Uppvärmning

Tips till nybliven vedeldare

27 inlägg 31299 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips till nybliven vedeldare

de01  
#202080 Hej!

Har precis flyttat in i ett hus med vedledning. Under hela min uppväxt körde vi med vedeldning hemma, trots det kan jag inte säga att jag egentligen har någon som helst kunskap om detta, så tänkte se om man kunde få lite tips om hur man eldar på ett korrekt sätt. Har stor respekt för eld osv så man vill ju inte klanta till det!

Har sökt så mycket jag kan på nätet och försökt förstå hur allt hänger ihop och fungerar, men har fortfarande en del funderingar.

Panna jag har är en Baxi Perifal Solo Plus TYP 30, http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 2-1993.pdf , sedan finns det en Laddomat och två tankar om 750l. Jag har askat ut och även rensat tuberna på baksidan, keramiken ser hel ut.

- Eldar jag ca 1,5 inlägg är tempen ca 60grader längs ner i tankarna (antar man kan se det genom att se vid mätaren för vattnet från tankarna i laddomaten?), mätarna som är vid toppen av tankarna är det ca 84 grader. Är det normalt eller bör det bli varmare?

- Är det normalt att det blir väldigt mycket rök vid tänding och ca 30min efter det? I går kväll kollade jag skorstenen, bolmade som tusan, såg nästan ut som röken lade sig på taket. Röken är dock vit och fin som den skall vara. Sedan efter någon timme ryker det inte så värst mycket.
När jag tänder lägger jag papper i botten, klyver veden fint, slänger på lite diesel och tänder på, när det börjar ta sig lägger jag på mer småbitar, när det tagit sig hyffsat fyller jag upp fullt för att sedan stänga luckan, slår på fläkten och efter ett tag underförbränningen.

- Hur snabbt bör man ändra till underförbränningen, bör man vänta längre än vad jag gör, hur mycket skall det brinna? Har läst om soteld osv, men antar man behöver elda väldigt mycket på överförbränning innan man når de temperaturerna?

- När jag tänder enligt ovan ryker det in, kan bara ha luckan öppen 1-2cm, mer än så kommer det in rök, så får va snabbt när man fyller upp. Samma problem vid påfyllning. Irriterande problem, antar det har med drag från skorstenen att göra?

- I perioder puffar det ut rök från övre luckan. Inte mycket men kommer småpuffar. Tror det oftast är vid uppstart och påfyllning. Har det med draget att göra med?

Är det något annat man bör ha koll på så att inget tråkigt kan hända? tänker på t ex kokning, men gissar att man då skall elda en himla massa för att lyckas med det (med tanke på den temp jag får upp nu)

Väldigt tacksam för svar!



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202085 Du kan utan vidare lägga in så att tankarna når uppåt 90 grader i topp och botten. Hur mycket ved som krävs för det beror bland annat på vilken temp det var i tankarna före och hur mycket värme huset behöver under eldningen. Är tankarna kalla, t ex 30 grader i toppen, och det är -20 grader ute så huset behöver mycket värme så går det åt mycket mer ved för att nå 90 grader än om tankarna höll 50 grader i botten och det är nollgradigt ute. Hur mycket man behöver lägga in lär man sig efter ett tag.

Jag har eldat med Solo Innova, vilket är nästan samma panna, och om tändbrasan är ordentligt varm så kommer den igång ganska fort med fin underförbränning. Det viktiga är att det är en skaplig glödbädd/eld i botten innan man fyller upp så att det inte tappar fart av att man lägger på kall ved. Bra fart på tändbrasan gör att veden som man lägger in snabbt börjar brinna.

Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedeldare

Skogshuggarn  
#202113 Det där med dieseln skulle jag skippa!, och är panna vrång att "kallstarta" (puffar) så bör man kanske/även se över hur mycket "drag" man ger den + draget i skorstenen mm.
Varje eldningsanläggning är oftast "unik" på sitt sätt, så det är fullständigt normalt att prova sig fram lite,,, :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

de01  
#202135 Hej igen,

Tackar för svaren. Ja jag antar väl att det bara är att testa sig fram, jobbigt att vara kontrollfreak och känna man inte riktigt har koll på allt :)

Idag var det ett jäkla rykande en bra bit in i eldandet. Kan orsaken vara att jag öste in ved och startade underförbränningen för snabbt då? Finns det någon risk med att köra överförbränningen för länge?
Sedan under eldningen var det en hel del som puffade in, lät även som strom inne i pannan, också ett tecken på att det inte riktgt tagit fart?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedeldare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202188 Bra tråd och kul med en till debattör, skippa dieseln direkt och ha veden i pannrummet två veckor
innan du eldar den, då behöver du bara skramla med tändsticksasken så har du bra eld.
Testa dig fram och låt det ta tid.
Låt det gå åtm en halvtimme mellan justeringar.
Skaffa rökgastempmätare, då först vet du vad du gör.

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

de01  
#202193 Ok jag lovar att testa utan dieseln! Efter ett par misslyckade försök i början så råkade det bli så. Jag får testa med en halvtimme på överförbränningen. Ska man ha ordentlig eld eller räcker det med en bädd i botten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedeldare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202194 Med torr ved kan du smocka fullt, hemligheten är veden.

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202202 Glödbädd i botten. Det räcker bra med en ordentlig glödbädd för att det ska brinna bra. Innovan klarar ganska rå ved om tändbrasan är tillräcklig.

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

de01  
#202207 Veden jag använder har bara varit inomhus någon vecka, så kan vara en del av mina problem. Då ska jag testa imon att avvakta lite längre. Tack för tipsen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedeldare

Skogshuggarn  
#202405
de01 skrev:Veden jag använder har bara varit inomhus någon vecka, så kan vara en del av mina problem. Då ska jag testa imon att avvakta lite längre. Tack för tipsen!


Efter huggning/klyvning? :surp: ,,,kanske förklarar varför du måste använda "dizzla" för att "tända upp" :-s

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

de01  
#202413 Hehe...Nej så illa är det inte, menade efter att jag burit in det i pannrummet.
Men testade igår att tända utan och till min förvåning gick det perfekt med bara lite gammal pappkasse och småflis.
Dessutom väntade jag sedan 20min innan underförbränningen, denna gång blev jag fundersam över varför jag inte kunde se någon rök sedan :)
Så det börjar ta sig, bara att lära sig hur mycket jag behöver lasta in, i förgår var jag runt 90 innan jag stängde av fläkten, igår nådde jag bara 50 i nedre delarna, men lär väl sig det med snart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

tyke  
#202512 Tips till eldning i solo plus
Jag öppnar spjället och askar ur.
Sedan lägger jag ett vedträd på tvären i eldstaden och skrynklar en dagstidning ovanpå,fyller sedan med lite stickor och klen ved.
Tryck in ett mittuppslag i skålen och stäng luckan till vedmagasinet.
Tänd pappret i skålen stäng inte askluckan lämna ca 5cm .Väntar sedan ca 10-15 min
så stänger jag askluckan sätter på fläckten om den ej startat själv öppnar sedan vedmagasinet endast någon mm ett par tre sek annars ryker det inn.Fyller sedan fullt med ved stänger luckan sedan spjället. När det är dags att fylla på ved öppna spjället smyg upp vedluckan som tidigare fyll på med ved.Sedan sköter fläckten sig själv den styrs av en termostat du behöver ej stänga av den.
Men viktigaste av allt är torr och varm ved
Lyck till.

Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedeldare

loppan  
#202517 Något som är mycket effektivt i alla nyare pannor är att när pannan är helt utbränd och död efter att ha laddat tankarna så fyller man den helt med ved och papper enligt vad som passar ens panna.
OBS,den måste vara helt slocknad.
Då får veden ligga där och gotta till sig i pannvärmen som brukar vara 40-60 grader i ett antal timmar.
Sen är det i princip som att slänga in en tändsticka i ett bensinfat,mycket lättantänt.

Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedeldare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202521 Det var smart.

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedeldare

de01  
#203004 Hej igen,

Tack för alla tips, många har varit till bra hjälp! Men idag var det aningen obehagligt, fick en jäkla massa gaspuffar. Tände som vanligt och allt gick bra, sen när jag gick ner till pannrummet efter någon timme hörde jag hur det smällde och luckan puffade ut rök. Höll på så och det small och puffade ungefär vart 15s.
Testade allt möjligt, stängde jag av fläkten blev det lugnt, men vill givetvis inte att det ska slockna, slog jag på den igen så började det igen. Till slut lugnade det ner sig efter jag haft fläkten avstängd någon minut och ställt sekundärluften till minsta möjliga (haft den i mitten innan).
Kan någon vänlig själv förklara möjliga orsaker till dessa puffar, vad kan man göra för att undvika det, gjorde jag rätt eller hade jag bara tur? Finns det risker med att det uppstår så man bör kontakta någon för mer hjälp?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).