Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Avverkning intill järnväg

51 inlägg 34489 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkning intill järnväg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202150 Vi skall köra en slutavverkning som går ända ut mot järnväg. Finns det några åtgärder man MÅSTE ta till då? Behöver det anmälas på nåt vis om olyckan skulle vara framme?
Vet att när de breddades järnvägsspår hade skördaren alltid en vakt med sig. Givetvis lite annat läge då men....

Nån som vet så man sipper sitta med skägget i brevlådan!?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

T Landström  
#202151 Prata med transportstyrelsen eller vilka det är som har hand om järnvägen...

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

rocky  
#202155 Är det inte trädsäkrat med skördaren som varit där innan? Då ska det inte behövas någon extra eller?

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

T Landström  
#202157 Håller med dig rocky...men dom där statligaverken brukar ju vara lite kinkiga...

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

rocky  
#202163 Jo det brukar dom vara.... Kommer inte ihåg om det fungerar som på el bolagen att man kan ringa dom och skulle det hända något med spåret så ringer dom och kollar med maskin eller liknande?

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202166 Ja det kan ju vara trädsäkrat redan. Bara sett trakten på karta ännu. Får ta en sväng och kika hur det ser ut. Så man inte är ute i sista minuten. Tror det är rätt besvärlig granskog där iaf...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

rocky  
#202168 Efter lite funderande har jag för mig att är det besvärliga träd eller träd som står i säkerhetsområdet ska banverket ta ner dom själva. Du ska vart fall kunna be dom om hjälp. Så var det på ett ställe jag högg i somras. Jag tog bara dom träd som inte stog i säkerhetsområdet och dom som som inte luta mot spåret. Resten skulle dom komma och ta ner senare.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202171 Jo de är griniga, ha torrt på fötterna innan du börjar.

Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202184 Kan nog bli dyrt med stillestånd på tågen och stor olycksrisk om det skulle hända nåt, så det är nog ide att ringa och prata med dom.
Är det som med ledningar så brukar dom ju inte va snabba alltid så nog bra att ringa lite innan för att slippa kostnader för "akut utryckning".

Liten rapport här sen va dom hade att säga skulle va intressant =).

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

loppan  
#202187 Har själv skog intill järnväg och banverket eller vad de nu heter nu för tiden har alltid kommit ut och
fällt de svåra träden som lutar mot järnvägen utan knot.
Dom brukar vara ganska så resonliga faktiskt.
Om man fäller träd över kontaktledningarna får man stå för alla kostnader själv.

Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

Tosca  
#202941 Har du fått någon klarhet i vad som gäller?

Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

Amatörhuggare 62  
#202956 Om man Googlar trädfällning längs järnväg så får man upp en hel del info. Men det verkar vara Trafikverket som har hand om det. Jag och far min fällde längs en järnväg på 80 talet. Så det är länge sedan. Då var det 4 man från järnvägen som var med. 1 hade hand om tidtabellen 1 om radion till tågen. och 2 med var sin Attack hjälpte oss fälla. Vi fick tänka så att om något träd skulle gå fel så skulle man hinna såga upp trädet mellan två tåg !!! Som tur är så har man sluppit sådana arbeten.
Allt gick bra men det var nervöst. Nu för tiden är det Spännande vid en och annan ledning ibland.
Känns inte fullt så stressigt som att vara längs en järnväg.
Hoppas det går bra med din avverkning

Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

Glimtbon  
#202986 Du SKA kontakta Trafikverket innan arbete intill järnvägen. Ring 0771-921 921 och förklara vad du ska göra och var, så får du hjälp och stöd med arbetet. Det finns bla en säkerhetszon som man inte enligt lag får vists inom utan "rätt" utbildning. Om du kommer ut i spårområdet och ett tåg kommer så kan det ske katastrofala olyckor.

Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203044 Ring och begär vakt eller ev.fällare,kostar inget,Trafikverket/Banverket bistår mer än gärna.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203053 Ska ut och reka avverkningen på onsdag. Är det inte trädsäkrat så är det väl bara att slå en signal direkt. Som med allt annat lär man väl vara ute flera veckor i förväg om det skall klaffa..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).