Traktorn i skogen

Volvo vs övriga märken

73 inlägg 39056 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Fiat 60-90  
#202822 Tänk på att väljer du några av ovanstående traktorer behöver du utrusta dem med skyddsplåtar innan du kör ut i skogen så du inte rycker sönder något under. Ölmsta smide har sådan utrustning.
Bästa valet av dessa är Forden,

Mitt tipps, försök lägg ett bud på Fiaten som är utrustad för skogen.
Begagnade lastare brukar man finna hos någon handlare som även monterar desa.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202827 Vi har haft en Ford 5610 av liknande årsmodell som 6610 i annonsen och de är likadana
men 6610 har några hästar fler.
Den har en väldigt kraftig hydraulpump och 2 eller 3 dubbelverkande uttag så alla dina
behov tillgodoses på hydraulsidan.
En bukplåt ska ju dit såklart vid skogsanvändning, så är det för alla märken.
Hytten är behaglig och tyst, mkt fina växelspakar snyggt på sidan som det ska vara.
Fördelen med denna storlek är att då kan du ploga snö professionellt och den klarar
alla normala lantbruksredskap och kan dra en mkt rejäl vagn.
Jag körde med våran i mkt mjuka marker och det var riktigt trevligt helt utan sjunkningar
och det förklaras väl av de stora hjulen.
Här får du lite teknik fakta: http://www.konedata.net/Traktorit/ford5610mkII.htm
En trevlig traktor i bra storlek, får du den under 100K så känns det billigt så köp.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#202929 Har nu fått hem huggarvagnen:) känner mig riktigt nöjd. Tydligen hade det ringt jättemånga efter mig. Men för en gångs skull var jag först till kvarn.

Hittade ju som nämnt ovan en mf 350 som finns inte allt för långt bort. Enligt Konedata skall den traktorn ha ett hydraul flöde på 52L/min. Låter ju riktigt bra, men när jag kollat på alla andra sidor så står det 16L/min. Kan det vara så att det helt enkelt står fel på Konedata? För om den bara ger 16 liter lär väl kranen gå riktigt trögt?

Samma gäller däcksdimensionen, står olika på dom olika sidorna. Eller är det så att Konedata har den finska specen på traktorn, och övriga specar är för respektive land?

Rörande bukplåtar mm, så är det inget som behövs just nu. Den veden jag har liggandes nu ligger vid kanten på ett gärde. Och då jag inte har någon egen skog så är det nog mest troligt att det kommer bli denna typen av ved jag kommer att köra. Därav funderingen på att om 2wd kanske räcker. Går ju alltid att byta upp sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

rikard_e  
#202962 Kan ju vara dubbelpump, med två olika flöden.

Instruktionsbok, spec finns på sida 112

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203008 Kolla så att det är "våffelmotor" på Forden. Dom brukar prata om något kryssmönster på gjutningen. I värsta fall blir det ett motorbyte. Brukas visst rosta sönder mellan cylindrarna. Inga lösa foder som jag förstod det.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

axwell  
#203009 Så här ser den sidan ut
MF300.jpg

Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203013
T24X4 skrev:Kolla så att det är "våffelmotor" på Forden. Dom brukar prata om något kryssmönster på gjutningen. I värsta fall blir det ett motorbyte. Brukas visst rosta sönder mellan cylindrarna. Inga lösa foder som jag förstod det.

Observera att den är 27 år gammal.

Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

hayabusa 08  
#203059 Har du sett denna? Är lite ovanligt med en 2wd Valmet men det blir ju mkt traktor för pengarna..

http://www.blocket.se/alvsborg/Valmet_5 ... =23_12&w=3

Och här fanns det ju fler hehe..

http://www.blocket.se/kronoberg/Traktor ... =23_12&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Traktor ... =23_12&w=3

Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203072 Bra pris för ha gått så lite, kan man eftermontera 4wd på ett prisvärt sätt?
Eller ska man sätta den framför en gammal skotarvagn och ta bort framhjulen?

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

OlaE  
#203161
Slurfi skrev:Bra pris för ha gått så lite, kan man eftermontera 4wd på ett prisvärt sätt?
Eller ska man sätta den framför en gammal skotarvagn och ta bort framhjulen?


Gammal JD-framaxel med navmotorer? ;-)

Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203181 He, vore fränt.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#203440 Har äntligen kommit till skott och bestämt mig. Blir 575 an. Kopplingen byts, och jag fick ner priset 9000 så jag slog till. Får förhoppningsvis hem den under nästa vecka:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

hayabusa 08  
#203481 Gratulerar.
Låter som en bra affär.
Du fick ju både 4wd o lastare.
Dom gamla MF har ju dessutom rykte om sig att ha bra hydralik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).