Vedmaskiner, flishuggar

Posch s-350 ella hakki pilke 47

15 inlägg 8449 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Posch s-350 ella hakki pilke 47

pewi  
#201451 Ja , man läser o läser tittar på jutuben men ? e man helt fel ute när man landat att någon av dessa två kanske de får bli?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

vedförsäljan  
#201468 Vad skiljer de i pris?

Användarvisningsbild

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

stegmaster  
#201514 Heter inte Hakki pilke big x50 numera, eller menar du begagnat??
Maskiner med klinga er jag allergisk emot, så den går bort, men annars tror jag Posch er myket bra maskiner.

Avatar Fallback

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

pewi  
#201563 pris skillnaden är inte så stor. Men ! 47:an e beg och posch ny! Varför har du allergi mot klinga ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

stegmaster  
#201576
pewi skrev: Varför har du allergi mot klinga ?

Min första vedmaskin var en Hakki pilke med klinga (dock endast 70cm klinga, så den klarade endast av 25cm ved utan omkapp).
Du lar ju ha en 100cm för at kapa 40cm ved.
Sedan var det jä...kla bråk(don) med at den snurrade hela tiden.
Dessutan var det ju nästan omöjligt at få skärpa den när den blev slö, vilket den ofta ble om det fanns lite skit i virket.
Så det blev ju at byta hela klingan, vilket var ca 1500kr varje gång.
När den blev slö, blev den varm och nypte samt slog sig och wubblade.
Testade med både vanlig och hardmetall klinga, men gav upp detta och kjöpte sen en 1x37.
Körde man i en spik eller liknande var det ju totalslut för dagen.
Ser nästan ingen fördeler med en klinga. utan at den kapar snabbt när den er vass.
Dessutan har ju maskiner med klinga oftast drivrämmer, vilket jag ochså er allergisk emot
Nä, inga klinga här inte, och inga drivrämmer heller.
Det er så jädrans mycket enklare med en kedja eller 2 rettare sagt, och helhydraulisk maskin(utan drivremmar),. :wink:
Det er åtminstone mine lilla erfarhet med klinga, men det kan ju finnas dom tycker annorlunda. :surp: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

loppan  
#201619 Trist att du har så dålig erfarenhet av klinga.Visst kapdiametern är kass men på den Japa 700 med hårdmetall klinga jag hade så körde jag 1000 m3s med orginalklinga utan byte.
Snabb i kap samt mindre spån.
Samma klinga satt på vid försäljning av maskin.
Vad som avgjorde att det blev en Palax KS 35a med kedja var den bättre kapdiametern samt mer lättarbetad maskin.
Dock kapar den lite långsammare och man drunknar ju i spån,det blir nog nära dubbelt så mycket per m3s.
Sen så brukar det ju behöva filas kedja efter 30-40 m3s.

För och nackdelar med allt.

Avatar Fallback

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

vedförsäljan  
#201621 Tror poch är en riktigt bra maskin!
Verkar vara gedigen kvalite och genomtänkt :o
Men hur är det med återförsäljare i sverige? är det bara tecura

Avatar Fallback

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

pewi  
#201683 Ja som jag förstår så e det de.
Känner du till något om dom ?
posch känner jag mycket för gm jutub som kvalitet, hakki pilke e också en maskin som känns okej, jag har kört 37,38.42 men de som sammantaget talar emot dom är den klena klyvkraften. 42:an e okej ,men inte hundra. Ska man satsa 150' kan man ju kanske hellre höja lite till o se till att de blir bra.
KISA e ju drömmen men som jag ser o förstår det så e väl utgångspriset 250' så de får vänta lite.
Sedan tänker jag att klinga känns mer stabilt eftersom de e mindre med komponenter som kan gå sönder och mindre oljesöl m.m.
ALLA mynt har två sidor o de e väl de som gör livet roligt o intressant?
Är tvungen att sadla om i arbetslivet och därför så nyfiken på vedmaskiner o dyl.
Tack för bra o intressanta inlägg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

vedförsäljan  
#201787 Hej!
Ne,jag har ingen egen erfarenhet av att köra med posch,men ser man på tuben och skogsmässor så syns det att det är kvalite!
Sedan kan det va kul med nåt lite udda märke tycker jag:-)
Klinga eller såg är smaksak

Avatar Fallback

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

pewi  
#201839 Förhandlar på olika fronter nu o vill ha ett avslut i nästa vecka !

Gott Nytt År på Er/mej träskallar o ha de gött!

   TS
Avatar Fallback

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

vedförsäljan  
#220656 hur gick det? :grin:

Avatar Fallback

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

pewi  
#220697 jo tack bra, de slutade med en hakki 42 som är ett år gammal. posch blev för mycket trassel i slutändan skulle paralell importera men blev fundersam va de gällde garanti förfarandet och bestämde mej för att hoppa.

47:an va då såld i de läget och hittade 42:an i litauen på ett ställe som håller på att av veckla sin ved del och slog till på den.
Vi väntar på elgubben nu bara som ska koppla in vår dieselgenerator en volvo d50 med ett 80 amp agg till.
De blir en sen start men vi får försöka ligga i desto mer nu när vi kommer igång.
Du kör väl för fullt nu eller

   TS
Avatar Fallback

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

michaelll  
#220763
pewi skrev:jo tack bra, de slutade med en hakki 42 som är ett år gammal. posch blev för mycket trassel i slutändan skulle paralell importera men blev fundersam va de gällde garanti förfarandet och bestämde mej för att hoppa.

47:an va då såld i de läget och hittade 42:an i litauen på ett ställe som håller på att av veckla sin ved del och slog till på den.
Vi väntar på elgubben nu bara som ska koppla in vår dieselgenerator en volvo d50 med ett 80 amp agg till.
De blir en sen start men vi får försöka ligga i desto mer nu när vi kommer igång.
Du kör väl för fullt nu eller


Är det du som är från Växjö:) Det låter så. Jag ångrar mig att jag sålde min 47a den nya 50an är bara skit och krångel. Köp aldrig en sån.

Avatar Fallback

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

pewi  
#220932 jo de stämmer bra , va trist att höra

   TS
Avatar Fallback

Re: Posch s-350 ella hakki pilke 47

michaelll  
#220983 Relä till yd start.
Relän till längdmätning.
Ny fotocell till längdmätning.
Dålig passform på plåtar och skydd.
Dåligt spänd fjäder till klyvretur.
Trycker inte ordentligt i klyven.
Krångel med motorskydd.
Svag på frammatnigsbandet.
Och nu sitter spaken till sågen lös.
Sen blev jag lovad en 12 bitars yxa och en spånslang dagen efter leverans.
Jag fick vänta tre veckor.

Nu har jag kört 80 kbm

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).