Servicebyggnader

Pulpettak

39 inlägg 64253 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pulpettak

tommy f  
#202224 Hejsan!

Skulle behöva ett mindre typ av "garage" till atv, snöskoter osv till sommarn här.
Tänkte mig billigast möjligt med beg garageportar, oisolerad platta m.m.
Och funderade då på taket, och ett pulpettak borde väll bli lättast/billigast att göra?
Tänkte ha "garaget" en 8m långt och en 5-6m brett.
Antar att man lär ha limträ om man ska ha det en 5-6m brett för att det ska hålla (snözon 3) ? Byggmax har ju limträ i 6m bitar, men det kanske blir för klent?
Hur skulle ní gjort taket billigast/enklast om man inte ska ha det bredare en 5-6m?
cc? Dim? Eller lönar det sig bättre att köpa takstolar ifrån fabrik ist?

Tänkte råspont och plåt på sen.

Mvh Tommy



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202226 Limträ låter som ett fullprisbygge, vad är din budget ungefär?
Telefonstolpar är enkelt och billigt att bygga med och behöver ingen måla.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

Skogshuggarn  
#202227 De flesta jag känner köper färdiga takstolar, om det är konstruktion ner till ekonomibyggnader/garage.
Lönar sig dåligt att malla/kapa/spika själv, och man får grejor som håller efter aktuell "snözon".

Avatar Fallback

Re: Pulpettak

rockfax  
#202236 Angående takstolar, finns det ingen gymnasieskola med byggprogram i närheten?

Jag går ju bygg själv och vi tar åt oss att göra takstolar åt både företag och privata. Och många köper av oss av den enkla anledningen att det blir bra mycket billigare än att beställa från fabrik då vi inte tar betalt för själva byggtiden utan bara materialet. Sen får man ju leva med lite "spikrosor" och sånt.

Avatar Fallback

Re: Pulpettak

tommy f  
#202249 Ja det får bli till att köpa färdiga takstolar. Setat och tittat och räknat lite här på morgonen och något annat verkar inte lönt. Ska kolla upp byggprgrammet här också, tackar för det tipset :)

Mvh Tommy

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

vetinte  
#202260 Har gjort 4-5 byggen nu o kollat pris varje gång.
Fattar inte att folk säger att det är billigare att köpa färdigt.
Har varit betydligt dyrare varjae gång jag kollat.
Men det beror ju på hur man räknar på sin egen "arbetstidskostnad" ?
Bara en jänförelse:
Skulle ha 9 takstolar, 6m spännvid o ca 4m till nock. 2300:-/st + frakt var det biligaste.
Byggde alla själv för 4300:- i matrial. Tog 2 dar. Det tycker jag e en jävla bra timpeng.
Likadant har det varit på varje bygge.
KLART ATT MAN TJÄNAR PÅ ATT GÖRA SAKER SJÄLV!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202263 Kolla på google bilder efter: Beautiful carport
så får du kanske inspiration.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

T Landström  
#202264 Har du köpt takstolarna privat eller som företag?
Har du fått K-ritning från takstolsfabriken eller har du byggt på känn...???

Senast jag köpte pulpettakstolar så kostade dom 640:- + moms

Dom va iofs bara 1,5m höga och en spännvid på 5m.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

vetinte  
#202282
T Landström skrev:Har du köpt takstolarna privat eller som företag?
Har du fått K-ritning från takstolsfabriken eller har du byggt på känn...???

Senast jag köpte pulpettakstolar så kostade dom 640:- + moms

Dom va iofs bara 1,5m höga och en spännvid på 5m.



Kollade priserna med företag. "Byggde på känn", Som tidigare så blev det övedimmisjonerat har jag hört :smile: Boåde hängslen o livrem.

OBS: Dom jag refererade till var iof sadeltakstolar.

Köpte matrial på lokala sågen med moms.

Men hur som Det är inga problem att bygga egna o det BLIR billigare.
Den dan jag kan köpa billigare färdigt så gör jag givetvis det.
O som frågeställaren skriver så handlar det om 5-6 m fritthängande tycker inte det ska behövas limmträ.
Vet inte riktigt ang zon 3 jänfört med där jag bor men ser inga svårigheter att bygga det här.
Byggde ut ladan i sommras förrästen med 4.7 m fritt hängande x 18 m. Pulpettak.
använde 2x8 5.2m på 1,2m c/c med 20cm fall/m (mäst för utseendet) o det funkar fint.
Ströat med 2x3 C/C 60 o trp 20.
Brukar använda en gammal "bonregel" som jag lärde mig. 2x2 tum / fritt hängande meter.
Med lite variasjon o lutning.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

T Landström  
#202284
vetinte skrev:
T Landström skrev:Har du köpt takstolarna privat eller som företag?
Har du fått K-ritning från takstolsfabriken eller har du byggt på känn...???

Senast jag köpte pulpettakstolar så kostade dom 640:- + moms

Dom va iofs bara 1,5m höga och en spännvid på 5m.



Kollade priserna med företag. "Byggde på känn", Som tidigare så blev det övedimmisjonerat har jag hört :smile: Boåde hängslen o livrem.

OBS: Dom jag refererade till var iof sadeltakstolar.

Köpte matrial på lokala sågen med moms.

Men hur som Det är inga problem att bygga egna o det BLIR billigare.
Den dan jag kan köpa billigare färdigt så gör jag givetvis det.
O som frågeställaren skriver så handlar det om 5-6 m fritthängande tycker inte det ska behövas limmträ.
Vet inte riktigt ang zon 3 jänfört med där jag bor men ser inga svårigheter att bygga det här.
Byggde ut ladan i sommras förrästen med 4.7 m fritt hängande x 18 m. Pulpettak.
använde 2x8 5.2m på 1,2m c/c med 20cm fall/m (mäst för utseendet) o det funkar fint.
Ströat med 2x3 C/C 60 o trp 20.
Brukar använda en gammal "bonregel" som jag lärde mig. 2x2 tum / fritt hängande meter.
Med lite variasjon o lutning.


Som företagare så får man alltid bättre priser än privatpersoner...väldigt sällan som det är tvärtom...

Men visst bygger man åt sig själv så blir det ju billigare att göra allt själv... Har man bara plats att bygga stolarna så...
Personligen tygger jag det känns tryggare att köpa takstolarna... Kan man göra andra saker under tiden man väntar på leveransen av stolarna...för man vill ju bli klar så fort som möjligt...

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

vetinte  
#202302 "Kan man göra andra saker under tiden man väntar på leveransen av stolarna...för man vill ju bli klar så fort som möjligt..."

Jag för min del tycker inte det är värt att köpa färdigt. O på ett par dar (extra) blir det en massa solande samtidigt :grin: o ett par pilsner :wink: medans man spikar.

Min tanke är att hålla nere kostnaderna så gott det går (så man har råd med pilsner :grin: )

Allt beror ju på hur man värdesätter sin egen tid, O hur roligt man tycker de e att göra just det själv.
Man kanske tycker det är roligare att göra annat men då e vi inne på en annan diskusjon.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

vetinte  
#202304
Slurfi skrev:Kolla på google bilder efter: Beautiful carport
så får du kanske inspiration.



Morrrrrr 😈 Nu e du där igen med att hitta en massa goa saker på nätet :wink:
n
Nu blev man ju byggsugen igen :mrgreen: . O de e liksom inte rätt tid med all snö.

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

Skogshuggarn  
#202312
T Landström skrev:Personligen tygger jag det känns tryggare att köpa takstolarna... Kan man göra andra saker under tiden man väntar på leveransen av stolarna...för man vill ju bli klar så fort som möjligt...


Ungefär så ja,,,,, och pilsnern kan man dricka när "skurtaket" är lagt. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

vetinte  
#202320 "skurtaket" ??????

Vad e de ?

Användarvisningsbild

Re: Pulpettak

Skogshuggarn  
#202403 "Skurtak" = råspont + takpapp under tex takpannor,,,,väv/plast/oljehärdad masonite osv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).