Arbetskläder för skogen

Huggarkänger

39 inlägg 38589 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

Jeep  
#191812 http://www.skogma.se/Servlet?page=1&setframeinfo=true&client=6&sort=198&parent=s2813

2975:- på skogma (inkl.moms)

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

Jeep  
#192194 Fick hem mina Meindl Woodwalker Pro idag från England och är grymt nöjd med det köpet (efter att ha gått omkring inomhus).
Får vänta till helgen innan jag kan testa dem på riktigt men de sitter som gjutna på foten :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

axwell  
#192198
Jeep skrev:Fick hem mina Meindl Woodwalker Pro idag från England och är grymt nöjd med det köpet (efter att ha gått omkring inomhus).
Får vänta till helgen innan jag kan testa dem på riktigt men de sitter som gjutna på foten :mrgreen:

Jag är i ett annat dilemma, "vad kan det vara för fel på mina skyddskängor".
Har gjort ungefär som "bibliotekarien Sally" i tv-serien med bla Sven Wollter, jobbat fram ingådda huggarkängor.

Jättesköna och lätta, skall klara 24 m/s enl alla formpressade dekaler, spiktramp och tåhätta.

Priset tyder på att det är för bra för att vara sant, 400 kr inkl för dessa Adora med ISO 17249 och IAN 64759.

Det har börjat riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

Tonfisk  
#193061 skogsbilder/image.php?album_id=584&image_id=7343
Hej
Är det någon som har provat båstads huggarkänger
klämde på dom igår,väldigt lätta å sköna.
2000.- inte så faligt.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

inabackanders  
#193436 Jag använder EIA:s huggarkängor. De är bra och prisvärda, ca 1600 kr.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193438 hur är sulorna på huggarkängorna? har själv 2 par vanliga meindlkängor men de blir så otroligt halkigt om man är ute och traskar i skogen då det antingen är blött eller isigt, tycker att det är bättre grepp i huggarstövlarna, eller har man bara haft oturen och köpt 2 par kängor som ej klarar av dessa förhållanden...

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193443 Har stihls advance gtx och måste säga att de är pefekt till huggning. Mycket stabil känga med bra fäste. Enda nackdelen är väl att de inte är fjäderlätta men vid huggning värderar jag stabilitet och bra fäste högre.

Skönt med skyddssko då man fäller och broschlar eftersom man ibland klämmer skon under nån stock eller stam.

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

Glimtbon  
#201982 JONSEREDS HUGGARKÄNGOR
Är nu inne på 3 paret...
Nitarna till snörhålen håller inte. Efter ett tag så släpper de. På sista paret har man börjat att nita om på affären med popnit och bricka på insidan.
Håller, men är det kvalitetsmässigt??

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

MickeM  
#202133 Har kört tre dagar med Mendel Air Flow nu och är mycket nöjd. Valet stod mellan dem och Hq. Technical 24.
Mendel kängan har enligt mig bättre rull när man går på plan mark och så kändes GoreTex mer beprövat är Hq's Sympatex.

Användarvisningsbild

Skötsel av Huggarkängor

traktorz  
#202176
Glimtbon skrev:JONSEREDS HUGGARKÄNGOR
Är nu inne på 3 paret...
Nitarna till snörhålen håller inte. Efter ett tag så släpper de. På sista paret har man börjat att nita om på affären med popnit och bricka på insidan.
Håller, men är det kvalitetsmässigt??


Tips: Använd NIKWAX för skötsel av läderkängor!

Var i höstas till Lundhags i Järpen, för att köpa nya kängor, dock ej med stålhätta. Fick en liten uppsträckning över att jag smörjer in mina kängor med Fiskarsmorning, som dels gör lädret mjukare så att nitarna till öljetter och krokar släpper, dels försämrar isolationsförmågan mot kyla. Istället rekommenderade de NIKWAX, så jag fick med en sådan förpackning till de nyinköpta kängorna.

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

Glimtbon  
#202197 Jag har ett par Lundhags Professional High till jakt. Jag går med hund och de har hållt i snöranorningen i 4 år. Däremot så har gummit sprukit och sömmarna släppt, men det fixade skomakaren hos Lundhags. Det finns INGET vax eller fett som gör dessa kängor täta, när man går med hund (ofta i band), har provat det mesta. Använder ullstumpor, då känns inte vätan så påtaglig.

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

järnhästen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208516 Hur är Meindl kängorna i storlek,små eller stora?

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

cruisern  
#208520 I mitt fall har jag normalt storlek 43,5 med en tunn strumpa. Mina Meidl Woodwalker Pro köpte jag i storlek 45 och då kan jag ha en lite tjockare socka i utan att det känns trångt. Viktigt är också att tänka på lästens bredd. Jag behöver normalt lite bredare läst och Meindl's lästbredd passade mina fötter.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

vetinte  
#208523 Ang diskutionen med tätheten så e de så att "nya, moderna" känger med gortex-membran inte funkar om dom impregneras med olja,fett etc. Det ända jag vet man ska använda är Nickvax. För olja o fätt tränger in i lädret o förstör goretexmembranet. Villket då resulterar i otäta känger.
På "gammla" läderkänger finns inget bättre än att "mätta" lädret med olja o sedan läderfätt av någåt slag.
Är dom lackade (Vilket många läderprodukter är idag tyvärr) så tvätta bort lacken med t-röd först.
Har själv ett par gammla godingar :grin: lundhagenskänger dom har följt med i 25år eller nått. Tyvärr inget sågskydd. Men vattentäta.
Har även Meindl vandringskänga sedan 15år (halvhög) med gortex o dom e vattentäta. Tyvärr inget sågskydd. Men mycket sköna o håller hög kvallite.

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

Midgård  
#208588 Jag har Meindl Air Stream skyddskängor och även Meindl Borneo vandringskängor. Bägge kängorna har Gore-Tex membran. Borneokängorna har läder ytterst och jag fettar in dem ordentligt då och då. Funkar alldeles utmärkt och jag har haft dem sedan 2001. Fettar in med Meindl´s eget fett.
Meindl - bättre skodon finns inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).