Inomgårdsmaskiner

Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

69 inlägg 62034 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200775 Imperial är ju det häftigaste namnet, den får det bli.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

viktor meck  
#200780 jacobsen är bättre!

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

viktor meck  
#200784 jacobsen: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xeiRIYoCXbk[/youtube]

stiga:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FNEjKIz67Gk[/youtube]

båda är liknande modeller

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Åke Nilsson  
#200804
Husqy346 skrev:Den jag köpte är en Worker snowmaster pro den har lonkin motor , maskinen kan gämföras med MTD


Är det den modellen som jag hade hem från ccop Bygg 11hk ?
Drev bara på det hjulet som hade fäste andra stod still.

Jävla skrot om det var den dom fick tillbaks den OMG.

Kört TORO 1126 OXE 2010 års modell i 3 säsonger funkade bra kastade 13 m .

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

viktor meck  
#200809 alla toro är bra. vi säljer mest 826 O och quick clear 6053.

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#200811
lars11 skrev:Nu har jag fått span på två äldre slungor, tänkte kolla om ni har nån koll på hur dessa är:
1. Stiga ST 610. Funkar men har lite småfel och skrammel i reglagen, men känns helt ok. En äldre slunga, vet ni nåt om den?
2. Jacobsen Homelite imperial 626, äldre maskin det också, verkar gå men vara svårstartad.

Båda är bra objekt för mig, brukar få de flesta motorer att gå bättre än nya.

Men vilken har bäst mekanik? Stigan är säkert en ombrandad slunga av nåt standardmärke men vilket? Hittar man åt den infon så är det lätt och billigt med reservdelar i usa via typ ebay mm.


Som ett par andra säger: Jacobsen, Stiga har aldrig varit högt på kvalitetsstegen. Dock vet jag inte hur det är med reservdelar.

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

viktor meck  
#200821 Delar finns. lager brukar gå att pressa ur och sätta i nya. Friktionshjulet till drivningen går att få tag hos din verkstad. det är samma som till 30 andra slungor. här finns tom. reservdelslista http://www.snowblowers.net/brands/jacobsen.html

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Husqy346  
#200942
Åke Nilsson skrev:
Husqy346 skrev:Den jag köpte är en Worker snowmaster pro den har lonkin motor , maskinen kan gämföras med MTD


Är det den modellen som jag hade hem från ccop Bygg 11hk ?
Drev bara på det hjulet som hade fäste andra stod still.

Jävla skrot om det var den dom fick tillbaks den OMG.

Kört TORO 1126 OXE 2010 års modell i 3 säsonger funkade bra kastade 13 m .


Min är 11 hk men den har banddrift , för det priset jag gav räknar jag med lite egenmeck då jag inte ville ge 10- 15000 mera för de fina märkes slungorna.
Då jag inte viste hur mycket debn skulle komma till användning.
Att det finns slungor som har låsbar diffspärr viste inte jag.
Att den bara drar på ett hjul borde ha att göra med att den ska kunna styrbromsas.
Den jag köpte kommer från ett företag i västerås så den är inte köpt på coop bygg
Dock numera så gav grannen bara 2000 mer för sin husqvarna hjulare så prisskillnaderna är bara markanta numera.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#200944 jag tror att det där är vanligt, på många slungor kan man spärra det lösa hjulet med en sprint eller ett vred.

   TS
Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Husqy346  
#200946 Tippar på att grannen har denna då priset stämmer med det han sade http://www.husqvarna.com/se/products/sn ... s/st-5524/

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

snubblaren  
#200957 Är det bara ja eller ser husqvarna ut att ha pyttesmå skruvar?

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Husqy346  
#200984 Det kan nog vara så att Husqvarnans inmatningstratt är gigantisk hög, och då ser ju inmatningsskruven liten ut!
förövrigt när jag läste deras specar så tyckte jag deras slungor hade klen vikt den jag kör med väger 10-12 kg mera. Jag tycker de ska vara tunga då åker de inte lika lätt uppe på vid blöt hård packad snö.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

snubblaren  
#200988 Nja så hög är den inte hondas har 50cm höga och husqvarna hade 58 tror inte 10cm extra kan göra att skruven blir så dvärgifierad.

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#200997 Det är klena grejor, allt är nerdimensionerat så långt det går utan att den brakar ihop innan den lämnat affären. Om nån är intresserad, så gå och titta på grejorna, finns ju lite överallt hos olika handlare, känn på det, kolla hur reglagen känns, se efter var det garanterat samlas is och snö och fryser ihop. Kolla hur lagringar och infästningar ser ut.

Ju mer lull-lull, ju mer som kan gå sönder.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

snubblaren  
#201022 Buy expensive cry once.. Slungan jag har lika gammal som mig (22år) en Yamaha och den går fortfarande otroligt nog, lite seg att starta ibland men den funkar helt ok. Tråkigt att yamaha inte säljer några längre den dagen den ger upp... vill inte ha en röd slunga :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).