Skogsröjning

Röjning

21 inlägg 20121 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjning

MNBT-Syd  
#203250
towes skrev:
MNBT-Syd skrev:Jag va en aning trött när jag skrev siffrorna, såg först nu att jag hade fått med en nolla för mycket på siffrorna.
kan hända även den bäste. :smile:

MNBT-Syd skrev:...e björken 2-2,5 meter och vid de laget har dom en stam på ca 5-15cm.
Önskar jag hade dessa björkar, som gjort för smidig vedhantering. :lol:

Ärligt talat är jag lite tvivlande till det övre måttet du gav i planteringsröjning, dvs det vi normalt kallar R1 - gran upp till 1,3 m. För 15 cm stam är våra björkar långt upp i himlen. Finns i regel som kvarlämnade icke röjda björkar i ca 20-årig granskog (dvs ungeför likåldriga med granen).

I den andra bilden som visats ovan har björkarna varit ca 3-4 m höga med de grövsta stammarna runt 5 cm. Det mesta bortröjda väsentligt klenare. Jag menar detta är väldigt normalt.

MNBT-Syd skrev:se om jag har någon bild som jag kan lägga upp på hur jag menar.
Det vore trevligt!

Var länkarna ovan till någon glädje?



Klart att de va till glädje.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203287 Tänkte lägga in en bild som illustrerar det svåra med att säga stamavtal och hårt eller lätt röjt över internet.
På bilden ser man ett ca 16-årigt bestånd som aldrig röjts. Låter som rena djungeln men så var det verkligen inte. Vi har röjt till en stamtäthet som vi tyckte blev bra med den den utgångspunkten vi hade, kunden blev nöjd och det får man ju vara glad över :grin:
Det jag vill säga är att det är olika förutsättningar på olika trakter, det man skriver i trådarna här om tex allt för sen röjning kan av nån som sitter i andra landsändan uppfattas som ett helt normalt objekt. Kan lätt bli fel.

Nov 2012.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röjning

sundelius  
#410338 En fråga till @skogsgotte , @Palms , @ fs480 och andra rutinerade röjare.
Ungefär hur lång tid skulle ni beräkna att 13 hektar underröjning i ett 30årigt tallbestånd i förhållandevis besvärlig terräng?

Är helt med på att det är som frågan hur långt är ett snöre :oops: men vill bara ha en uppskattning av tidsåtgång för min egen planering av hösten och vinterns jobb, så säg bara lite på en höft

Användarvisningsbild

Re: Röjning

JensSkoog  
#410348 Mäta upp en fyrkant på 33m. x 33m. inne i beståndet och kör den fyrkanten i normalt tempo.
Senn gångar du upp tidsbruken med 130, så skulle du ha ungefär tiden det vill ta :wink:

Rekommenderat av en som definitvt inte är rutinerad röjare, men
som vet mycket om besvärligt terräng :lol:

Användarvisningsbild

Re: Röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410479
sundelius skrev:En fråga till @skogsgotte , @Palms , @ fs480 och andra rutinerade röjare.
Ungefär hur lång tid skulle ni beräkna att 13 hektar underröjning i ett 30årigt tallbestånd i förhållandevis besvärlig terräng?

Är helt med på att det är som frågan hur långt är ett snöre :oops: men vill bara ha en uppskattning av tidsåtgång för min egen planering av hösten och vinterns jobb, så säg bara lite på en höft


Hur långt är ett snöre? :mrgreen:

Menar du en underväxtröjning före gallring, där den normala röjningen är utförd i tid tidigare?
Eller ett bestånd som lämnats orörd i 30 år?
Vad är besvärlig terräng, stenigt eller brant? Stenigt drar ner produktionen ordentligt men är det bara brant så handlar det bara om hur vältränad man är 8)
Normal underväxtröjning går oftast fort att röja, 1,5-2 ha om dan.
Om det handlar om en sen röjning som kamouflerats till en underväxtröjning så kan det ta 3 dagsverken per hektar...

Användarvisningsbild

Re: Röjning

sundelius  
#410488 Det är stenigt och det är röjt tidigare så med ditt svar planerar jag in 1 dag / hektar.
Tack

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).