Skördare

Giljotin vs. Kedjesåg

4 inlägg 4264 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Giljotin vs. Kedjesåg

Pilab  
#203056 Hejsan!
Frågan är säkert redan diskuterad, men kunde snabbt inte hitta något om det.
Vad jag funderar kring, hur effektiv är egentligen en klipp jämfört med kedjesågen i ett aggregat?
Att det skiljer enormt i underhåll kan jag tänka mig. Men hur väl fungerar en klipp om man kan få ut en timmerstock, blir det gagnvirke eller funkar klippen bara till massa och energi?
För om man kikar på Moipu 300 ES med matning och kvistning så finns ju grunden, frågan är ju bara om tekniken funkar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Giljotin vs. Kedjesåg

skogsjan695xl  
#203076 Klipp fyngerar inte på timmer. Det klämmer sönder stocken. Dessutom måste en timmerstock vara sågad minst 50% av diametern.
men på massa och energi fungerar det.

Avatar Fallback

Re: Giljotin vs. Kedjesåg

Pilab  
#203390 Tack för svaret... Men måste utveckla min frågeställning och jämförelse ytterligare. När kommer en fällgripsåg till sin rätt? Vad är det den kan som inte tex Moipu 300 inte kan?
För vad är vitsen att såga av det som du ändå inte kan kvista i aggregatet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Giljotin vs. Kedjesåg

Robert Lindberg  
#211257 Ett trädelsaggregat med såg fungerar bättre om materialet är övervägande grovt. En klipp klarar inte övergrovt och speciellt inte då virket är fruset. Samma sak med hårda träslag där en klipp som normalt klarar 30 cm kanske bara klipper drygt hälften medan sågen fixar det utan problem.

Hälsningar

Robert med Mecanil XG220 klipp och såg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).