Servicebyggnader

Pulpettak

39 inlägg 64266 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

vetinte  
#202428 ahaaa nyt ord för mig :)

Avatar Fallback

Re: Pulpettak

tommy f  
#203624 Jäkla va mycket trevliga svar det trillat in! Tackar för det! :)
Slänger in en följdfråga. Har bestämt mig för att göra garaget 4,40 brett och 9,40 långt för att få 4m brett och 9m långt inv. Tänker göra det enklast möjligt för mig och tänkte göra taket med 2 tum 9 på cc60.. dvs typ såhär:
Bild


Och eftersom jag tänkte ha en större byggfläkt där inne för att kunna slå på om nöden kräver en kall vinterdag så tänkte jag isolera väggar och tak lite granna.. 120 i väggar och en 170 alt 195mm i taket, mellan "takstolarna" som är 2 tum nio (220mm).. Men frågan är väll om det blir för litet avstånd mellan isoleringen och råsponten uppepå 2 tum 9 reglarna? luft kommer det ju imellan, 5cm mellanrum om jag bara kör 170 isolering i taket, det borde väll funka? Eller blir det för tajt satt det blir fuktigt tro?

Mvh Tommy

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

T Landström  
#203630 Isolera med 195 du...
Lägg en läkt mot råsponten som du kan fästa en oljehärdad massoniten i.
Eller så sprutar du med träfiber isolering. Då behöver du ingen luftspalt säger dom.
Det samma gäller även om du lyckas göra det 100% ångtätt mot yttervägg och tak.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203635 Ungefär mitt i lokalen kan du väl montera en tvärbjälke just under taket och
i den montera en krok lämplig för tex motorlyft eller liknande arbeten.
Inte så hög extrakostnad och hyfsat enkelt att göra det nu jmfr att göra det efteråt.

Avatar Fallback

Re: Pulpettak

tommy f  
#203641 Kanon! :) Tackar för svar! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Pulpettak

Boarpan  
#203644 Hej Tommy min åsikt är att du börjar i fel ände.
Altså med plattan. De frågor som jag alltid ställer mig är vilken del är dyrast. I mina fall brukar det vara plåten. I ditt fall kanske det är limträbalken.
Kolla så att du får standard mått på plåt så brukar allt annat vara anpassat till den längden.
Har du egen skog så är det självklart att du skall såga själv. Då anpassar du stocken i skogen efter vad du skall ha den till.

Ett annat tips är att alltid bygga lite större än vad du igentligen behöver.

Avatar Fallback

Re: Pulpettak

tommy f  
#203656 Okej? :)
Saken är den att vi inte bor där permanent, utan annvänder denna lilla gård som sommar/fritidshus och plats finns till det mesta förutom att jag ville ha ett litet krypin till atv`n och skotern då vi är där.
Jag har ett varmbonat dubbelgarage vid vårat "åretruntboende" så därav att jag gärna bygger detta aningen billigare.
Att bygga större en tänkt är iaf vad jag tänkt göra då jag först bara tänkt bygga nått på plintgrund med trägolv på ca 20kvm :)
Tycker själv jag har bra koll på läget iaf, den post jag tyckte stack iväg hade vart å köpa färdiga takstolar för 1000-1500:-/st men det löser jag med vanligt konstruktionsvirke 2tum9 enl ovan bild istället.
Tackar dock för kommentaren, alltid trevligt att höra vad folk tycker :)

Mvh Tommy

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

T Landström  
#203658 1000-1500:- / st för takstolar?
Va det balk enl. bild som du fick pris på?

Avatar Fallback

Re: Pulpettak

tommy f  
#203670 neej balk på bild är en vanlig planka c30, 2 tum9.. Kostar 50-60:- metern dvs ca 260:-/st.
Priset 1000-1500:-/st är för en tillverkad fackverks stol:
Bild

Därav att jag tänker göra som på bilden ovan (den på balken).

Hursom, problemet löst! :)

Tack för all hjälp!

Mvh Tommy

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

T Landström  
#203673 Vad är det för snö zon?

Moelven har ett webb-baserat program där man kan kolla dim på de vanligast förekommande konstruktions detaljerna...

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

machonisti  
#203677 Jag avråder från pulpettak. Enklare att montera grundstomme och sätta upp takstol än att göra pulpettak. Takstol med spännvidd upp till 6 m kan man lätt göra själv. Kan man göra ett pulpettak kan man spika takstol själv. Svårare att bygga pulpettak och tvivlar på kostnadseffektivitet, speciellt ifall det skall isoleras. Belysningsarmatur ligger snett och lyser därefter osv. Plana ytor räta vinklar är alltid enklaste att jobba med.

Har byggt i båda stilarna, inga stora verk utan de du beskriver.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

T Landström  
#203679 Vet inte om jag tycker det är svårare att göra pulpettak än sadeltak...

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

machonisti  
#203681 Funderar såhär.

Takstol mycket av snedkonstruktion på markplan. Innertak plant bara att köra upp blåsull efteråt isolerat och klart.

Snedtak allt hamrande och snickande 4 m upp. Innertak snett eller ett nedsänkt, isoleringen skall på plats under byggnadsskedet. Äta ull underifrån eller riskera regn ovanifrån.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

T Landström  
#203687 Kan ju blåsa ett "snetak" oxå...
Du kommer ju åt att blåsa från högdelen eller så släpper du några av råspåntbrädorna längst upp så dom kommer åt med slangen.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

machonisti  
#203691 Man bygger som man vill men verket står att beskåda sedan. Kan förstå snedtak på öppet maskintak men med isolering osv är det ju fråga om helt vanligt garage. Finns det nån som tycker att en byggnad med mått 4 x 9 med snedtak är snygg så.

Det är sist och slutligen en liten del av byggkostnaden att stirra på några tusingar runt takkonstruktion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).