Virkesmätning och Matrisfub

Tillfredsställande kvistat?

16 inlägg 20794 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillfredsställande kvistat?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203373 Är dessa bitarna tillräcklig väl kvistade för att det inte skall bli något avdrag i massaveden? De flesta pinnar ser ut såhär, jag är helt enkelt en ganska kass skogshuggare. ;)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillfredsställande kvistat?

machonisti  
#203375 Svårt att kvista bättre enligt min mening Mangan, alla är egentligen kassa huggare annars hade vi sett ut som transformers med sågaggregat på armarna.

Användarvisningsbild

Re: Tillfredsställande kvistat?

machonisti  
#203376 Va e de på bilden Mangan, har du kastat handsken?

Avatar Fallback

Re: Tillfredsställande kvistat?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203380 Såg bra ut tycker jag vad man kunde se, det viktiga är väll att det inte är några grövre kvistar som är "orörda" eller längre stumpar(kommer inte ihåg i huvudet hur långa stumpar det får va) på, dom måste isf vara knäckta så dom har mindre motstånd än en kvist mindre än en cm(är jag nästan säker på att det är, kan va 9mm eller 15 också?)

Avatar Fallback

Re: Tillfredsställande kvistat?

rikard_e  
#203382 Vet inte hur mycket kvist det får vara på massan
Jag har en del massa som nån klenkvist t.o.m sitter kvar på, inte alltid så lätt att få allt soprent

vet bara att det inte får vara kvistar som sticker ut mer än 30 mm på timmer, då blir det vrak.

Avatar Fallback

Re: Tillfredsställande kvistat?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203386 Du idag var det nära att jag kastade handsken! Hoppas det går bättre imorgon.

http://www.sdc.se/admin/PDF/pdffiler_VM ... -05-24.pdf

Kvistar mindre än 15mm får vara hur långa som helst. Över får vara 16cm(!) för barrmassa.
Men så står det också i kompendiet:

"För kviststumpar grövre än 15 mm gäller heller ingen antalsbegränsning. Kviststumparna måste understiga 12,0 cm för granmassaved och 16,0 cm för övrig massaved. Denna regel får dock inte tillämpas som om det vore tillåtet att vid kvistningen av stocken avsiktligt och systematiskt utnyttja längdtoleransen för kviststumpar, vilket skulle kunna vara möjligt vid motormanuell upparbetning. Huvudregeln är att kvistningsverktyget ska ha berört stockens mantelyta i hela dess längd. De kviststumpar som trots detta sitter kvar är alltså resultatet av ofullkomlig kvistningsteknik - speciellt under savningstid - eller också av rena förbiseenden som fallet kan vara vid motormanuell kvistning"

Så det var därför jag frågade, och undrar hur er massaved ser ut efter kvistningen? Antar att ni tar barken också med sågen? ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillfredsställande kvistat?

rikard_e  
#203389 när man försöker kvista finare så brukar jag lyckas fila ner hela stocken, då givetvis toppen, som är precis över 5cm i diameter så det skiter sig som massa ändå.

Finns för mycket att tänka på, funderar starkt på att införskaffa en processor till traktorn
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Tillfredsställande kvistat?

machonisti  
#203392 Hittils har jag inte brukat kvistningsverktyget så att barken avlägsnats vid motormanuell upparbetning. Dock har mantelytan under vissa sträckor förblivit orörd eftersom kvist saknats på dessa platser under motormauella kvistningsprocessen.

Härom kan vi nu inleda undersökningsprocess uti hur mantelytor utan kvist skall behandlas.

Mest skog när han dör vinner :wink:
Senast redigerad av machonisti tis 08 jan 2013, 23:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tillfredsställande kvistat?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203394 När har du tjänat in den processorn, richard...? ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillfredsställande kvistat?

rikard_e  
#203396 om 400 år kanske :grin:

Nä blir nog att adoptera en 30årig polack som får gå och kvista åt mig istället :wink:

Tycker du har kvistat bra, ser snyggt ut!

Avatar Fallback

Re: Tillfredsställande kvistat?

hasse_as  
#203438 Tycker också att det såg mycket bra ut bara att fortsätta så...

Avatar Fallback

Re: Tillfredsställande kvistat?

Per S  
#203439
rikard_e skrev:när man försöker kvista finare så brukar jag lyckas fila ner hela stocken, då givetvis toppen, som är precis över 5cm i diameter så det skiter sig som massa ändå.

Finns för mycket att tänka på, funderar starkt på att införskaffa en processor till traktorn
:-bd


"Stock ska hålla avtalade minimi- och maximidimensioner.
Minimidiameter: 5 cm ub vid minimilängd.
Maximidiameter: 70 cm ub (största enskilda diametermått)
Diameter bestäms via korsklavning under bark. Mätning på mötande kant får tillämpas. Underdimension (ved klenare än 5,0 cm ub vid minimilängd) redo-visas som vrak med hela stockvolymen. För ved som håller 5,0 cm vid mini-milängd men understiger 5,0 cm i topp redovisas ej den del där diametern understiger 5,0 cm.
Minimilängd:
För virke i standardlängd: standardlängd – 30 cm.
För virke i fallande längder: 270 cm"

Som jag fattar det så ska massabiten vara 5cm under bark vid minimilängd dvs 270cm. Alltså kan den ju vara 550cm lång och 3cm i änden, bara den håller 5cm vid 270cm. Rätta mig gärna om jag har fel.

För övrigt tycker jag det var mycket väl kvistat!

Avatar Fallback

Re: Tillfredsställande kvistat?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203441 Men man får inte betalt för biten som är under 5cm heller! :-)

Många som tycker det är bra kvistat, har vi tittat på samma bilder? 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillfredsställande kvistat?

kallen  
#203443 Ska nog vara ganska många bitar som ska vara under 5 för att det ska bli vrak då det medta travmäts.
Om man manuellsågar kan man ju kapa snett eller kapa i kvistvarv för att klara 5 cm. Men komihåg att det är inte många kronor betalt för sista biten så mycket jobb och lite in.

Massaveden kan väll vara upp till 58dm.

Avatar Fallback

Re: Tillfredsställande kvistat?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203472
kallen skrev: kapa i kvistvarv för att klara 5 cm.


Ett knep jag använt mig ofta åt, och sen skrattat skogsbolagen bakom ryggen. En härlig känsla när man trott man kunnat lura tillbaka på dom lite, dom som lurar så ofta, hehe

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).