Traktorn i skogen

farma huggarvagn en jd dragare 3650 går

19 inlägg 11448 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

farma huggarvagn en jd dragare 3650 går

anita  
#201127 Har ett hydralpaket med knappar på min farma kärra.Knapparna för stödbenen sitter lite ivägen det är lätt att komma åt dom när man lastar,spesiellt om man har stora händer. Är det någon som har eller har haft ploblem och kanske har gjort om dem på nogot vis. Det vore bra att få veta hur ni gjorde.


Senast redigerad av anita fre 11 jan 2013, 14:56, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: farma huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201128 Har du bild på spakarna?

Avatar Fallback

Re: farma huggarvagn

torsten83  
#201131 E de ett sådant lättviktspaket med el on off? Ja bytade funktion med utskjut å grip på mitt paket

Användarvisningsbild

Re: farma huggarvagn

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201203
torsten83 skrev:E de ett sådant lättviktspaket med el on off? Ja bytade funktion med utskjut å grip på mitt paket



Fiffigt!

Är det bara att flytta dem eller måste man löda?

Håller med trådskaparen att man sitter o lyfter stödbenen av misstag!

V

Avatar Fallback

Re: farma huggarvagn

torsten83  
#201207 Ja bytade på själva ventilpaketet

Användarvisningsbild

Re: farma huggarvagn

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201216
torsten83 skrev:Ja bytade på själva ventilpaketet


Ok!
Ska kika på det!

V

Användarvisningsbild

Re: farma huggarvagn

halvproffs  
#201290 Är det el/on-off lättviktspaket så sitter väl knapparna för stödbenen på baksidan av spakarna i samma höjd som utskjut och grip och då kan det väl knappast bli bättre av att flytta dom från ena spaken till den andra? Vill man byta sida eller vad så är det absolut enklast att bara flytta på kablarna vid kontaktorerna eller vad dom heter. Bara att skruva.
Känner igen problemet och skulle själv vilja ha spakar för stödbenen för det är lätt att ofrivilligt komma åt knapparna med risk för tippning vid av- pålastning men då blir det ju inget lättviktspaket längre.

Avatar Fallback

Re: farma huggarvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201411 Sätta externa knappar på smartare ställe?

MN

Användarvisningsbild

Re: farma huggarvagn

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201483
halvproffs skrev:Är det el/on-off lättviktspaket så sitter väl knapparna för stödbenen på baksidan av spakarna i samma höjd som utskjut och grip och då kan det väl knappast bli bättre av att flytta dom från ena spaken till den andra? Vill man byta sida eller vad så är det absolut enklast att bara flytta på kablarna vid kontaktorerna eller vad dom heter. Bara att skruva.
Känner igen problemet och skulle själv vilja ha spakar för stödbenen för det är lätt att ofrivilligt komma åt knapparna med risk för tippning vid av- pålastning men då blir det ju inget lättviktspaket längre.



Jo ett byte av knappar löser faktiskt problemet!

Det är alltså inte ett byte mellan spakarna utan mellan knapparna uppe på och knapparna på baksidan av SAMMA spak vi pratar om!

Varför?

Jo för att original så är utskjuts och gripknapparna uppe på spakarna, detta medför att när man håller högt upp på spakarna för att kunna köra dessa knappar med tummarna så kramar man med handen på stödbensknapparna (på baksidan)!

Om man byter plats så håller man lägre och använder knapparna på baksidan hela tiden, risken att då komma åt knapparna uppe på är minimal!

Min fråga är bara om det är lätt att hitta vilka slangar som ska bytas?

V

Avatar Fallback

Re: farma huggarvagn

anita  
#201554 Ja just det, är det lättare att flytta på knapparna,eller är det bättre att koppla om slangarna på paketet.

Knapparna till stödbenen och utskutet är ju så små också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: farma huggarvagn

halvproffs  
#201568 Du har väl det andra ventilpaketet på vagnen/kranen som elen går till? Där kan du ju skifta kablarna på 2 minuter om du vill. Höljet på spakarna som knapparna sitter i brukar vara hårt ditpressade/limmade så det är nog inte lätt.

Ska du ändra slangar går det att känna med handen vilken som flödet är i.
Senast redigerad av halvproffs sön 30 dec 2012, 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: farma huggarvagn

torsten83  
#201569 Ja har för mig att ja prova de å de bytade bara sida på spakarna.
Där e ju två kopplingar en till var spak

Avatar Fallback

Re: farma huggarvagn

Fredrik N  
#201649 Men om det är on/off knappar så styr dom väl en magnet ventil, och i såna fall borde det bara vara att lossa en skruv på kontakten som sitter på magnet ventilen, som någon skrev tidigare. Sen sätter man kontakten på den ventilen man vill att den ska styra.
Hur man får reda på vilken ventil som hör till vilken funktion borde framgå av ett schema över ventilpaketet eller som någon skrev, känna med handen vilken slang som rör sig.

Användarvisningsbild

Re: farma huggarvagn

halvproffs  
#201661 Det brukar lysa vid den ventil som används.

Avatar Fallback

Re: farma huggarvagn

OlaE  
#202089
halvproffs skrev:Det brukar lysa vid den ventil som används.


Ja, mitt ventilpaket lyser som en julgran när man kör med kranen. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).