Skotare

Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

16 inlägg 11698 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

Hootenanny  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202692 Jag var på väg hem från skogen med ett lass ved med skotaren (Maxi Brunett ca 1981) när den plötsligt börjar läcka massa hydraulolja, någonstans kring midjan. Den står nu still (driver ej) på ett dumt ställe, i princip ute på landsvägen.
Jag är dåligt insatt i hur drivningen påverkas av bogseringen, men det finns en spak där man kan ställa "LÅG-NEUTRAL-HÖG".
Kan jag bogsera bort maskinen, ca 300 m till verkstaden? Ska jag ställa spaken i neutral?
Ska jag ha spaken för drivning i mitten (maskinen stannar när man ställer den i mitten) eller ska jag ha den framåt, som när man kör framåt? Hur blir styrningen, kommer den att hasa med när man kör? En person sitter i och svänger, hjälper det eller måste jag lossa på slangarna till cylindrarna i midjan? Är det bättre att lägga ut den på Blocket där den står så man slipper besväret?
Tacksam för svar!
mvh Lukas



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

machonisti  
#202704 Spak i neutral skulle jag tänka ifall lådan är manuell. Lossa slangarna är enda receptet på styrningen annars måste du ha igång.

Avatar Fallback

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202739 Är det hydrostatdrivning så ska det finnas en plugg du kan ta bort då den ska bogseras. Har då så på min Lundbergare. KOlla bruxen.

Avatar Fallback

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

Hootenanny  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202742 Uppdatering: bortbogserad, startade motorn när jag blev tvungen att svänga. Den är hydrostatdriven, jag får hoppas att den inte tog nån skada av bogsering.
Det gick att svänga litegrann utan att motorn var igång.
Nu hoppas jag att det inte är alltför krångligt att rätta till det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

machonisti  
#202761 Kan vara mycket stort eller mycket litet fel!

Avatar Fallback

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202771 Inte runnit ut så mkt olja så det är därför den slutat dra eller? matarslangen till transm. pump som gått kanske?

Användarvisningsbild

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

machonisti  
#202774 Såvida det inte skramlar och smäller med driftstopp som höjdpunkt borde rep. kostnaden inte skenat.

Avatar Fallback

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

Hootenanny  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202870 Tydligen så är den inte hydrostatdriven utan drivs med konverter och mekanisk drivning. Oljan har läckt ut från "växellådan", en stor klump precis framför midjan. Det är där någonstans det läcker olja, jag får väl hälla i några liter för att se var det läcker.
Tack för svaren.
/Lukas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202914 Har du någon bild? så skulle det vara roligt.

Avatar Fallback

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

Hootenanny  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203100 Lägger gärna upp bilder, jag får ta dem när det är lite ljust.
Så långt har felsökningen kommit att det är en tank under hytten som är tom. Tanken går till en hydraulpump och det är tydligen hydrostatisk drivning på den.
Ska försöka pytsa i lite olja och se om jag kan se var det läcker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

Hootenanny  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203545 Här kommer lite bilder, det var mörkt så bilderna blev inte bra.
Jag begriper inte mer än tidigare, tanken under hyttgolvet var halvfull med något som verkar vara hydraulolja. Tanken har ingen riktig påfyllning utan har ett runt lock som sitter med fyra skruvar. I locket sitter något som kan vara en nivåmätare och en tempsensor(?). Nivån i den vanliga hydraultanken har inte påverkats av läckaget.




IMG_1119A.jpg


IMG_1116A.jpg


IMG_1117A.jpg


IMG_1118A.jpg


Vet inte om det är till någon nytta med dessa bilder för att veta vad problemet är, men det är ju alltid kul med bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

Hootenanny  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203816 Eftersom det sitter en tempsensor i locket på tanken under hytten. Tror ni att denntanken hänger ihop med den "riktiga" hydraultanken som har nivåglas, påfyllning etc?
Känns mysko att man lägger en tank under golvet som man ska hålla koll på nivån i.
Någon som har en minibrunett? Ser det likadant ut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

ulfgustav  
#203818 Du märker säkert på lukten och eller viskositeten om det är hydraul eller vädellådsolja eller kanske båda dera.

Avatar Fallback

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

Hootenanny  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368371 Lite återkoppling...
Efter lite påfyllning i hydrostattanken så såg man vilken slang det var som läckte. Den byttes och skotaren gick igen. Nu i helgen har samma sak hänt igen, samtidigt som en slang gick till gripen.
Det känns som om man bara tittar på maskinen sån går den sönder, antar att det är så med gamla skogsmaskiner?
Hursomhelst så har jag hittat slangen som läcker i ena änden, men sen försvinner den in under hytten och var den är kopplad i ena änden vet jag inte ännu. Blir nya tag imorgon.

Förresten, det ska vara vanlig hydraulolja i hydrostattanken. Har en gammal stencil från fabriken där det står lite om oljor till maxi brunetten. Ska fota och lägga in drn här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bogsera skogsmaskin Maxi Brunett - OK?

häsmyra  
#369047 Alltid bra med uppföljning på problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).