Sågtimmer

Upplägg

7 inlägg 12266 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Upplägg

rikard_e  
#203327 Vet inte om det här är rätt forumsdel för den här tråden.

jag kör ut eget virke och massa med traktor och huggarvagn.
Har kört åt andra på mindre avverkningar och då har det blivit att jag lagt timret:

tex 3.10:or i en hög, 4:40 i en , 4.70:or osv osv alla i inviduella högar då det blivit såpass mycket.

Men nu hugger jag själv och kör ut, eftersom jag fäller och aperar själv så blir det rätt blandat i vagnen, och jag har lagt allt timmer i samma hög.

Så 3,10 or som är klentimmer och 5.50or som är kanske är 70 i diameter i samma hög.
Det handlar inte om så stor mängd (inte över 50m3)

har det här någon betydelse?
eller ska allt ligga uppdelat?

Hoppas ni förstår min fråga, tack på förhand !



   TS
Avatar Fallback

Re: Upplägg

Tosca  
#203330 Klentimmer är väl ett eget sortiment, så det ska du lägga i egen hög.
Enkelt sagt så ska alla sortiment som har egen prislista ligga i egen hög.
Undantag finns naturligtvis, men då ska det finnas uttryckt.
Exempelvis läggs asp- och björkmassa ihop här just nu trots olika priser, inmätaren uppskattar de olika andelarna vid inmätningen.

Användarvisningsbild

Re: Upplägg

T Landström  
#203331 "Normal timmer" kan du väl blanda längderna men klentimmer bör väl ligga för sig då det är ett eget sortiment eller har jag fel där?

Vet att någon gång när vi huggit frötall så har skotarföraren sorterat ut rotstockarna.

Avatar Fallback

Re: Upplägg

rikard_e  
#203337 Ja så normaltimmer mellan 3.10 - 5.50 kan jag lägga ihop då?

Och klentimmer i en hög.

Har inte lyckats blanda än, satt på avläggningsplatsen och funderade på hur det var, tänkte att det fanns några kloka själar här som gärna hjälper med rådgivning

tackar så hjärtligt!

fler får komma med sitt tycke!

   TS
Avatar Fallback

Re: Upplägg

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203416 När jag sålde -08 så gick det bra att blanda gran och tall, nu vill dock samma uppköpare att gran och talltimmer hålls isär.
Jag antar att timret -08 kördes till ett gransågverk, delades där isär och tallen kördes till ett annat sågverk = en extra transport mellan sågverken.

Avatar Fallback

Re: Upplägg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203428 Fråga inköparen? Det är ju olika beroende på.

Avatar Fallback

Re: Upplägg

hasse_as  
#203437 Såhär brukar jag göra, jag lägger både det grova och det klena timmret i samma hög när det är små volymer.
Högg i höstas några granar 20 fub och en så liten hög är det ingen ide att sortera, la allt i samma hög. På mätbeskedet är det sedan uppdelat i klen och grovtimmer, så det verkar gå bra.

Större volymer delar jag upp på grov och klentimmer.

detta gäller då enbart grantimmer

men det är nog säkrast att fråga inköparen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).