Motorsåg och handhållet

Ojämn tomgång 242xp

46 inlägg 23724 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#202021 Jag köpte grejerna på den lokala husqvarna handlaren.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

johan eriksson  
#202038
Mangan skrev:Min 339:a ändrar tomgångsvarvtal när man vrider på den. Vart beställer man grejer till den?

Kan det vara en sån enkel sak som bränslefiltret, förresten?


Förmodligen dåliga vevaxeltätningar eller glapp i ramlager så vevaxeln rör sig och därmed orsakar luftläckage.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202047 Går det att byta de grejerna själv,eller är det dyrt verkstadsbesök?

Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

totte  
#202054 Det är rätt bökigt, måste av med både svänghjul och koppling för att byta tätningar. Nu vet jag inte heller om den har tätningar integrerade i lagren, i så fall är det än värre, för att byta lager måste sågen delas. Vad du bör göra först är att få en diagnos på om vevhuset är tätt, det kan vara förgasarrelaterat också. För att vara säker så bör vevhuset alltså provtryckas.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202058 Och det gör man hurdå? Lämnar in?

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Phantom  
#202062 Tidigare 242 hade lager med integrerade tätningar har jag för mig, men senare modeller har separata tätningar.

Provtryckning kan t.ex. ske med en kompressionstestare/mätare. Har du inte utrustningen hemma så är det ganska enkelt att gå till en verkstad så kan de provtrycka åt dig. Det brukar inte vara några problem om man känner personalen :)

Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

totte  
#202074
Mangan skrev:Och det gör man hurdå? Lämnar in?


Låt säga så här, det är ett jobb för en någorlunda van sågmekaniker, eller av någon som är villig att lägga ner rätt mycket tid på att bit för bit reda ut hur man gör.

Edit: Kom på att du nog menar provtrycka, ja det kräver mätinstrument, plattor att plugga in- och utlopp och en anslutning med backventil för att kunna pumpa upp ett måttligt tryck i vevhuset. En vettig verkstad borde kunna göra det för en rimlig penning.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#225346 Har nu efter lång tid fått hem rätt grejer och grejat lite med min såg.
Bytt alla packningar och grejer i förgasaren, bytt vevstakslager och fått dit en packning som fattades op pumpen.
Men sågen går fortfarande inte hundra och har ojämn tomgång. Stannar gärna på tomgång när den blivit riktigt varm. Trodde på vevstakspackningarna då de gamla var ordentligt torra.
Sen stannar sågen varje gång man slår i kedjebromsen fast jag oljade in nållagret när jag monterade.

Hoppas nån kan ha lite svar. Sågen är ju så trevlig att kvista med när den går bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

tallen100  
#225356 Har liknande symtom på min, den går på tomgång i bland, men när man sän gasar på så kommer en rökpuff å sän dör den, bara att starta den igen å då går den fint igen. Tror det är förgasaren på den, ska kolla framöver.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

totte  
#225385 Har du justerat in förgasaren ordentligt efter renoveringen? Låter som den får lite för mycket på tomgången.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#226219 Får prova att skruva lite till ska ta tag i det nån dag när plantorna är i marken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

kallen  
#226395 Gjorde grund inställning på förgasaren idag och då går sågen bra enligt mig, men plötsligt så dör den på tomgång. Fattar inte varför ibland går den flera minuter på tomgång men ibland stannar den direkt. Verkar vara stabil i inställningarna nu så lurar på om det kan vara tändningen som spökar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226423 Svårt o säga riktigt hur du går vidare men är övertygad det är justersak nu.

Jag hade provat o justera L lite noggrannare o backa upp med T så den går.

När du har en stark, stabil tomgång och acceleration utan tvekan samt lite takt på fullvarv har du nog den så rätt du kan.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång 242xp

totte  
#226427 Kolla upp tändkabel och stift om du inte redan gjort, kolla också kabeln till stoppbrytaren att isoleringen är hel, hela vägen. Och själva brytaren. Mät också upp avståndet mellan polerna på tändspolen och svänghjulet, skall vara ca 0,3 mm. För stort avstånd- dålig tändspänning framför allt på lågt varv.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång 242xp

Brumsten  
#226479 Hej, problemet är inte ovanligt, beror på inre läckage i förgasaren. Det är troligen läckage vid tomgång
från huvudmunstycket, motorn blir sur på tomgång. Det är bara att byta förgasaren. Det har funnits ett antal olika förgasare till
242.an genom åren.
HDA-34
HDA-84
HDA-98
Lycka till med sågen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).