Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

46 inlägg 30554 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200774 Nog är det fint med 3 bankar.
Är det likvärdiga spakar?

FTG
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#200822 Ja tre bankar ska jag ha. Spakar på MF är 2spak lättviktspaket med el och på vreten var det standard hette det på vretens sida. På mowin var det 2 spak utan tryckknappar, satt xtra småspakar till grip å stödben i mitten, vad det nu kallas!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#201054 Testat denna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stegmaster  
#201066
stektlök skrev:Testat denna

Och konklusjonen var?? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#201200 Ja Mowin var fin givetvis och lite dyrare men man får väl vad man betalar för? Jag tyckte den gick fint. Du får gärna dela med dig av dina åsikter "stegmaster" om dessa vagnar eller om vilka som helst för den delen :) ! Om vad för utrustning å dyl som "vi " tycker ska sitta på ! !
Mvh Stektlök

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201575 Radiostyrd vinch, det spar mycket spring och humör när saxen släpper:)
Men kolla hur radion fungerar, riktigt billiga har en otäck fördröjning som är lite farlig.

Användarvisningsbild

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

loppan  
#201617 Den där FTG 400an såg mumma ut.Det är väl ett nummer större kran än dom andra?
Är det 17" hjul på den? Rullar lättare i skog än 15,5"
Betalar man mer så får man mer:

Användarvisningsbild

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

halvproffs  
#201623 Har väntat med att svara på frågan, men jag skulle då inte välja Vreten 9t pga att jag har en själv.
Efter samtal med Vreten har det blivit bättre med utförandet.
Tex; stödbenen gick ej utanför hjullinjen vliken gjorde tipprisken stor; ÄNDRAT. Annan vinkel på stödbenen.Placeringen av hydraulpaket vid grinden ;ÄNDRAT. Mycket bättre sikt nu vid lastning.
Ca 40% tyngre an en Cranab vid samma kranlängd! Vilket ju inte är bra förmodligen
Bultar som sticker under skyddsplåten för vagnstyrcylindrar som man kör av mot stenar vilket gör att plåten ramlar ner på marken mm. Ej ändrat.
El on off är väl heller ingen höjdare, se problemet i annan tråd med dom spakarna.
Trodde när jag köpte ekipaget att det var svensk kvalite.
Tycker många gånger att vi svenskar är för dåliga på att klaga på tillverkarna. Förra ekipaget var så att när jag körde upp stöd benen så klämdes dess slangar av :shock:
Förmodligen kan dom aldrig ha provat detsamma utan en skrivbordsprodukt, men efter ett antal modifieringar så fungerade den perfekt i 18 år!

Från en surgubbe på snart 60 :grin:

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

eqlazer  
#201660 Har kört en Multiforest MF130 med V6600-kran nu under julen. Kan tyvärr inte jämföra den mot någon annan då detta är första vagnen vi har.
Den verkar fungera bra och ser gedigen ut, dock tenderar slangarna i rotatorn att skruva upp sig. Men det antar jag inte är något märkesproblem...

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#201689 Ja loppan den är lite större i det mesta... hjul, kran å grip, bromsar, lyse, tyngd, laskapacitet
Halvproffset gubben på 60 :) jag har kikat på vreten endel och de ser juh gedigna ut men kanske klumpig i jämförelse med de andra i samma strl.
eqlazer låter som vi är i samma sits fast jag har kommit något steg längre å hunnit testa fler.... mitt råd testa fler och i samma klass och olika klass också :) Å sedan skriver du om dina erfarenheter här givetvis ;)

mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

eqlazer  
#201692 Då får ni nog vänta länge :)
Är ju stadsbo med kontorsjobb, så det blir bara lite kört när man hälsar på föräldrarna.

Men jag verkar kunna göra samma konstaterande som alla andra, kranen är alltid för kort :)

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#206168 Slagit till på movin... som ni ser på bilden och hunnit provköra den endel... nu måste jag nog byta upp mig lite i traktor också :grin: Jag köpte rejälare vagn än jag kanske behöver men kommer nog inte ångra mig då jag hoppas kunna ha stor glädje av den i många år !!

Lycka till med kommande köp skogsforumsvänner !

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

rikard_e  
#206170 Grattis!

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

PeterN  
#206177 Grattis! Är det 10 eller 12 tonskärran. Man blir ju lite avis på kranen.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#206181 12 ton årsmod -10 med stora hjul 15 18 eller vad det kallas med bromsar å lyse å vinch och tvåspak modell några år äldre. Blev några lax dyrare än vreten och likvärdig MF men jag tror det kan va värt det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).