Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vilken pump passar till min traktor?

28 inlägg 15294 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken pump passar till min traktor?

Alos  
#20102 Jag behöver hjälp med att hitta en hydraul pump som ska passa till min traktor en Ford 3000 -69 sam vilka saker som man behöver pump fästen osv för att frunt montera en pump ..

Tacksamm för svar

Mvh / A



   TS
FTG
Avatar Fallback
Bengt olsson  
#20136 Skall du byta för att få mera flöde?
Sitter din nuvarande pump på vänstersidan motor sett ifrån ratten?.Isåfall kan du köpa en ny pump till en större ford och få mera flöde.Skall du byta för att din nuvarande är kass så har jag en över till en billig peng :lol:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20140 Sitter det inte bakaxel monterad på 3000?
men som bengt säger Kamaxel monterad finns ju annars, som även har fillter monterat.
Dock vet jag inte hur det är med drevet....Är ju lite jobb om man måste dela traktorn för å montera drevet.

På min blondin som jag byggt så köpte jag kardan från en Ford county av Rottne. Den passar på original kilremshjulets hål.

Frontmontera annars är ju inga större problem. En järnplatta på 1cm gods, 4hål för å bullta den i traktor nosen. 4 Gängade hål till oljepumpen.
Viktigt är att det blir centrerat för att minimera slitage.

Avatar Fallback
Alos  
#20158
Bengt olsson skrev:Skall du byta för att få mera flöde?
Sitter din nuvarande pump på vänstersidan motor sett ifrån ratten?.Isåfall kan du köpa en ny pump till en större ford och få mera flöde.Skall du byta för att din nuvarande är kass så har jag en över till en billig peng :lol:


Japp den sitter monterad på vänster sida .. vad har du för pris på den som du har då ? vilka andra pumpar finns det att köpa som passar .. finns det någor filter någonstans på sugledningen ?
samt så har min sugledning blive ihopklämd under traktorn kanske 3/4 hur mycket tror ni att det påverkar flödet? .
Är det någon som vet vad det är för spak samt vad vredet gör på bild 1 ?

Mvh // Alex ..
Senast redigerad av Alos tis 19 feb 2008, 19:51, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
Alos  
#20268 Finns det ingen som vet ??

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20274 det där röret såg ju inte bra ut.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20286 Byt röret eller kapa bort det tillplattade och ersätt den biten med slang med klämmor.
Frontpump är behändigt då du kan montera en riktigt stor pump för att få ordentligt flöde till kranen.
Själv har jag monterat min med kort kardan från vevaxeln ochknutkors i bägge ändar på axeln.
Fördelen är att linjen motor/vevaxeln behöver inte vara 100% rak, du kan motera pumpen lite högre/lägre om de passar bättre mot kylare etc.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#20310 Min pump kan du få för några hundra,kolla så din sitter fast med fyra bult,pumpen har suttit på en 3000,har gått 2500 tim.
Vill du ha mera flöde kan du köpa en till tex 5610-6610 dom passar och har filter monterat på pumpen,jag köpte min nya hos Olsson i ellös.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20316 Jag är ju inte nån expert på den traktorn men spakarna du undrar över är väldigt lika som på Supermajoren o då är isåfall spaken för omställning mellan drag o lägeskontroll. Ratten är nog flödesreglering för dragkontrollen, alltså hur snabbt den ska lyfta när tex plogen går för tungt.
När du har lägeskontroll(spak framåt tror jag) så stannar lyften i det läge du vill med hjälp av lyftspaken.
Dragkontroll så ställer du med lyftspaken vid vilket tryck på tryckstången som den ska höja.

Om detta stämmer så ska alltså lyftarmarna höja o sänka sig i propotion till lyftspaken vid lägeskontroll.
I dragkontrolläget så måste man dra lyftspaken nästan ända upp innan det lyfter o då åker den ända upp på en gång.

OBS att allt ovan är vad jag tror med tanke på hur spakarna ser ut jämfört med en SuperMajor.

Magnus M

Avatar Fallback
Alos  
#20317 Vad gör spaken resp ratten som man kan skruva ut ?
Med front moterad pump kan man anväda samma olje tank eller måste man bygga en separat?
Finns det inget filer orginal i bakaxeln eller något liknade?

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20321
Magnus M skrev:Jag är ju inte nån expert på den traktorn men spakarna du undrar över är väldigt lika som på Supermajoren o då är isåfall spaken för omställning mellan drag o lägeskontroll. Ratten är nog flödesreglering för dragkontrollen, alltså hur snabbt den ska lyfta när tex plogen går för tungt.
När du har lägeskontroll(spak framåt tror jag) så stannar lyften i det läge du vill med hjälp av lyftspaken.
Dragkontroll så ställer du med lyftspaken vid vilket tryck på tryckstången som den ska höja.

Om detta stämmer så ska alltså lyftarmarna höja o sänka sig i propotion till lyftspaken vid lägeskontroll.
I dragkontrolläget så måste man dra lyftspaken nästan ända upp innan det lyfter o då åker den ända upp på en gång.

OBS att allt ovan är vad jag tror med tanke på hur spakarna ser ut jämfört med en SuperMajor.

Magnus M

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20423 Kan o kan de går nog men jag skulle nog byggt tank oxå för att få ett helt eget system, för de ordinarie delar väl olja med bakaxeln eller??

Med eget system kan du ha vanlig hydralolja i oxå, samt med större flöde på en frontpump måste du ha grövre sug och tryckledning än orginalet och det kanske är svårt att få till.

Avatar Fallback
Alos  
#20434 JAg har en 110 liters pump från en scania liggaden tror ni att det kommer att gå med en sådan eller kommer den att vara för stor ? . gör man bara så då att man tar trycksidan in på paketen å returen till tanken eller måste jag ha ett paket med reduceringsventil mm . ??? rita gärna ett system till mig ? ,

Mvh // A

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20440
Alos skrev:JAg har en 110 liters pump från en scania liggaden tror ni att det kommer att gå med en sådan eller kommer den att vara för stor ? . gör man bara så då att man tar trycksidan in på paketen å returen till tanken eller måste jag ha ett paket med reduceringsventil mm . ??? rita gärna ett system till mig ? ,

Mvh // A


110L i minuten är STORT för den vagnen och för traktor..

Avatar Fallback
Alos  
#20456 varför för stort för traktorn . tror du inte att motorn kommer att orka det?? . Stort på grund av värmeutveckling ? .

Utveckla dig är du snäll

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).