Traktorer och processorer

Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

54 inlägg 26558 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

elis  
#203595 Man trycker in alt drar ut plungen för att frikoppla. Spaken ska då stå kvar i det läget medan man själv lufsar till skogs och kopplar, nar man kommer tillbaks ställs spaken i låsläget. Sedan vinschar man.
Troligtvis.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

elis  
#203596 Har du denna: http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &cat_id=41

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

elis  
#203599 Sista sidorna i denna har fina genomskärningar på 101:an, där syns bl a hur plungen fungerar.

Sista sidorna i denna har också bra bilder.
Jag tolkar det som att när plungen trycks in trycks drevet mot trumman och frigörs från delen med två armar som ligger på splinen=frikopplad. Tittar man noga på bilden ser det ut som den där spaken ska föras upp/ned, troligen är den sned på undersidan som ligger mot plungen. I normalläget är plungen ute, trycks spaken nedåt går snedfasen över plungen och trycker in den och frigör kugghjulet. Synd att den som lade in boken inte tog med textsidorna, de ger ofta bra upplysning de också.
En spak med den funktionen är inte svår att göra själv, om du verkligen behöver kunna frikoppla? Det går väl att köra fram/back med reglaget och den farten på högväxel kanske räcker när du går ut?

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#203601
elis skrev:Sista sidorna i denna har fina genomskärningar på 101:an, där syns bl a hur plungen fungerar.

Sista sidorna i denna har också bra bilder.


Hej Elis,

tack för info, jag har naturligtvis laddat ned ÖSA101-manualen men tänkte inte på att titta närmare på andra ÖSA-byggen. Skall studera närmare!

Jag inser att jag tänkte galet vad gäller manövreringen av frikopplingen, just att den går upp/ned som du beskriver och inte ut/in som jag tänkte mig.

Jag tror att jag vill försöka få frikopplingen att funka även om det kan gå att linda ut på högväxel. Detta förutsätter att jag lyckas ordna en fjärrmanövrering av vinschmanövreringen. Det verkar sitta något "el-jox" i bakändan av vinschventilen som kanske har varit ämnat för detta? Kan det vara någon form av magnet eller liknande???

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#203604 Tack vare Elis råd så klippte jag ihop en bild från två sidor i SM868-handboken. Man ser att plungen trycker på det stora drevet och man ser även att rörelsemånen för drevet motsvarar "utsticket" för plungen.
SA101-vinsch_skuren-bild.jpg


Sprängskissen nedan visar dessutom en rätt stor fjäder som trycker ut drevet.
Man borde förmodligen kunna prova att trycka in plungen med en kofot för att testa att funktionen finns där, sedan lura ut en ny enkel "hemfix-spak"...
Nog borde det hålla för mild misshandel på detta viset...
SA101-vinsch_spräng.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

elis  
#203609 Eljox och hydraulikreglage finns också med på skisser och reservdelsbilder i de där katalogerna
Och ja.. Spaken går upp/ned och plungen går in/ut. Kanske kan du prova att bara vrida ett plattjärn i ena änden, kanske värma lite så inte det vrids där hålet ska vara. Går säkert att mikla fast det med en bult och ett gäng fjäderbrickor så att funktionen kan testas. Sedan är det nog bara att förfina ämnet lite så får du din spak.

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#203615
elis skrev:Eljox och hydraulikreglage finns också med på skisser och reservdelsbilder i de där katalogerna
Och ja.. Spaken går upp/ned och plungen går in/ut. Kanske kan du prova att bara vrida ett plattjärn i ena änden, kanske värma lite så inte det vrids där hålet ska vara. Går säkert att mikla fast det med en bult och ett gäng fjäderbrickor så att funktionen kan testas. Sedan är det nog bara att förfina ämnet lite så får du din spak.


Skall studera noggrant när jag kommer hem ikväll! Jämföra med min traktor och rita upp vad som sitter där. Sedan kommer det nog fler frågor till forumet!

Jag har tänkt mig att just göra en provisoriumspak som bekräftar att allt fungerar i vinschen, när sedan (förhoppningsvis) allt fungerar så kan man fila, putsa och förgylla bäst man gitter. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Tosca  
#203628 Har du inte friläge mellan hög och låg?
Eller går det för tungt att dra ut wiren om något drev till följer med runt?

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#203730
Tosca skrev:Har du inte friläge mellan hög och låg?
Eller går det för tungt att dra ut wiren om något drev till följer med runt?


Vet inte, hög-/lågspaken kärvade och jag vågade inte dra för hårt i den då, skall göra ett nytt försök på torsdag.
Å andra sidan om det går lätt att få i friläge med plungen upptill så är det nog ändå bäst!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).