Traktorer och processorer

Mindre traktor för max 30K. Vilken model

89 inlägg 48205 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Månskensbonnen  
#203117
Skogsmange skrev:430 är överskattad...

Den är inte överskattad men brutalt övervärderad. Har en själv och ibland när man ser vad folk begär i annonser så blir man mörkrädd. ^#(^

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

kungsis  
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Blivande snickare  
#203358
kungsis skrev:http://www.youtube.com/watch?v=yEigaMhFpJU

Gött ljud 8)

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#203405

Thanx!
BM 35/36 känns som ett alternativ, helt klart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203407 Skoja inte, värdelöst skit imho. Inte ens diffspärr har de.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#203410
kungsis skrev:Visst är det en 2cylindrig motor med stort svänghjul :grin: . Lite förvånad att du inte vet vad det är. Det är ju en klassiker vettja. En victor ska lyfta runt 800kg, men frågan är hur körbar han blir. Det blir baktungt. Den väger ju inte mera än ca.1600kg sammanlagt. Du kanske skulle hitta en BM 35/36 i stället. Samma traktor som victor men med en cylinder till och även lite större och samtidigt föregångaren till 350 Boxer(lite förenklat förklarat) men tusan så mycket lättare att hitta till vettigt pris.

M.v.h
Kungsis


Det går inte att montera en frontvikt på Victorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#203429

Volvoce.com är ju helt klart en intressant sida, mkt trevlig info om gamla Volvo BM.
Har nu suttit här och letat efter MF och Fords motsvarande sidor men kan inte hitta nåt. Finns motsvarande info för Ford och MF, nån som har koll?

Finns det reparationshandböcker att få tag på någonstans? Tänkte om det finns någon hemsida eller annat?
Jag tänker då på böcker till äldre traktorer, som har diskuterats i den här tråden. Typ BM Victor, Ford 4000, MF 135 o.s.v

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Midgård  
#203431 Kolla på www.maskinisten.net. Där finns mängder med i-böcker och verkstadshandböcker för gamla traktorer.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Tosca  
#203486
Slurfi skrev:Skoja inte, värdelöst skit imho. Inte ens diffspärr har de.

En sak mindre som kan gå sönder då.
Att sitta framför vedmaskin och liknande uppgifter kräver inte så mycket av en traktor som tur är.

Användarvisningsbild

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

stegmaster  
#203574
Tosca skrev:
Slurfi skrev:Skoja inte, värdelöst skit imho. Inte ens diffspärr har de.

En sak mindre som kan gå sönder då.
Att sitta framför vedmaskin och liknande uppgifter kräver inte så mycket av en traktor som tur är.

Då kan du ju ta ennu et steg til och köpa en Deutz i 05-06 serien som er luftkyld, så slipper flera felmoment som kan uppstå , som problem med vattensjuka om ofta annars kommer på dessa gamla traktorer. 8)
Har ju själv en Deutz 4005 65mod. som knaller på år etter år före vedmaskinen. :grin:
Den har even spärr och hög/låg gir.
Men en sak man ska va medveten om på dessa gamla traktorer nästan oavsett märke, er at dom endast har 540 varvs Pto, så om vedmaskinen ska snurra på 540o/min, så får traktoren gå ganska friskt.
Nu går ju oftast vedmaskinen på lite lägre varvtall en 540o/min, men inte alla, så kan vara värdt at kolla upp.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

kungsis  
#203576
Slurfi skrev:Skoja inte, värdelöst skit imho. Inte ens diffspärr har de.


Tja, allt beror väl på spekulantens krav antar jag. Det är ingen traktor jag skulle välja om jag bara skulle ha en, då den ju mycket riktigt saknar diffspärr. Den saknar ju även mycket annat om man gämför med vad som finns nuförtiden t.ex modern hytt, servostyrning, fullt inställbar hydralik/3punkt/kraftuttag osv. Finns ju massor som man kan räkna upp om man vill det, men om man nöjer sig med att vilja ha något som har överkomligt pris, en bra/snål motor, hydralik, kraftuttag, sits och pedaler och framför allt fungerar, så är en BM 35/36 en bra traktor = bra komplement till modernare traktor.
Sedan kan jag nog tycka att det är en dålig ide att köpa en Victor och hämga på en massa vikter. Bättre då, som jag redan sagt, att köpa en 35/36. Victorn är ju inte direkt modernare utan ungefär samma traktor fast tyngre och med en cylinder till.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Midgård  
#203602 Ska traktorn enbart driva eller flytta vedmaskin är det väl en sak, men om den ska nyttjas för lite all-round ställs nog lite högre krav. Buster 400 har t ex följande vilket saknas på Viktor/BM 35/36: diffspärr, 10-tal hastigheter på kraftuttag bl à reverserade, hög/lågväxel, insteg från sidan genom dörr, drivhjulsberoende/oberoende kraftuttag, terra trol hydraulik, varvräknare mm. Viktorn toppar väl också bara 22-23 km/tim på högsta växeln.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#204548 Vad tycks om denna? Verkar priset ok? Tror jag ska åka och titta på den här, då traktorn lämpligt nog, står i min kommun.

http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_B ... 0.htm?aw=1

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

röjjare  
#204580 Priset verkar ok.
Dom brukar kosta 25 med lastare och denna har nya bakdäck.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#204671
stegmaster skrev:
Tosca skrev:
Slurfi skrev:Skoja inte, värdelöst skit imho. Inte ens diffspärr har de.

En sak mindre som kan gå sönder då.
Att sitta framför vedmaskin och liknande uppgifter kräver inte så mycket av en traktor som tur är.

Då kan du ju ta ennu et steg til och köpa en Deutz i 05-06 serien som er luftkyld, så slipper flera felmoment som kan uppstå , som problem med vattensjuka om ofta annars kommer på dessa gamla traktorer. 8)
Har ju själv en Deutz 4005 65mod. som knaller på år etter år före vedmaskinen. :grin:
Den har even spärr och hög/låg gir.
Men en sak man ska va medveten om på dessa gamla traktorer nästan oavsett märke, er at dom endast har 540 varvs Pto, så om vedmaskinen ska snurra på 540o/min, så får traktoren gå ganska friskt.
Nu går ju oftast vedmaskinen på lite lägre varvtall en 540o/min, men inte alla, så kan vara värdt at kolla upp.


Min processor vill ha minst 540v/min, en BM 400 Buster tror jag ligger på 1800v/min när kraftuttaget lämnar 540v/min. 1800v/min är väl inte helt optimalt, lite väl högt varv?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).