Traktorn i skogen

Begagnad Patu huggarvagn

67 inlägg 51347 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#202479 Hej!

Jag fundera på att köppa en begagnad Patu huggarvagn.
Men jag är lite osäker om den inte är för dyrt.

Det är en 10t vagn med ramstyrning och 400 hjul. Där på sitter en patu 650 kran (6,5m med utskjut) men utan vinsch.
Enligt säljaren är den i väldigt bra skick. Han kunde inte svara på åldern av vagnen. Men den är säker 20 år, eller vad tro ni?

Den skall kosta 64.000 ex moms.

Jag skulle vara tacksam om era åsikter.


Många hälsningar
Björn



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

rikard_e  
#202481 Hej Björn!

Jag köpte en Beg Patuvagn i höstas 8.5 tons vagn, samma hjul som den på bilden, 400.

Vagnen är likadan som din 8.5 tons. Fast jag har en 525 kran på utan utskjut.

Min vagn är från 97, du ser den blå plåten på kranpelaren, där står när den är gjort.

Gj maskin i Skövde ville ha 71500 kr inkl för den vagnen, dom fick dock bara 60 000 ink.


Åk och titta och förhandla med dom, Patu är riktigt bra vagnar, sjukt stark stål i dom!

Jag hade inte tvekat på priset dock. Är på jakt efter en driven vagn med utskjut , då ligger dom runt 110 000- 140 000 + moms.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#202495 Då blir det 16.000 för 10t istället för 8,5t + 6,5m istället för 5,25m kran.
Har du haft tillbehör på din?

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

vedförsäljan  
#202497 Hade nog bjudit 55+moms då jag säker tror många försäljare vill få bort beg lagret
Sen kanske färgen är lite matt och tråkig men det förstör ju inte funktionen :wink:

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

rikard_e  
#202503
BjörnS skrev:Då blir det 16.000 för 10t istället för 8,5t + 6,5m istället för 5,25m kran.
Har du haft tillbehör på din?


Jag har en låda mellan kran och gallret och en hydraulvinsch 2000 kp tror jag.

vagnen såg ut som hej kom och hjälp mig när jag köpte den, dessutom hade väl föregående ägaren kört dit vagnen, då hydraulsystemet tappat tryck och kranen sjunkt ihop så hade gripen lagt sig lite på sidan och skaft emot däcken ett antal mil,

påpekade på däcket, läckage ifrån pelare, och båda boggiebustningarna var dåliga så hjulen lutade inåt.

Något du borde kontrollera på din vagn med, hade problem med boggiebustningarna, lätta att byta dock, men svåra att få tag på, letade i nån vecka, är dom slitna kan du skicka Pm så får du veta vart jag köpte nya.

Fräschare vagn fanns ju :wink:

Fick bli smårenovering + ny lack
IMG_1009.JPG

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

Blivande snickare  
#202504 Du har ingen efter renoverings bild?
Nu har vi ju sett före :wink:

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

rikard_e  
#202523 självklart har vi det :grin:





IMG_1084.JPG

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

Blivande snickare  
#202530 Nej, nej, nej, bilder på den renoverde vagnen, inte den nya! :wink:



Attan så fin den blev :grin:

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202532
BjörnS skrev:Då blir det 16.000 för 10t istället för 8,5t + 6,5m istället för 5,25m kran.
Har du haft tillbehör på din?


6,5m kranen är en annan konstruktion med bättre rörelsemönster och mer kraft.
I dag tillhör de olika serier Kesla 200 och 300 med mer proffsbetoning på 300 serien

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#202536 Men hur mycket skulle ni ge för den.
Hur mycket kostar en helt ny Kesla vagn i samma storlek?


Rikard din se verkligen ut som ny! Inte helt fel att investera i lite färg :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

rikard_e  
#202541
Blivande snickare skrev:Nej, nej, nej, bilder på den renoverde vagnen, inte den nya! :wink:



Attan så fin den blev :grin:

Haha tack så mycket! :grin:

Gillar att ha mina makapärer i ordning.
Kostade på den röd och svart hammarlack, är trött på att hur mycket man än slipar rent och fixar så lossar flingor av lacken sen, Hammarlack sitter, känns redigt slittålig ock

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

rikard_e  
#202547
BjörnS skrev:Men hur mycket skulle ni ge för den.
Hur mycket kostar en helt ny Kesla vagn i samma storlek?


Rikard din se verkligen ut som ny! Inte helt fel att investera i lite färg :-)


Färg gör rätt mycket skillnad, tror jag köpte 2 burkar rött och 1 burk svart, det räckte gott. (750ml)

Vet inte precis, men din kran är ju rätt unik, liten men ett ordentligt utskjut.

Men kranen motsvara keslas nya serier, men en 203T-kran är ju rätt jämnförbar,
och så en 9 tons kärra säg runt 190 000- 210 000 + moms.

såg den här för ett tag sen

Den är ju snäppet större. men kan ju jämnföras ungefär.
http://www.blocket.se/jamtland/Kesla_Ti ... ?ca=16&w=3

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#202677 Hej igen,

har läst en del angående vinsch till kranen. Verkar som att Weimers radiorstyrd vinsch är bra.
Men frågan är i vilken storlek. Vinschen finns med 1400, 1700 och 2200kp dragkraft. Samtidigt går linhastigheten ner från 0,45 till 0,36 och 0,29 m/s på den kraftigaste. På de två större modellerna är det 8 istället för 6mm vajer och det gör att de har 35 istället för 40m vajer.
Den minsta kosta 13600:- den största är bara 700:- dyrare.
Men jag har läst att det kan vara problem med vältning av vagnen om vinschen är för kraftigt. Och om man inte har någon njuta av styrkan, då är det väll bättre att väljer högre hastighet och längre vajer för mindre pengar.
Eller vad tror ni?

Hur fästa jag vinschen bäst på kranen? Kan jag bara svetsa på ett fäste eller blir kranarmen svagare då?

Tack för hjälpen
Björn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

land cruiser  
#202680 Har en patu 9t med 202t kran tror vi betalade 130000 plus moms när vi köpte den ny 2007

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

stegmaster  
#202808 Två liknande Kesla vagner (Norge). 1 demokörd och en 2004 mod.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=38575260

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=39056291

Själv solgte jag just min skogsvagn för kr 65000,- (Belarus/farma 9t med 5,1m kran radiovinch och skivbroms, 99. mod)
I mycket bra skick, inget större gläpp eller något fel i övrigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).