Gallring

Förröjning innan avverkning

153 inlägg 58607 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning innan avverkning 8

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201783 Om det är resultatet efter som är det viktiga, varför inte ta in en manuell huggare?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bergsmannen  
#201788
towes skrev:Nej, förröjningsdiskussionen verkar inte komma någon vart. Lovade mig själv att hålla mig undan, men...

Kan det bero på att behovet inte är svart eller vitt? För mig räknas behovet inte om det står fyrtio undertryckta stammar på ett hektar. Jag definierar det som betydande och homogen underväxt som väsentligt försämrar sikt på större delen av ytan. Kanske det som gör att Niking vill ha en kalkyl och andra inte tycker det behövs?

Jag behöver ingen. Förstagallring är beståndsvårdande och då är det som står kvar det viktiga. Har man gjort några egna manuella förstagallringar begriper man enkelt vikten av sikt i en maskin vid stamval. Dessutom går det snabbt(!) att underröja själv. Sunt förnuft!

Skulle faktiskt aldrig släppa in en maskin i en snärjskog av ren självbevarelsedrift. De få kr besparing är snabbt uppätna av fel stamval och skav.

Om någon vill ha en kalkyl så får de väl kräva det. Men jag tror ALDRIG det blir en regel.

Så Niking, istället för att stånga dig blodig i argumentation, varför inte själv ta fram en kalkyl (i förröjningstråden) så som du vill ha den? Du tycks ju vara en klok, om än lite envis skogsmänniska. Det har ju även givits bra exempel av andra tidigare i tråden.
Din förkärlek för att provocera och kalla entreprenörer "bortskämda" och att ha "dyra leksaker" för snarare diskussionen ner i skyttegravarna än framåt.


Här tycker jag nog du har lite fel dock. Jag har gjort riktigt fina netton på mina första gallringar och inte har jag varit missnöjd med resultatet heller. Det är av yttersta vikt att man fortsätter att diskutera ekonomiska utfall i skogsbruket. Jag upplever att många annvänder mycket enkla sanningar i skogsbruket. Tex att en förstagallring(bara?) är en beståndsvårdande åtgärd.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#201790 Citat towes "Din förkärlek för att provocera och kalla entreprenörer "bortskämda" och att ha "dyra leksaker" för snarare diskussionen ner i skyttegravarna än framåt."

Får nog erkänna att mitt sista inlägg inte för diskussionen framåt heller, ber om ursäkt för det.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#201829 Tråden behöver delas :???:

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

towes  
#201834
Skogsmange skrev:Tråden behöver delas :???:
Enig!
Har tyckt så en längre tid.

Någon moderator/admin som orkar?

2013 kan ju vara ett bra år för saken. :smile:
Gott slut o gott nytt år på er, maskinförare som skogsägare och alla andra!

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#201840
Mangan skrev:Om det är resultatet efter som är det viktiga, varför inte ta in en manuell huggare?

Vad får dej att tro att det blir bättre?

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#201849
Mangan skrev:Om det är resultatet efter som är det viktiga, varför inte ta in en manuell huggare?



Eeehh vad skulle annars vara de viktiga?! :-?

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Fredrik Reuter  
#201854 Hej,
Jag kommer dela denna tråd, men har lite dåligt med tid precis nu (det tar lite tid att genomföra).
Så skriv på med vad ni känner för så delar jag lite senare.

Gott Nytt År Alla!

Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

Fredrik Reuter  
#202029 Hej,
Detta är nu en ny tråd som kom till efter delning av tråden "Julklapp från Södra skogsägarna". Här diskuteras alltså förröjning.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202055
Skogsmange skrev:
Mangan skrev:Om det är resultatet efter som är det viktiga, varför inte ta in en manuell huggare?

Vad får dej att tro att det blir bättre?


Vad får dej att tro att en manuell huggare ser lika dåligt som någon som sitter i en hytt flera meter från stammen?

Körskadorna blir nog mindre också...

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202057
Smålandshuggarn skrev:
Mangan skrev:Om det är resultatet efter som är det viktiga, varför inte ta in en manuell huggare?



Eeehh vad skulle annars vara de viktiga?! :-?




Eeeh att man får önskat ekonomiskt utfall?! :-?

Användarvisningsbild

Re: Förröjning innan avverkning

towes  
#202060
Bergsmannen skrev:Här tycker jag nog du har lite fel dock. Jag har gjort riktigt fina netton på mina första gallringar och inte har jag varit missnöjd med resultatet heller. Det är av yttersta vikt att man fortsätter att diskutera ekonomiska utfall i skogsbruket. Jag upplever att många annvänder mycket enkla sanningar i skogsbruket. Tex att en förstagallring(bara?) är en beståndsvårdande åtgärd.


Vill bara förtydliga mitt tidigare inlägg, det ska inte tolkas som att ekonomin inte spelar roll. Men jag ser det så att det som står kvar efter förstagallring är det verkliga investeringskapitalet för vilket jag prioriterar åtgärder. Även om det är nästa generation som skördar frukterna. Men det beror ju på ens mål med skogsbruket - jag själv föredrar långsiktighet.

Att vårda ett ungt bestånd i väntan på senare insatser där virkesvärdet är högre ser jag inte som någon enkel sanning. Men jag tror jag förstår vart du vill komma och ja, man ska aldrig sluta tänka efter.

Vi har också haft netton i de flesta förstagallringar, välskötta och röjda.

Apropå idén om att helt förstagallra med inhyrda manuellhuggare så tror jag nog alla berörda egentligen förstår att det i de flesta skogar är ekonomiskt orimligt. Jag har iofs manuellgallrat en del själv också, men då endast som motion och av eget intresse.

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202064 Ja, om nu ekonomin spelar roll och inte bara hur det ser ut när det är färdigt, då är det väl väldigt rimligt att man gör en kalkyl med eller utan förröjning?

Intäkterna från gallring är en signifikant del i att göra skogsbruket lönsamt, eftersom de kommer nu och inte om femtio år. Om man tänker långsiktigt bör man nog räkna med alla intäkter och utgifter (diskonterade förstås).

Om man vill ha så mycket värdefull skog som möjligt kvar så skall man knappt gallra alls. Gör en grov röjning och vänta.

Avatar Fallback

Re: Förröjning innan avverkning

Bergsmannen  
#202078 Är väll lite hit jag vill komma med. Att höja den ekonomiska statusen på förstagallringen. Tiden då den enbart var en beståndsvårdande åtgärd med ringa ekonomiskt nuvärde är förbi.

Därmed inte sagt att resultatet inte är viktigt. Jag tror få skogsägare vill stå med en sönderhuggen skog.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#202192
Mangan skrev:
Skogsmange skrev:
Mangan skrev:Om det är resultatet efter som är det viktiga, varför inte ta in en manuell huggare?

Vad får dej att tro att det blir bättre?


Vad får dej att tro att en manuell huggare ser lika dåligt som någon som sitter i en hytt flera meter från stammen?

Körskadorna blir nog mindre också...

Nu vet inte jag hur bra du ser men jag har iaf inga bekymmer att se ett träd på 10-12 meters håll.. Körskador? Ska du bära ut virket när du manuellgallrar? Annars blir det nog mindre körskador när en skördare har gallrat för då hamnar riset på stickvägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).