Gallring

Förröjning innan avverkning

153 inlägg 58597 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202205 Men ser du frånsidan av trädet? Även om det är undervegetation och andra träd i vägen?

Är det någon fler än Skogsmange som anser att det går att göra lika fint med gallringsskördare som manuellt?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

towes  
#202222
Skogsmange skrev:Nu vet inte jag hur bra du ser men jag har iaf inga bekymmer att se ett träd på 10-12 meters håll.
Givetvis förutsatt att det inte står några dussin undertryckta ruskor i vägen. Men jag utgår från att du menar en snygg skött skog. :smile:

Bergsmannen skrev:Är väll lite hit jag vill komma med. Att höja den ekonomiska statusen på förstagallringen.
Bästa sättet är väl att ge både växande skog och förare bästa förutsättningar från början? Alltså röj i tid.

För mig känns konflikten märklig. Förstår ärligt talat inte skogsägare som låter sig hamna i en sådan situation. Men det är klart att man kan få det på köpet vid förvärv, ha skogen femtio mil bort, eller ha mer än man mäktar med.

Dock, i alla utbildningar jag deltagit har det ständigt återkommit: Vikten av tidigt danande av skogen = röjning. Ska se om jag kan komma med något mer konkret senare.

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Bergsmannen  
#202235 Ok jag vill påpeka att jag inte ser den här frågan som en konflikt. Jag har förröjt det mesta av mina första gallringar. Men jag är ändå intresserad av olika ekonomiska utfall beroende på åtgärder jag utför.
Skogsbruk är både ett företagande och förvaltande, och jag upplever att man knappt är ansedd som företagare längre i mångas ögon.

PS. Det finns lika många sätt att sköta skogen på som det finns skogsägare. Tex. de som anser att röja är onödigt överhuvudtaget. Jag tillhör inte dem. :smile:

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

nalle34  
#202241 Förröjning vs inte förröjning, oj, oj det är inte lätt att svara på när det är lönsamt. Skogsforsk tror jag kom fram till det var INTE lönsamt i dom flesta fall. Kostar ca. 3% i mer tid enligt dom. Sen ser ju alla skogar oilka ut. En normal lika åldrig skog med medelstam på 0.05 kostar förröjt 275kr per m3fub. Går det att höja upp medelstamen till 0.08 så kostar det 207kr per m3fub. Röjningen kostar per hektar 2500kr. Med som hos mig med massaved priser nu på 250kr fub. så går jag back på 25kr fub på 0.05 medelstamen med fördyrarde avverknings kostnader om det finns under växt på 13.75kr fub. (är snäll och räknar med 5% fördyrning) På en tall gallring tar man ut ca. 30-40 fub. Blir förlusten 1162-1550kr per hektar (räknar på mitt massaved pris 250 m3fub och för enkelheten med inget timmer utfall på gallringen.

Lyckas man höja upp medelstamen till 0.08 så blir förlusten beroende på uttaget 30-40 fub per hektar med kostnaden på 2500kr hektar -780 till - 1210. Lyckas föraren ta ut timmer blir kalkylen bättre i båda ex. Priserna är från jan 2011 se bilden i mitt album på anbudspriser då.

Men kalylen kan ju bli bättre ochså om grattis skogsägaren röjer säljv =) Är lite motståndare till förröjning. Men med om skogs ägaren gjort dåliga häller ingen röjning innan så kan ju det i visa fall vara berättigat.
skogsbilder/search.php?search_id=egosearch

Ska ut nu och göra lite röjning/gallring med tim kostnad 0 KR det är ju så roligt att jobba grattis i sin egen skog =) så medelstamen blir lite högre och så maskinförarna slipper gälla lite på nalles skog.

Det sista var sagt med glimten i ögat och gott nytt år på er alla skogs ägare och förare.

p.s. om priserna går upp ökar ju lönsamheten och viljan att ge röjare och maskinförare jobb för regel nr 1 lyder går inte jag i vinst så har inte ni häller skogs industrin jobb!!

Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

T Landström  
#202255 Förröjning är en självklar sak som jag gör om maskinföraren skulle be om det.
Lite svårt att sätta ett värde på sin egen arbetsinsats...

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Bergsmannen  
#202256
nalle34 skrev:Förröjning vs inte förröjning, oj, oj det är inte lätt att svara på när det är lönsamt. Skogsforsk tror jag kom fram till det var INTE lönsamt i dom flesta fall. Kostar ca. 3% i mer tid enligt dom. Sen ser ju alla skogar oilka ut. En normal lika åldrig skog med medelstam på 0.05 kostar förröjt 275kr per m3fub. Går det att höja upp medelstamen till 0.08 så kostar det 207kr per m3fub. Röjningen kostar per hektar 2500kr. Med som hos mig med massaved priser nu på 250kr fub. så går jag back på 25kr fub på 0.05 medelstamen med fördyrarde avverknings kostnader om det finns under växt på 13.75kr fub. (är snäll och räknar med 5% fördyrning) På en tall gallring tar man ut ca. 30-40 fub. Blir förlusten 1162-1550kr per hektar (räknar på mitt massaved pris 250 m3fub och för enkelheten med inget timmer utfall på gallringen.

Lyckas man höja upp medelstamen till 0.08 så blir förlusten beroende på uttaget 30-40 fub per hektar med kostnaden på 2500kr hektar -780 till - 1210. Lyckas föraren ta ut timmer blir kalkylen bättre i båda ex. Priserna är från jan 2011 se bilden i mitt album på anbudspriser då.

Men kalylen kan ju bli bättre ochså om grattis skogsägaren röjer säljv =) Är lite motståndare till förröjning. Men med om skogs ägaren gjort dåliga häller ingen röjning innan så kan ju det i visa fall vara berättigat.
skogsbilder/search.php?search_id=egosearch

Ska ut nu och göra lite röjning/gallring med tim kostnad 0 KR det är ju så roligt att jobba grattis i sin egen skog =) så medelstamen blir lite högre och så maskinförarna slipper gälla lite på nalles skog.

Det sista var sagt med glimten i ögat och gott nytt år på er alla skogs ägare och förare.

p.s. om priserna går upp ökar ju lönsamheten och viljan att ge röjare och maskinförare jobb för regel nr 1 lyder går inte jag i vinst så har inte ni häller skogs industrin jobb!!



Även jag grabbar ms192 och sticker mot närmsta konfliktbestånd.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

Skogshuggarninorr35  
#202289 Som skördarförare finns det inget negativt med förröjda bestånd om man har en yrkesstolthet att göra ett fint jobb.
Det värsta jag vet är när man kommer till ett oröjt bestånd, medelstammen blir lägre och det kostar markägaren och mig mer att utföra gallringen och att resultatet blir sämre.
Det markägarna inte verkar veta är att skördaren är den dyraste röjsåg ni kan anlita, och den kostnaden får ni stå för på en gång istället för att ta fram röjsågen.
Resultatet blir som det är röjt, är det röjt fram ett bra grundbestånd kommer också gallringen att se fin ut efteråt.
Det värsta som finns är ett oröjt bestånd som man ska rotrycka klasar med röjstammar för att ens komma intill träden och att man kan komma fram med maskinen utan att få in skiten i kablar o slangar.
Vill markägare ha en fin skog och få bra bestånd efter gallring så starta era röjsågar och sköt om skogen.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

skogsjan695xl  
#202324 Nu tycker jag vi som kör/äger maskiner har gett väldigt många argument för att det ska vara förröjt. Men vart är de argumenten från er markägare varför ni inte ska ha förröjt? Ni har i stort sett bara gnällt på körskador, dyra leksaker, dyrt m.m men inget direkt att ni inte vill förröja. Om skogen är skött från start behövs det aldrig förröjning i galling.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

towes  
#202338 Hoppsan! Nu är det väl så att många markägare också föredrar välröjda skogar. Undertecknad räknar sig i kraft av familjeskog till den gruppen i alla fall. Är faktiskt just hemkommen efter två dagar i röjskogen. Och det i första hand för egen skull då det främst gynnar oss själva. Sen var det fantastiskt skönt också. :smile:

Ser egentligen inte att skogsägare överlag skulle ha någon gemensam förutfattad mening i denna frågan. Men en vilja att inte betala något i onödan finns säkert, men för vem gäller inte det?

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Bergsmannen  
#202345
towes skrev:Hoppsan! Nu är det väl så att många markägare också föredrar välröjda skogar. Undertecknad räknar sig i kraft av familjeskog till den gruppen i alla fall. Är faktiskt just hemkommen efter två dagar i röjskogen. Och det i första hand för egen skull då det främst gynnar oss själva. Sen var det fantastiskt skönt också. :smile:

Ser egentligen inte att skogsägare överlag skulle ha någon gemensam förutfattad mening i denna frågan. Men en vilja att inte betala något i onödan finns säkert, men för vem gäller inte det?


Här slog du huvudet på spiken för min del i debatten. Jag tänker inte tjata mer, och den ekonomiska delen av en förröjning lär man få bedömma själv tillsvidare.

Lite nyfiken dock är jag, om även jag kan använda uttrycket "i kraft av familjeskog" min släkt har ju bott och brukat gården sedan 1600talet. :?:

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Skogsmange  
#202351 Hur räknar du Nalle? Skillnaden i drivningskostnad mellan 0,05 och 0,08 är 68 kr. Med ett uttag på 40m3 blir besparingen 2720 kr oavsett vad man får i betalt för virket! Om jag förstår dej rätt..

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

nalle34  
#202362 Skogssmange Röjnings kostaden ligger på ca. 2500kr hektar ska dras bort på vinsten vid uttag på 40kr. I min bild på anbuds priser ser du med dagens priser på för min del 250kr m3fub på barr massa ger det (40 fub x 43kr=1720kr i vinst minus förröjningen, minus netto med 780kr) Dock ska till läggas att jag som jag skrev för enkelheten bara räknat med massaved uttag, men det i verkligheten blir ett vist timmer utfall ochså så nettot blir bättre. Men stiger priserna så blir nettot bättre än nu.

Kostar i tabellen 207kr per m3fub mot massaveds priset på 250kr. Vinsten är 43kr m3fub. Sen finns det ju massa annat ochså som inverkar när det lönar sig röja häller inte. Sen kan ju röjnings kostaden vara mer häller mindre beroende på obejktet ser ut.

Tänk på att kostaden vid 0.05 är högre än massaved priset.

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Skogsmange  
#202376 Jo men man behöver ju inte ta hänsyn till virkespriser och netto i gallringen när man ska räkna på om röjningen lönar sej eller inte.. 2720 -2500 = 220 kr bättre resultat om man förändrar medelstammen från 0,05 till 0,08. Om man får samma uttag. Att virkespriserna är låga har ju inte med förröjningens lönsamhet att göra.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

skogsjan695xl  
#202377 Nu när priserna är dåliga är dåliga mr det väll iaf viktigare än någonsin att röja för att höja medelstammen och på så vis få billigare avverkningskostnad.
Sen tycker jag man ska räkna avverkningskostnaden för sig och röjningen för sig.

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

jesper-pohlin  
#202383 är det inte bättre att utnyttja flerträdshänteringen på våra maskiner om man nu skall gallra ett klentbestånd, och sälja det som energi??

bara nyfiken! MVH jesper

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).