Sågtimmer

Sälja timmer och köpa virke

15 inlägg 21325 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sälja timmer och köpa virke

MickeM  
#203074 Jag har behov en lite större mängde virke till renovering och funderar på om det är en fördel att samtidigt sälja timmer till samma sågverk som jag köper ifrån.

Har ni erfarenheter eller råd om hur man får till bästa affär?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja timmer och köpa virke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203077 Är det inte bättre att du lämnar timmer till en såg som kan såga fram de dimensioner du behöver?

Användarvisningsbild

Re: Sälja timmer och köpa virke

T Landström  
#203080 Hur mycket virke rör det sig?

Avatar Fallback

Re: Sälja timmer och köpa virke

MickeM  
#203086 Att beställa sågning vore en möjlighet men det känns som att det blir mer avancerat och större risk?
Den avverkning jag ska göra innehåller visserligen gran som ser ut att vara bra kvaliet
+20m 50år men under 20cm i diameter på vissa.

Min byggare estimerar virkeskostnaden till 40-50 tusen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja timmer och köpa virke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203088 Jag tror (TROR!) att du tjänar på att köpa billigaste virke, och sälja din skog så dyrt som möjligt. Oavsett till/från vem.

Om du vill ha eget virke i huset kommer saken förstås i ett annat läge.

Användarvisningsbild

Re: Sälja timmer och köpa virke

machonisti  
#203124 Jag brukar såga upp virke som inte duger åt bolagen och sortiment som inte uppnår minimimängder utan avdrag. Har förvisso bra lagringsmöjlighet så detta är nåt jag gör i princip varje år. Har aldrig varit utan byggnadsvirke sen jag började med detta. Specialsorter kan vara ett problem att råka ha på lager.

Användarvisningsbild

Re: Sälja timmer och köpa virke

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203141 Har du gran av bra kvalitet, är det väl lika bra att få den uppsågad, du får med stor säkerhet inte lika bra kvalitet på det du köper (särskilt om du köper det billigaste virket som ofta är rena skräpet). Dessutom kan du ju få tjockare panelbrädor än de töntiga 21 - 22 mm som finns på brädgårdarna idag :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sälja timmer och köpa virke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203153 Om du kan avverka 200 m3f så kan du alltid sortera ut fint timmer att såga, rester säljer du som massaved. Då har du pengar att betala avverkning och sågning och förmodlingen får du en slant över.

Användarvisningsbild

Re: Sälja timmer och köpa virke

T Landström  
#203154 Vad är tidsramen för bygget?
Sågar du själv och bygger med, bör ju det sågade ligga och torka ett tag.

Avatar Fallback

Re: Sälja timmer och köpa virke

MickeM  
#203155 Ja torkningen är troligen det som fäller avgörandet. Hur länge bör virke torka?

Det gäller visserligen en lada/maskinhall så det sänker kanske torrhetskraven men ändå.
Tackar för tipsen, jag kommer tänka till kring hur man får eget virke av bra träd framöver när det inte är lika bråttom. Jämför man med det virket som byggde den gamla ladan och det man köper idag så känns kvalitén markant olika...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja timmer och köpa virke

T Landström  
#203159 Vet inte hur långtid det tar...
Virket krymper ju en del när det torkar och det kan ju hända saker med konstruktionen om du sätter upp fuktigt virke som sedan tokar...

Användarvisningsbild

Re: Sälja timmer och köpa virke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203173 Om du ska bygga bostadshus bör viket torka 10-12 månader men om det är en lada så kan ju kortare tid räcka 4-6 månader kanske. Viktigt är att konstruktionsvirket är torrt, ytterpanel typ lockpanel kan ju torka sedan den satts upp. Dock måste man vänta med målning tills det är torrt.

Användarvisningsbild

Re: Sälja timmer och köpa virke

Camwood  
#203203 Om man sågar virket på vårvintern som man ska enligt gammal tradition så torkar panelbräder på några veckor och reglar o plank på en månad. Förutsatt att virket är strölagt ordentligt och virkestravarna står på luftig plats men inte i solen för då torkar de för fort.
Ytterpanel bör inte sättas upp rå . Det finns en stor risk att virket spricker vid spikarna när virket sen torkar. Att bygga ett eget hus/lada med eget sågat virke slår det mesta i tillfredställse o njutning :grin:

Avatar Fallback

Re: Sälja timmer och köpa virke

Nolltax AB  
#203208 -Hmm, jag behöver virke till en lada/maskinhall.
-Sälja stock å köpa bräda för slanten eller leja sågning av stocken?
-Ponera jag skulle göra tvärtom? Köpa billig sågbänk å såga stocken själv..?
-Hmm, en sågbänk skulle man kunna använda nästa gång oxå...

Avatar Fallback

Re: Sälja timmer och köpa virke

skogshasse  
#203216
MickeM skrev:Jag har behov en lite större mängde virke till renovering och funderar på om det är en fördel att samtidigt sälja timmer till samma sågverk som jag köper ifrån.

Har ni erfarenheter eller råd om hur man får till bästa affär?

sälj det veka spar det grova och såga det då tror jag du har den bästa ekonomin på virket för det tar ungefär lika lånd tid att rikta och såga bort bakveden på en vek stock som en grov stock

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).