Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246468 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#200611 Ligger det mycket ris så kan man bara nypa stocken i gripen och lyfta upp den på lasset eller lägga den emot någon stubbe eller något högre så riset trillar av och man kan ta omtag.

FTG
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#201026 Mowis instruktionsböcker har tips och trix om hur du manövrerar ekipaget på ett bra och säkert sätt.

Om det är möjligt brukar jag kvista upp trädet där det föll, för att sedan vinscha det till vagnen och kapa upp det inom kranens arbetsområde. Är då vagnen placerad på ett bra ställe, slipper jag klättra omkring bland ris odyl. för att kunna vinscha. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201029
OlaE skrev:För mig som saknar stödben och har lång kran (9,2m)

Vad har du för kran som är 9,2 m :shock:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

OlaE  
#201069
roten skrev:Vad har du för kran som är 9,2 m :shock:


En Cranab 580 Combi, skotarkran som satt på bl.a. Valmet 820.
Monterades ny på vagnen i fabrik.

Ursäkta den dåliga bildkvalitén.
Fler bilder finns under "Vad kör ni med"-tråden.
viewtopic.php?f=8&t=30&st=0&sk=t&sd=a&start=570

ved.jpg

lass.jpg
Senast redigerad av OlaE tor 27 dec 2012, 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201071 Imponerande ekipage.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#201073 Fina "Halvlass" !=)

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

OlaE  
#201075
roten skrev:Imponerande ekipage.

Tack. Det lönar sig att ligga och asa virke. :-)

jonathanA skrev:Fina "Halvlass" !=)

Ja, ska ju vara lönt att köra ut ur skogen. :mrgreen:


Som synes, lång kran och inga stödben. Man får ta det lite lugnt innan man fått ett par gripar virke i vagnen.
Min teori är dock att slitaget på kranpelarens lager minskar, eftersom vagnen står och gungar på hjulen istället för att bryta i kranpelaren.
Dock drar jag allt virke till mig först, dubbelutskjut är känsligt att lyfta med.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#201079 intressant teori om slitaget. Dock blir kraften (belastningen på kranpelaren) den samma, oavsett om du kör med stödben, eller ej. Frågan är om "gungandet" minskar knäck effekten, och där med skonar kranpelaren.. slitaget på vagnen borde dock bli större utan stödben. Vagnen får nu ta upp allt vridmomet vid lastning. Med stödbenfördelar du kraften från vagnskonstruktionen ner i marken. Dess utom är stödbenen placerade nära kranpelaren, vilket också minskar slitaget på ekipaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

OlaE  
#201084
donky-kong skrev:intressant teori om slitaget. Dock blir kraften (belastningen på kranpelaren) den samma, oavsett om du kör med stödben, eller ej. Frågan är om "gungandet" minskar knäck effekten, och där med skonar kranpelaren.. slitaget på vagnen borde dock bli större utan stödben. Vagnen får nu ta upp allt vridmomet vid lastning. Med stödbenfördelar du kraften från vagnskonstruktionen ner i marken. Dess utom är stödbenen placerade nära kranpelaren, vilket också minskar slitaget på ekipaget.


Jag vet inte vilken säkerhetsmarginal som är inbyggd i kran/vagn, men jag hoppas att boggielagringar och däck tål den extra belastning det blir när man lyfter en full grip, men det är inget jag oroar mig över kan jag säga. :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#201087 Läser lite på Mohedas hemsida.
http://www.mohedasystem.se/produkter/va ... da-m1514wd


Tydligen är stödben tillval på de större modellerna. Med andra ord är vagnarna tillverkade för kranar i 9-metersklassen. Skulle inte häller vara orolig för överbelastning, snarare vältrisken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#201161 Känner att jag saknar drivning på vagnen just nu och/eller större traktor.
Blir till att byta till våren. börjar tröttna på 2wd och för lätt traktor.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

massa-ved  
#201181
rikard_e skrev:Känner att jag saknar drivning på vagnen just nu och/eller större traktor.
Blir till att byta till våren. börjar tröttna på 2wd och för lätt traktor.


Har du 4000 framför Patun?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

rikard_e  
#201188 Ja det har jag.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201199 Har tillgång till min gamla kran som skulle monteras på 1200:an, en Mowi 675. Den väger ju 975 kg ren. Blir den för tung för ett större vagn? Tänkte om man köper en vagn ren och skruvar dit den kranen.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#201215 Bra fråga! Det låter tungt, men vet inte vad min mowi 400-kran väger. Vad hade du tänkt för vagn isf. ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).