Skogsarbete

f-skatt

13 inlägg 8656 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

f-skatt

errol  
#201011 har ett tag nu funderat på att skaffa fa-skattsedel och köra som f-skattare men hur är det med intresset för det?? tacksam för tipps och råd om det



   TS
Användarvisningsbild

Re: f-skatt

santatorp  
#201014 Det beror på vad du vill jobba med , här omkring är det garanterat att det finns jobb inom snickeri ,lantbruk mm

Avatar Fallback

Re: f-skatt

errol  
#201016 jag har kört skotare i 15 år men är villig att byta kariär då det verkar vara mer än sämst i skogen just nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: f-skatt

herjman  
#201019 Funderar själv på att skaffa FA skatt för lite hobbyjobb men det verkar som att f-skattare är nutidens daglönare?!

Användarvisningsbild

Re: f-skatt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201028 Exakt så är det, man kan jobba korta eller långa pass hos en firma, sen kan det ta slut pang bom.
Men grejen är ju att du ska tjäna såpass så du kan lägga undan så du klarar dig mellan jobben
och så är det mer upp till dig själv hur mkt du tjänar.
Har du FA-skattsedel så kan du ju jobba som anställd ibland om det passar bättre.

Avatar Fallback

Re: f-skatt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201033
herjman skrev:Funderar själv på att skaffa FA skatt för lite hobbyjobb men det verkar som att f-skattare är nutidens daglönare?!


Bara om man tror att man är anställd, och sätter ersättningen därefter.

Avatar Fallback

Re: f-skatt

stektlök  
#201040 Jag har vanligt kneg och kör lite grejer brevid mest som hobby. Har FA skattsedel.

Avatar Fallback

Re: f-skatt

snubblaren  
#201045 Hur vart det, ogillade inte starkt facket typ enmansföretag med f-skatt. Vill minnas att någon stackars röjare vart av med jobbet på det viset.

Avatar Fallback

Re: f-skatt

Skogsmange  
#201047 Jo det är svårt att ta jobb åt större bolag typ södra.

Avatar Fallback

Re: f-skatt

snubblaren  
#201050 Men de har inget att säga till om för "småföretag"?

Användarvisningsbild

Re: f-skatt

skogsjan695xl  
#201160 Har för mig att 2013 blir nytt för f-skattare, de måste ha moms att redovisa varje månad annars blir man av ned f-skatt sedeln. Osäker vad gäller FA-skatt. Har själv FA-skatt och jobbar lite på sidan om min anställning.

Avatar Fallback

Re: f-skatt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201163 Det har inget med F-skatt eller FA-skatt att göra, utan gäller alla som bedriver enskild näringsverksamhet. Du måste deklarera momsen separat, i en särskild deklaration. Beroende på, så kan det räcka med en gång om året.

Avatar Fallback

Re: f-skatt

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201166
Mangan skrev:Det har inget med F-skatt eller FA-skatt att göra, utan gäller alla som bedriver enskild näringsverksamhet. Du måste deklarera momsen separat, i en särskild deklaration. Beroende på, så kan det räcka med en gång om året.


Har för mig att man måste göra en momsdeklaration senast i feb 2014
för inkomståret 2013.
Gissar att momsen ska betalas in betydligt tidigare.
En klar försämring mot nuvarande regler för (små)skogsägare.
I praktiken måste man samtidigt göra den vanliga deklarationen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).