Skogsröjning

ska man röja eller inte?

18 inlägg 19334 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ska man röja eller inte?

jesper-pohlin  
#202468 jag har kollat på en självföryngring av tall och plantorna har uppnåt en höjd på Ca: 0,5m-0,75m och björkarna ligger på Ca: 1m till 1,5m. jag undrar om det är lönt att röja än eller att låta det växa på för att uppnå en betessäker höjd på tallet.

Och har det någon fördel att ligga och vänta på att tallen får växa lite tätt till en början för att få klen kvist?

vore tacksam för svar!

Mvh Jesper



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

nisse8  
#202484 Röj bort allt löv nu, älgen älskar björk och beskuggade tallskott, lämna alla tallar. Kom tillbaka om 3-6 år å röj beståndet till önskat stamantal (2500/ha ok i dom flesta fall) röj bort träd med grova kvistar och krokig stam. Så har jag gjort på mina tallsådder och lyckats väldigt bra. :wink:

Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

nisse8  
#202485
2012-08-03 08.19.18-1.jpg
Här en bild på ett bestånd med metod enligt mitt föregående inlägg

Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

jesper-pohlin  
#202486 tack så mycket! :) har gått och grubblat över detta! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: ska man röja eller inte?

towes  
#202516 Nyfiken fråga: Var i landet är era skogar?

Anledningen till frågan är att här nere i söder är tall inte lika vanlig som norröver och betas sanslöst. Röjde igår ett ungt blandbestånd och en mycket klar majoritet av självsådd tall var betad.

Naturligtvis ska tallen gynnas vid en röjning, det mår den bra av. Nisse8's erfarenhet är värdefull. Resultatet ser jättefint ut, gratulerar. Men kan man inte komplettera med viltbesprutning över vintern? Jag vet det finns särskilda trådar för det (sök på t.ex Trico) och tänker inte djuploda i det här, men visst är det väl som företeelse en möjlighet?

Apropå trängsel: Här nere är marken i regel för god för tall, men i trängsel har jag fått till ganska slanka fina grupper. Tidigt friställda däremot har de lätt blivit buskiga (och betade). Men det beror som sagt på lokalen.

Se det bara som några tankar halvvägs till Danmark... :smile:

Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

jesper-pohlin  
#202519 min föryngring ligger i dom södra delarna av landet! förvånandsvärt bra tallmark faktiskt och det är roligt med tall så länge man får ha den ifred från älgarna! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

kallen  
#202551 Har du mycket löv i den höjden är det bara att välja. Betad tall eller ingen tall alls.Skuggan tar fort död på tallplantor.

Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

rikard_e  
#202556 Är i samma sits som dig, har en plantering efter stormen gudrun som tog 3 hektar 40årig pedantskött skog! Mycket tall som kämpar emot björksly. Men älgarna har vart framme och smakat på snart alla tallar, blir till att minera planeringarna!

Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

Vandetta  
#202674 Att röja bort lövet är ett alternativ men då är det viktigt att se till att plantorna blir viltbehandlade. Bättre att spara lite löv eller göra högstubbar.

Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

nisse8  
#202682 Jo det e nog svårt detdär me älgarna. Beståndet på bilden hade också älgbesök när tallarna var 0,7 m å björkarna 1.5m, då röjdes alla björkarna bort å älgarna försvann, kanske ett sammanträffande, va vet jag??? En förutättning är väl att älgarna hittar nån annan betesplats, kanske rågrannens oröjda tallsådd :lol:

Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

kallen  
#202698 testa att göra höga stubbar av lövet nån dm lägre än tallen. Annars är alternativet att skjuta mer älg.

Användarvisningsbild

Re: ska man röja eller inte?

towes  
#202789 Detta med att björkslyn lockar till tallbetning kräver ett par ord till. Det är säkert möjligt att så är fallet ibland. Men min erfarenhet är att björken främst betas under den gröna årstiden och tallen under vinterhalvåret. Har flera gånger under tidig höst sett betad björk tätt inpå orörda tallplantor.

Men då jag inte känner älgens smak i detalj sökte jag efter mer information, bl.a. från jägarförbundets jägarskola och tallskotten tycks huvudsakligen vara vinterföda, även om som sagt undantag finns.

Jag menar givetvis ändå att röjning bör göras då tallen är ett pionjärträd och inte uppskattar björkslyn.

Men finns det många erfarenheter som talar mot ovanstående, dvs att älgen trots allt väldigt gärna ser tallen som efterrätt till en huvudrätt av grönskande björk, så berätta gärna. Det kan ju påverka såväl frekvens och typ av röjning, som behov av viltskydd menar jag.

Användarvisningsbild

Re: ska man röja eller inte?

machonisti  
#202792 Tallens svåra tid är när trädet är litet större. 3m högt bryter mammaälg av tallen för att kalven skall nå godiset.

Användarvisningsbild

Re: ska man röja eller inte?

halvproffs  
#202814 Betning av kvist hämmar tillväxten en aning medans kraftiga barkgnag gör att stammen bryts när snön tynger. Är ofta så som machionisti skriver att 3-5 meters höjd bryter kon av stammen så kalven
når kvistarna. Vårt jaktlag fösöker skjuta mycket kalv för att höja älgkvaliten och minska skadorna på skogen och vi gör jakter lite då o då för att få ratation på älgarna.

En annan sak som jag lagt märke till är att när snön ligger tät på tallföryngringen så föredrar älgen kvist från lövträd.

En annan sak som jag uppmärksammat är att Korsnäs röjde tidigt bort ALLT löv på sin mark som är granne till mitt skifte. Jag röjde ca 4-5 år senare och resultatet blev att korsnäs fick stora skador främst barkgnag medans jag fick i stort sett alla björkar uppätna och nu har ett väldigt fint tall bestånd.

Tur eller vad kan jag ju inte veta. Älgstammen var ungefär densamma under tiden.

Användarvisningsbild

Re: ska man röja eller inte?

halvproffs  
#202816 Tyvärr ser man ju alldeles för många ställen som är oröjda och är utan allt hopp. Bambuspöliknande tallar som står tätt.
Röjning är nog det viktigaste man kan göra i skogen och då får man en rejäl diametertillväxt på kvarvarande stam som gör det svårare för älgen att bryta av stammen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).