Bilar

Köpa - Vilken PickUp?

601 inlägg 303739 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

sveakatten  
#201287 Skoda :
Sittplatser 2st
Bränsle diesel 0.55/mil
Flakutrymme räcker till både röjsåg och motorsåg
Hi Hi

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201297 Min Skoda har dragit 0,55 som absolut bäst, 0,7 som sämst och snittet ligger väl mitt i det spannet.......d.v.s inte speciellt bra, men konstruktionen är ju omodern och utan turbo.
Jag är rätt kort och har oftast rätt små transportbehov, så till just mig tycker jag att den passar bra, men jag förstår ju samtidigt att andra har andra åsikter och prioriteringar.
Grannen kör Skoda med barn sittandes i bakvänd bilbarnstol, det skulle jag nog aldrig göra eftersom bilmodellen är rätt krockosäker.
En stor fördel för mig är det låga flaket, genom sidoluckor når man flaket bra och jag orkar även precis lyfta upp mitt 3-fas elverk.
Jag tycker även det är ett bruksvärde i att köra skitbil till vardags, lite extra repor och skav gör inget.

Enda komfortproblemet som vart för mig är ljudnivån. Jag har tinnitus och får ofta efter att ha åkt en ljudlig bil eller vistats i ljudlig miljö brummande oljud kvar i huvudet rätt lång tid efteråt. Nu lyssnar jag alltid på radio i telefonen via MP3-pluggar när jag kör Skodan, det löste problemet för mig.

Nästa bil torde antingen bli ytterligare en i samma storlek, t.ex Strada + en personbil, alternativt t.ex Hilux med dubbelhytt. Innan motorproblemen tänkte jag Nissan, men oavsett hur bra dom är nu så tycker jag att dom straffat ut sig som alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201300 Där nämnde du en viktig faktor nämligen Strada + personbil alternativt dubbelhytt.
Det påverkar nog helheten rätt så mkt om man tvingas köpa ytterligare en bil om man
inte ändå skulle gjort det.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201302 Jag är ju singel så det är ju ingen som bestämmer åt mig. Skoda som enda transportalternativ vintertid hade nog inget kvinns accepterat. :-?

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

snubblaren  
#201303 Varför finns det inga skåpbilar med fyrkrafs och högre markfrigång. Tänk om de gjorde suzuki sx4 som skåpbil <3

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201322
snubblaren skrev:http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=28716&id=26460&id=29674&id=31576


Ca 1,6 l/mil får jag det till. Kan det stämma? Min Ford F-350 med 7,3 snurran drog ju lika mycket. Nåt måste ju ha hänt på nästan 20 år. Å den är väl ändå tyngre än en Dodge med sina 3 ton?

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

pasvik  
#201328 Min ford f250 2000modl drar 1.3l/mil sommeren og 1.5l/mil vinter og vinteren er det mye at bilen går på tomgang(fint og drikke kaffe varmt og godt) og hele året har jeg 500 til 1000 kg på planet.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201339 Vad har du för motor i den? Snålaste jag körde med min var 1,35 på långstyrning till Hammerfest.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201347 Cheva Silverado XFE går på litern jämnt enligt reklamen.
Men man ska nog ha klart för sig däcksutrustning, last och körstil innan man ger sig på
direkta jämförelser.
Vad drar en japs med automat och lite kraftigare däck än original? Kommer de under 1,5?

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

pasvik  
#201351 Jeg har 7,3 ltr ca 330 hk, har ikke kjørt langkjøring med forden så jeg vet ikke hvor mye den bruker. Jeg kjører veldig rolig, tror ikke jeg non gang har vært over 1800 omdr. Prøver og kjøre økonomisk. Vil man bruke alle hestene tror jeg man må ha tankbil på slep( 2ltr/mil ingen problem tror jeg)Jeg har orginal dekk på bilen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201357 Det verkar ju helt ok siffror, är den bekväm och rymlig osv?

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

pasvik  
#201365 Bekvem och rymlig ? Ja, mye bedre en min gamle hi-lux, og for et varmeapp selv i -35 er det varmt. Bruker bilen som rastvogn og det er varmt og god plass. Har eksosventil som holder bilen varm på tomgang selv om det er kaldt. Lastekapasiteten er ikke høyere en nyere japse,men forden bærer lasten med stil, løfter ikke nesen slik min gamle hi-lux. Min beste arbbil så langt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201370 Är flaket stort?
Vilket är viktigast för dig, stort flak eller hög lastvikt?
Eller vill du ha båda?

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

pasvik  
#201378 Vil ha både lastkap og stort plan, vet ikke hvor stort jeg har, men det er for kort for snesykkelen(langbelte)

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

bodaedet  
#201386 Har en L200 1 1/2 hytt, bra flak, räcker åt mig. Får plats med barnen när jag hämtar dom på fritids. Det är en ren firmabil så större hytt behövs icke. Förbrukningen däremot är inte så kul tycker jag, den gamla -01an kunde jag köra på 0,8l/mil sommartid, den här -07an är det svårt att komma under litern. Funderar på en strada eller liknande när barnen inte behöver hämtas på fritids, kruxet då är väl att man lastar sönder den pga flaktanken alltid är på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).