Skördare

Vilka svärd och kedjor är bäst

59 inlägg 48044 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

novis??  
#199105 87/93 kommer ej i håg nu utan att ta bort det men jag kör med olika( strykjärn) ska kolla i kojan o morgon bitte vilket som är till 87vs93

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199114 Vi kör med 94. Kan vara lite tight att få på när kedjan är ny. Men de är inga problem..

mikado skrev:
novis?? skrev:kor FOREQ bredbakände 14k på 480C kanon svärd till bra pris

Hej antal drivlänk till bredbakände 14k till 480C ?

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

novis??  
#199125
Engstrand skrev:Vi kör med 94. Kan vara lite tight att få på när kedjan är ny. Men de är inga problem..

mikado skrev:
novis?? skrev:kor FOREQ bredbakände 14k på 480C kanon svärd till bra pris

Hej antal drivlänk till bredbakände 14k till 480C ?

stämmer var fel med93, 94 o strykjärnet mednr 7 men med 75cm 87länk

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

hemek_h18  
#199190 jag kör med 14k använder 88 länk och extra bred bakände 75 cm svärd,
men det går också att använda bred bakände på 480c

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199193 Själv kör jag med foreq svärd och oregon kedjor

Makalöst bra svärd man hinner använda o slita ner 5 oregon svärd på ett foreq svärd

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199215 FOREQ svärden är mycket bra tycker jag med, dock om man misslyckas och böjer det lite illa så går det nästan alltid av eller så bildas det sprickor. Iggesunds är mjukare och tål mer stryk, upplever de mycket bra bägge märkena, dock så talar ju priset för Iggesund, får 6 Iggesund till priset av 5 FOREQ.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

vedhandlaren  
#199287 Jag har kört med Iggesund innan men har testat Oregon en tid nu men ska gå till baka till Iggesund igen. Kör med en posch 550 ved processor

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

BSM  
#203455 Ni som kör med RMHS kedjor, har ni påpekat den dåliga hållbarheten hos era respektive inköpställen? Jag har flera kunder som har problem, och ju fler som rapporterar in problem desto större chans att Stihl agerar och går med på att kompensera. Mvh, Henrik

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

finskpinne  
#203498 Jag kör med RMH kedjor och tycker dom håller utmärkt. S:et i RMHS står väl för "Special" men jag vet inte vad som är speciellt med dom, har inte kollat upp det. Kan det va så att dom är hårdare än RMH kedjorna och därför spricker lättare?? Nån som har koll på vad S:et betyder? Jag vet att dom ska ha olika underställning men inte varför...

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

finskpinne  
#203507 Jag kollade upp vad skillnaden mellan RMH och RMHS är. Lite skillnad på vissa formdetaljer, men det viktigaste är väl att RMHS är mycket kraftigare. Det tycker man ju är konstigt då jag tycker att RMH kedjorna håller hur bra som helst.

Det är nog stora skillnader mellan aggregaten också hur kedjorna håller. Både Ponsses och Ketos aggregat var mycket dyra i drift när det gällde kedjekostnader. Med dom gick nog en och annan kedja av och det mest störande med dom var att drivlänkarna skadades när kedjan hoppade av. Detta problem finns inte på Kesla aggregatet jag kör med nu. Har ingen automatisk kedjesträckare på detta aggregat och det behövs inte heller, jag kör flerträdshanterad energigallring och massagallring för det mesta och ändå har jag inga problem med att kedjan hoppar av, kanske händer en gång per 10 000 stammar. Och om kedjan hoppar av så skadas inte kedjan utan den lämnar snällt hängandes på kedjefångaren.

Har problemkedjorna av modell RMHS varit av samma leverans eller har det pågått en längre tid??

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

BSM  
#203697 Flera av mina slipkunder har haft mer eller mindre problem med kedjebrott i ca ett år, men har köpt dom ändå för pga såg prestandan. Det verkar dock ha blivit värre på sista tiden. Drivlänkarna är urstarka men sidolänkarna är jättesvaga, fick in ett knippe här om dagen där det var sprickor i var och varannan länk. Han gick över till Carlton kedjor...

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

finskpinne  
#203820 Konstigt det där med att sidolänkarna går sönder!? :???: Om någon kedja går sönder för mig så är det drivlänken som spricker sönder. Kör alla dina kunder med RMHS eller kör dom med RMH också??
Vem är det som nitar dom kedjorna då som dina kunder kör med? Jag funderar bara för att det är ju lätt hänt att man tar i för hårt när man "klipper" av kedjorna från rullen, om man trycker på för hårt så går ju spetsen för djupt och "kilar sönder" sidolänken. Kan va så pass lite att det inte syns men sedan när kedjan börja belastas så går dom av. Om jag förklarar för dåligt så menar jag när man använder en sån här maskin:
Bild


Jag har inte köpt några kedjor på senaste året så jag kan ju inte säga hur dom senaste leveranserna har fungerat. Jag köper alltid flera rullar (100 fot) åt gången när jag köper så därför kan jag inte säga hur dom nyaste kedjorna har fungerat...

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Skogstinsen  
#214513 Min sambos broder kör en Valmet 901a med valmet 942 aggregat. Vad rekommenderar ni för svärd och kedja till den? Han är nybörjare och kör åt en bonde så han har ingen erfarenhet alls förut. Så alla tips är välkomna!
Senast redigerad av Skogstinsen lör 02 mar 2013, 21:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Smålandshuggarn  
#214926 Min systers broder????

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

machonisti  
#214928
Smålandshuggarn skrev:Min systers broder????

Gissar på halvsysters halvbroder. Annars är det en bror eller halvbror.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).