Traktorer och processorer

Hur mycket skog har ni att köra i?

64 inlägg 37507 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

stektlök  
#203001 Har 49 hektar å mesta dels åker :shock: har lite "dungar" som jag kallar det också, men ska jag hålla ordning på dom iaf from nu !

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

erik__j  
#203084 140ha , hinner inte med så mycket jag borde

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Storken  
#203089 Har ca 45 ha produktiv skogsmark.
Kör mest mest åt mig själv, det är lugnast så. Händer att jag kör bort ris i trädgårdar o liknande ibland.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

volvo_buster  
#203093 95HA produktivt med 23000m3sk avverkningbar skog!
Synd man inte kan leva på skogen, då hade jag sagt upp mig direkt och varit 100% skogsmulle och inte som nu en månskensbonde :/ :(

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

OlaE  
#203099 I början av 2000-talet gick jag och praktiserade hos en äldre man på Skogsstyrelsen i Tyringe, vid namn Göran Garpinger.

Han sa till mig att i Götaland behöver man ca 400Ha produktiv skog för att kunna försörja sig på det, och norröver behöver man det dubbla, ungefär 800Ha, med tanke på tillväxten.

Låter det rimligt? :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Helmer95  
#203112
Mangan skrev:Prick 100 ha produktivt, kör med en Mf-135, skogsboggie och en upphittad vajerkran. ;)


MF 135! :grin: Jag har tre stycken själv och övertygad om att det är guds gåva till våran gård 8) :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

hagman88  
#203120 100ha med bland skog. från ny planterat ända till slutavverkning och allt där imellan ;)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

mashun02  
#203122 380 ha produktivt.
Har lillebror och vimek 606 för gallring. Har en del förfrågningar att köra åt andra men får se hur det blir.
Skulle vilja ha dubbelt så skulle jag bara köra åt mig själv.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

haggloader  
#203174
volvo_buster skrev:95HA produktivt med 23000m3sk avverkningbar skog!
Synd man inte kan leva på skogen, då hade jag sagt upp mig direkt och varit 100% skogsmulle och inte som nu en månskensbonde :/ :(
Lugna dig nu. :wink:
Vilken ålder är du i?
Om vi antar att du hugger själv och kan sälja för 300 kr/m3skog, när det är avverkningsbar skog, kan du få ut cirka 6,9 miljoner och ingen tillväxt är inräknad. Säg upp dig om du är över 50-55 år. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Skogstinsen  
#203232 Pappas kusin har drygt 250 hektar i Fryksdalen och han lever på skogen! Så inte fan behöver man några 400 hektar för att leva på den!

Om jag hade 95 hektar så hade jag sagt upp mig och är bara 30 år.

Har själv 23 hektar, kör med 2 ardenner. Kör ut ca 50-100m3/år med häst.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

herjman  
#203289 0 hektar. Hugger hos andra och gör brännved av det.

Amorterar som en tok på mitt nuvarande skoglösa boställe för att inom 5-10år kunna köpa en liten skogsgård, bor tyvärr i en landsända där gårdarna är riktigt dyra!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203304 Har 12 ha skog. Kalavverkade 1,3ha för två år sedan och siktar på att inte göra om det. Resten ska röjas, gallras och plockhuggas, försöker ha ett beting på ett ha per år.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

patrol85  
#204125 Efter senaste tillköpet ligger det på ca 650 ha. Hinner dock inte vara så mycket i skogen. Är månskensbonde också, samt driver ett företag i annan bransch med 5 anställda.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

jonathanA  
#204155
patrol85 skrev:Efter senaste tillköpet ligger det på ca 650 ha. Hinner dock inte vara så mycket i skogen. Är månskensbonde också, samt driver ett företag i annan bransch med 5 anställda.

Trevligt! I vilken del av landet?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

värmSkog  
#204171 Jag får nöja mig med 100 ha skog & 24 ha åker. Tyvär så ligger man efter med det som ska röjas :x

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).