompression? Ta gärna en koll på hur kolv och cylinder ser ut, genom att ta av ljuddämpare och kika in genom utblåset.

Kolla alla besinslangar, även den inne i tanken. O

Är nog annars så att båda sågarna behöver en ordentlig förgasaröverhalning, rengöring, nya membran och koll av nålventilen.

Sen finns ju risken att det är dåliga vevhustätningar, då blir det lite mer omfattande jobb.


jodå kompen duger, ny slang på 535, förmodar att de kan ligga något i de du säger, finns de någon internet ÅF? närmaste återförsäljarna är ju lite oserisösa i mitt tycke då dom tycker att man håller på med gammalt skit och egentligen borde köpa Hva 560xp istället för att rengöra förgasare, sen är de hiskliga priser?

   TS
Användarvisningsbild

Win-win!

traktorz  
#203922 Självklart att en handlare skall ta tillfället i akt att kränga nya prylar, då en kund har hittat till dennes butik, allt annat är affärsmässigt feltänk.

Sen tycker jag att du borde se fördelarna med att ha en bra kontakt med din närmaste återförsäljare, eftersom du förr eller senare behöver en reservdel, och inte alltid önskar vänta en vecka på leveransen från nätbutiken. Ibland behöver du bara ett råd, vid ett annat tillfälle behöver du hjälp med en reparation. Priser går alltid att fråga om och jämföra. Både kund och företagare tjänar på bra affärsmässig relation, på engelska win-win.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).