Öppna kategorin

Konvertera jpg.-filer till pdf....

12 inlägg 49914 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Konvertera jpg.-filer till pdf....

Naders  
#203473 Ja som trådrubriken antyder så behöver jag hjälp med att konvertera bilder till pdf för att kunna maila iväg dessa.
Hur gör jag?
Har 44st bilder att skicka och enligt en gratissida som man får konvertera 1 bild i halvtimman skulle jag sitta här till fredag :wink:
Så snälla hjälp ^:)^



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Konvertera jpg.-filer till pdf....

T Landström  
#203475 Jag använder: http://www.software995.com/

Användarvisningsbild

Re: Konvertera jpg.-filer till pdf....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203476 Photoshop har en sån funktion inbyggd, om man nu skulle ha Photoshop alltså.

Avatar Fallback

Re: Konvertera jpg.-filer till pdf....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203478 1) Ladda ner Irfanview. Gratis.
2) Starta "File -> Batch conversion"
3) Bläddra fram biblioteket där dina filer ligger, och lägg till dem med "Add" eller "Add all"
4) Välj output format "PDF" :-)
5) Tryck "Start Batch".

Går så fort du inte hinner sätta på kaffe. ;)

Användarvisningsbild

Re: Konvertera jpg.-filer till pdf....

JörgenO  
#203493 Ett annat knep är att klistra in bilderna i Word, välj sedan spara som -> pdf/xps. Finns på Office-07 och framåt.

Avatar Fallback

Re: Konvertera jpg.-filer till pdf....

Naders  
#203495 @ Mangan

Jodå det lyckades enlligt programmet men sen kan jag ej hitta filerna....
Jag angav att de skulle hamna i en mapp på mitt skrivbord men när jag kollar så är den tom???

   TS
Avatar Fallback

Re: Konvertera jpg.-filer till pdf....

Naders  
#203496
JörgenO skrev:Ett annat knep är att klistra in bilderna i Word, välj sedan spara som -> pdf/xps. Finns på Office-07 och framåt.

Nu har jag inte Office :cry:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Konvertera jpg.-filer till pdf....

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203499 Går att ladda hem openoffice, alltid skönt att kunna öppna word och exceldokument, dessutom gratis

http://www.openoffice.org/

Avatar Fallback

Re: Konvertera jpg.-filer till pdf....

Naders  
#203500
SkogsGotte skrev:Går att ladda hem openoffice, alltid skönt att kunna öppna word och exceldokument, dessutom gratis

http://www.openoffice.org/

Jo det har jag förstås.
Visste inte att det gick i det programmet bara....
Får undersöka saken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Konvertera jpg.-filer till pdf....

traktorz  
#203503 Tycker förstås att det är idiotiskt att konvertera JPEG till PDF. JPEG är inget exotiskt format, utan kan läsas av TV, DVD-spelare, alla webläsare etc. Idiotiskt, ty vad får du för storlek och för kvalitetsnivå när bilderna paketeras i en PDF-fil? Hur stor blir pdf-filen?

Själv skulle jag lägga de fysiskt på ett minneskort, USB-minnespinne, eller som i detta fall för att mejlas, lämpligen zippas med WinZip eller WinRAR.

Att mejla 44 bilder som attachments är förstås opraktiskt, så därför att skapa ett eller flera ZIP-arkiv är det jag rekommenderar.

IrfanView eller FastStone Image Viewer är två mycket utmärkta program för att hantera bilder.

P.S.
Jag har slutat med att mejla många JPEG-bilder i bauta-mejl. Istället utnyyttjar jag det numera så populära molnet, med en tjänst från DROPBOX. Jag laddar upp bild-filerna dit, och sen mejlar bara en länk till mina vänner.

Hämta DropBox här:
Always have your stuff when you need it with @Dropbox. Sign up for free!

Avatar Fallback

Re: Konvertera jpg.-filer till pdf....

Naders  
#203514 Ja många olika tips å trix finns det :wink:
Finns väl inget som är rätt eller fel :???:
Nu är det inga bilder det handlar om eller jo förresten... inscannade dokument som jag vill skicka som en enda PDF-fil.
Nu har jag dock fått över dem till PDF och nu undrar jag hur man får alla 44 filerna att bli en enda med lämplig storlek att skicka?
Sug på den ni :lol:
Jag vet att jag inte borde sitta framför en dator egentligen så det behövs ej påpekas :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Konvertera jpg.-filer till pdf....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203524 Tja, pröva http://pdfmerge.en.softonic.com/ kanske?

När jag scannar kan jag välja "Skanna dokument som PDF", så blir det en flersidig PDF med en gång. HP:s standardprogramvara. :-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).