Traktorer och processorer

Mindre traktor för max 30K. Vilken model

89 inlägg 48200 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Skogsmange  
#202574 430 är överskattad...

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#202595
kungsis skrev:Finns väl inget bättre än en BM Victor. Har en själv som komplement till Fiat 680 och JD 4230 och är nöjd. Och reservdelar är inga problem, då man aldrig behöver några.

M.v.h
Kungsis


Du menar en sån här? http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_BM ... ca=1_8&w=3
Låter intressant det du säger, absolut. Men lite spartanskt känns det.. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#202596
Skogsmange skrev:430 är överskattad...


Jasså, berätta mer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#202597
rikard_e skrev:Jd är väldigt dyra i förhållande till andra.

Varför är du skeptisk till fordarna och DB? Öststatarna kan jag förstå.

Mf 165 och 430 är riktiga slitvargar, båda har bra välkända motorer.


Har en 4000 och har haft en 165:a Båda är ruskigt snåla.

165:an har bättre hydraulik, men känns väldigt spartansk, 4000 har dåligt flöde i yttre hydraulik 20 L/min. Men båda är riktigt trevliga och bra traktorer.

Vi var och tittade på 165:an, 430, DB 995 ,Bm 650 och ford 4000 när vi skulle ha tag på traktor, svåra val, men känns som man valde rätt, bytt hydraulpump (pga felskötsel) och spindelled pga fastkörning i skogen. Annars har jag inte haft problem med den.


Har väl egentligen ingen "riktig" anledning till å vara skeptisk mot Ford och DB. Ford låter inte bra i mina öron, av den anledningen att jag anser att Fords personbilar är rent skräp. Och DB har gett mig en känsla av att vara av tveksam kvalitet. Men jag har alltså ingen praktisk erfarenhet av Ford och DB, det känns helt enkelt inte helt rätt. Jag kan mkt väl ha helt fel..

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Skogsmange  
#202612 Vi hade en 430 innan och den är ju driftsäker men ingen bra traktor till vare sej jordbruk eller skogsbruk.. Sen tycker jag att många överskattar värdet på gamla volvotraktorer..

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

rikard_e  
#202616
Pe_Er_79 skrev:
rikard_e skrev:Jd är väldigt dyra i förhållande till andra.

Varför är du skeptisk till fordarna och DB? Öststatarna kan jag förstå.

Mf 165 och 430 är riktiga slitvargar, båda har bra välkända motorer.


Har en 4000 och har haft en 165:a Båda är ruskigt snåla.

165:an har bättre hydraulik, men känns väldigt spartansk, 4000 har dåligt flöde i yttre hydraulik 20 L/min. Men båda är riktigt trevliga och bra traktorer.

Vi var och tittade på 165:an, 430, DB 995 ,Bm 650 och ford 4000 när vi skulle ha tag på traktor, svåra val, men känns som man valde rätt, bytt hydraulpump (pga felskötsel) och spindelled pga fastkörning i skogen. Annars har jag inte haft problem med den.


Har väl egentligen ingen "riktig" anledning till å vara skeptisk mot Ford och DB. Ford låter inte bra i mina öron, av den anledningen att jag anser att Fords personbilar är rent skräp. Och DB har gett mig en känsla av att vara av tveksam kvalitet. Men jag har alltså ingen praktisk erfarenhet av Ford och DB, det känns helt enkelt inte helt rätt. Jag kan mkt väl ha helt fel..


Hade nog samma tanke förr :wink:

Kan säga dig att vi har Mf 135,en grålle, JD 2250 , och ford 4000.

70 % av det jag lagat, det är på Jd'n och på 135:an. Det är dom två som går minst.
Det är väl därför jag värderar Forden så högt som jag gör :grin:

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

MNBT-Syd  
#202617
Pe_Er_79 skrev:Tänker på sikt skaffa mig en mindre traktor, som ska komplettera en större 4 hjulsdriven traktor.
Kommer att använda traktorn för att driva en vedprocessor och komplettering av befintlig traktor.

Traktorn får kosta max 30.000kr, gärna mindre förstås. Och det ska vara en bränslesnål traktor av hög kvalitet, rejäla grejjor, ingen rishög!

Vad sägs om en BM430? Ge mig gärna tips på vilka traktorer som jag ska titta efter, samt för och nackdelar med dessa...



Jag hade satsat på en BM 400 serie
fördelarna är att du får något som håller i ur och skur.
sen e dom inte så dyra.
MF 125 ( för mig att dom heter så ) är ju bra med
sen har du Ford 400 som också är bra.
( till de du ska ha den till )

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

ryared  
#202625
Zixten skrev:
Slurfi skrev:
Bild


http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_400 ... ca=1_8&w=3

Ford 4000-70.
Frontlastere kelve med skopa.hitskrok och jordbruksdrag
28000 + moms


Nåt i den stilen?


Som vanligt kommer Slurfi med en Fordrekomendation, börjar tro att Slurfi snubblade och slog huvudet i fordmärket på en traktor när han var liten, för han verkar ha Ford stämplat i pannan. :grin:


Det gjorde han säkert. Och han kanske föddes i en amerikansk pickup och i stället för att bli inlindad i en handduk blev det en amerikansk flagga i stället. :lol:
Det blir alltid svårt att få objektiva värderingar i sådana här trådar.
Har haft Bm 400 och mf 168 och båda funkade bra. Väldigt driftsäkra traktorer.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Midgård  
#202628 Har en Volvo BM Buster 400 som gått hårt sedan 1966. Aldrig krånglat. Den traktorn lämnar aldrig gården då den är svårersättlig.

Användarvisningsbild

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202630 Du kanske kan hitta en liten japan typ Yanmar, iseki mm. Eller MF men dom är låga under och hydraliken behöver extra hjälp..

Själv kör jag Volvo-Bm 400 Buster och en gammal David Brown funkar för mig...
Inte så mycket som kan gå sönder på Volvo:n, lättskruvat och trevlig allround traktor oxå. håller med att 430 har tystare och bättre hytt, men jag klagar inte man är närmare skogen i 400:an.
Styrväxel med stort glapp är väl det enda kända felet på 400/430 att kolla. Svårt med delar till styrväxeln, men har du intresse kan du nog fixa glappet.
Som sagt kan vara svårt med vissa nya delar men har inte varit något problem finns begagnat om det skulle eventuellt mot all förmodan behövas..
Perkins motorn i 400/430 har inte samma höga kvalitet som BM- motorerna i te x BM-Victor eller -Boxer. Men till perkins 3 cylindriga snurra finns det gott om nya billiga eftermarknads delar till.

Tvåhjulsdrift funkar om man inte jobbar under press som Villa-bonde och planerar/tänker sig för i skogen..

Tror inte du hittar en 430 under 30' i såfall är det ett fynd eller en rishög som du bör undvika.

:D :D :D

PS: Mycket av att hålla på med gamla maskiner går ju ut på att reparera gamla såväl som nya skador. Är det någon som har nå't att visa i den vägen?DS :D ^:)^

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

kungsis  
#202741
Pe_Er_79 skrev:
kungsis skrev:Finns väl inget bättre än en BM Victor. Har en själv som komplement till Fiat 680 och JD 4230 och är nöjd. Och reservdelar är inga problem, då man aldrig behöver några.

M.v.h
Kungsis


Du menar en sån här? http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_BM ... ca=1_8&w=3
Låter intressant det du säger, absolut. Men lite spartanskt känns det.. :-)


Jo det var en sådan jag menar och själv har. Visst är den spartansk och enkel, men det är ju bara till komplement och stationär drift. Tycker väl iof att priset var i saftigaste laget. Frågan är väl hur mycket som är renoverat och om har har kvitto på det. Tänkte iof på att du skulle ha den till vedmaskin. Det är en liten och lätt traktor och vissa vedmaskiner kan ju vara riktigt tunga. Står du på ett ställe eller flyttar du på vedmaskinen?

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#202801
kungsis skrev:
Pe_Er_79 skrev:
kungsis skrev:Finns väl inget bättre än en BM Victor. Har en själv som komplement till Fiat 680 och JD 4230 och är nöjd. Och reservdelar är inga problem, då man aldrig behöver några.

M.v.h
Kungsis


Du menar en sån här? http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_BM ... ca=1_8&w=3
Låter intressant det du säger, absolut. Men lite spartanskt känns det.. :-)


Jo det var en sådan jag menar och själv har. Visst är den spartansk och enkel, men det är ju bara till komplement och stationär drift. Tycker väl iof att priset var i saftigaste laget. Frågan är väl hur mycket som är renoverat och om har har kvitto på det. Tänkte iof på att du skulle ha den till vedmaskin. Det är en liten och lätt traktor och vissa vedmaskiner kan ju vara riktigt tunga. Står du på ett ställe eller flyttar du på vedmaskinen?



Min processor väger runt 500kg. Har behov av att flytta runt den lite på min egen vedbacke och ska även ha möjligheten att åka till andra gårdar för att processa ved..
Kollade på en BM Victor på Youtube, skön gång i motorn! :-) Är det en liten 2-cylindrig motor med tungt svänghjul?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

kungsis  
#202926 Visst är det en 2cylindrig motor med stort svänghjul :grin: . Lite förvånad att du inte vet vad det är. Det är ju en klassiker vettja. En victor ska lyfta runt 800kg, men frågan är hur körbar han blir. Det blir baktungt. Den väger ju inte mera än ca.1600kg sammanlagt. Du kanske skulle hitta en BM 35/36 i stället. Samma traktor som victor men med en cylinder till och även lite större och samtidigt föregångaren till 350 Boxer(lite förenklat förklarat) men tusan så mycket lättare att hitta till vettigt pris.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#203017
kungsis skrev:Visst är det en 2cylindrig motor med stort svänghjul :grin: . Lite förvånad att du inte vet vad det är. Det är ju en klassiker vettja. En victor ska lyfta runt 800kg, men frågan är hur körbar han blir. Det blir baktungt. Den väger ju inte mera än ca.1600kg sammanlagt. Du kanske skulle hitta en BM 35/36 i stället. Samma traktor som victor men med en cylinder till och även lite större och samtidigt föregångaren till 350 Boxer(lite förenklat förklarat) men tusan så mycket lättare att hitta till vettigt pris.

M.v.h
Kungsis


Nä det låter som att en Victor blir lite väl klen för min processor. God körbarhet vill ja ha.
Vad är det för skillnad på BM 35 och 36? Förklara gärna mer (inte förenklat) .. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203081 Höjden, smalare och högre hjul på 36:an, "s.k row crop" utförande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).