Traktorer och processorer

Koppling lossar ej - generatorn laddar ej

24 inlägg 13717 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppling lossar ej - generatorn laddar ej

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20048 Kopplingen på min nya MF35:a vill inte släppa. Jäkligt märkligt, var och provkörde i tisdags och då funkade den bra. Förre ägaren körde upp den på släpet i lördags, men inte fan funkade kopplingen när vi skulle köra ner den 3 timmar senare. Och inte fick vi igång maskinen heller.

Ladade batteriet och drog igång den idag, men kopplingen lossade inte nu heller. Har letat lite på nätet och hittat två olika tips.

1) Lägg i högsta växel du kan och starta motorn, kör nerförbacke och sänk plogen alternativ stå på bromsen bromsen samtidigt som du trampar på kopplingen.

http://www.ytmag.com/rrtips/messages/14576.html

2) Kör omkring på 2:an och pumpa på kopplingen tills den släpper.

http://www.ssbtractor.com/wwwboard/messages9/10219.html

Fler tips? Någon med detta problem? Något som kan ha hänt under färden?


Senast redigerad av Mangan sön 24 feb 2008, 10:20, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20051 hur känns kopplingen. tar den högt eller lågt?
mycke spel?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20053 Om jag minns rätt från min lilla provkörning var man tvungen att trycka ända ner för att lossa kopplingen. Började väl ta efter ca 2/3 av vägen ner. Nu fjädrar det liksom sista 25-30%, får stå på kopplingen, men det lossar inte det minsta.

Skall man försöka höja pedalen genom att justera pedalens infästning på axeln? Känns inte dom det är riktigt det heller.

Fler tips att kolla:
http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=2026

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20055 justera kopplings staget så den tar högre upp. minska på spelet.
Brukar alltid var att man kan justera på gafflarna i ändarna på staget mellan kopplingen och där den kommer ut ur kopplingshuset.

Avatar Fallback
tomasb  
#20058 Här hittar du rätt ställe att fråga på, finns gediget MF kunnande

Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#20148 Nu ska jag försöka ge en förklaring till hur det funkar med kopplingen på 35an.

För det första så sitter det en s.k dubbellamellkoppling i traktorn som skall funka på så sätt att om man trampar ner pedalen halvvägs så skall den frikoppla driften och vid bottenläget stannar även kraftuttaget.

Som du förklarar det så låter det i mina öron som att det finns två tänkbara fel på din traktor. Antingen är urtrampningslagret färdigt men det skulle märkas på att det blir ett jävla liv inne i kopplingshuset. Eller så är lamellen sliten och måste justeras in.

Själva justeringen är inte speciellt svårt men kräver viss utrustning. Under balken som håller uppe störtbågen i framkant finns en lucka som sitter med ett antal skruvar. (minns ej riktigt hur många) Innanför den luckan sitter själva kopplingen och för att justera den behövs en skruvnyckel av rätt dimension och ett bladmått med tum storlekar.

Olssons i Ellös har haft en bra verkstadshandbok på traktorn där det står hur man går till väga. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med närmre uppgifter just nu utan måste i så fall ta en liten resa hem till morsan 50 mil härifrån och kolla i boken. Att försöka flytta pedalen på utgående axel ur kopplingshuset låter verkligen dumt. Då hamnar pedalen i ett annat läge och det händer inget annat än att det tar stopp tidigare. Blir ingen annan effekt på kopplingen.

Kan tillägga det också att pedlen siiter direkt på utgående axel så det finns inga stag att skruva på.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Lycka till med traktorn
MVH Jonas

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20157 Ytterligare ett förslag!. Nu har jag allt från att lamellen är temporärt klistard, och behver bara köra omkring och koppla/bromsa lite för att den kanske skall lossna, till "dela traktorn nu"!.

Men det är bra, ju fler tips desto mer har jag att pröva. Måste man inte ta bort hytten för att komma åt luckan?

Jag börjar lite mjukt att köra omkjring en dag och se om jag kna få undan problemet och sedan kanske justera pedalen, beroende på om den tar emot eller ej.

Sen så är det elsystem med laddning och ev. glödning, och broms på vänster sida som står på tur! :-)

   TS
Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#20160 Borde inte behöva lyfta av bågen. Ställde bågen på pallbockar och lossade fästen för balken och tog ner den med verkstadsdomkraften när jag justerade på min.

Laddningen är bara en sak att göra åt och det är att sätta i en modernare växelströmmare. Kostar en slant med alla grejjer som behövs. Tror jag gav 1800 spänn plus moms för en hel ombyggnadssats med generator, tändningslås och laddningslampa. Sen Gjorde jag om det hela lite så jag har säkrat av startmotorn. Kom bara ihåg att jorden byter sida från plusjord till minusjord.

Och bromsarn kan du justera genom den lilla luckan på insidan av hjulet. Använd en skruvmejsel till det..

Gillar 35an skarpt. Farfar köpte den hemma ny och jag har vart med och kört och underhållit sen jag vr 10. Så om du har några funderingar är det bara att pma mig så ska vi se vad jg kan hjälpa till med.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20174
E-J Eriksson skrev:Laddningen är bara en sak att göra åt och det är att sätta i en modernare växelströmmare. Kostar en slant med alla grejjer som behövs. Tror jag gav 1800 spänn plus moms för en hel ombyggnadssats med generator, tändningslås och laddningslampa. Sen Gjorde jag om det hela lite så jag har säkrat av startmotorn. Kom bara ihåg att jorden byter sida från plusjord till minusjord.


Det sitter en växelströmsgenerator på den, däremot är funktionen väldigt osäker. Ett litet hemmabygge skulle jag tro. Förförra ägaren hade inte fått det att funka, förra ägaren var lite osäker. Klena kablar mm. Skall gå igenom det där.
Nu har jag en tjock röd kabel från chassiet till minuspolen på batteriet, så det är nog bytt skall du se. Har fått tipset att jorda i någon bult där man delar traktorn istället för vid rattsstången. Kanske bästa att dra kabel direkt från startmotorn till batteriet.

Men du verkar ha en del eltips, har du bild+beskrivning hur du har dragit, så vore jag intresserad. Skriv här eller PM:a!

Först skall kopplingen lossas, annars har jag ett alternativ användningsområde för traktorn, som brofundament... 8)

   TS
Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#20239 Kommer ta en tur hem och titta över några grejjer i skogen nästa helg. Ska ta och leta fram kopplingsschemat jag gjorde i ordning när jag bytte generatorn och lägga det i scannern. Så det kommer men dröjer några dagar.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20794 Jaha, nu har det löst(?) sig. Tänkte efter innan och tog med mig startkablar ut, tur var väl det för batterispänningen var ca 1,5V... :-) Efter 20 min laddning från bilen och fyra försök så tuffa det igång, hurra!

Kopplingen, då? Jo, körde lite och det blev lättare och lättare att växla, till slut kunde jag lägga i högvxäel och 1:an. Med full broms och kopplingen ner så fick jag stopp på ekipaget, trots växel i. :lol:

Fortfarande lite svårt att växla, ligger och 'smådrar' lite med kopplingen nere antar jag. Skall köra några gånger till, så får man se.

Jäklar vad fort det gick på 3:ans högväxel, höll på att skumpa av traktorn. Att man sen har broms på 1 av 4 hjul gör det extra spännande.

Nästa projekt är nog generatorn, den måste vara galet inkopplad. Ger ingen laddning, och säkert är det magnetiseringsströmen som ligger på hela tiden och drar ut batteriet (inte kopplat till tändningen...). Eller så är allt kaputt.

   TS
Avatar Fallback
jokin  
#20807 gamla engelska traktorer brukar vara +jordade 😡 . kolla om dom har byggt om till -jord annars så funkar inte en vxl strömsgenerator

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20811 Jodå, det är ombyggt till minusjordat och 12V. Jordsladden från batteriet är röd... 😈

   TS
Avatar Fallback
Alos  
#20839 Ja men då är det ju enkelt .. se till att d+ har ström via tändninge via en lampa efter som en ger ström vid laddning pluss att den ger generator start signal pch kommer att kortsluta om pluss går direkt till jord om inte det finns en lampa i mellan .. sen är det ju bara att joda höljet på generatrn och att leda b+ till + på startmotorn .. och att komma ihåg att jorda motorn med karossen ..

Mvh / Alos

Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#20841
Alos skrev:Ja men då är det ju enkelt .. se till att d+ har ström via tändninge via en lampa efter som en ger ström vid laddning pluss att den ger generator start signal pch kommer att kortsluta om pluss går direkt till jord om inte det finns en lampa i mellan .. sen är det ju bara att joda höljet på generatrn och att leda b+ till + på startmotorn .. och att komma ihåg att jorda motorn med karossen ..

Mvh / Alos


Precis så gjorde jag vid ombyggnaden. Sen har jag bytt jordpunkt så att det går en kabel från minuspolen på batteriet ner till en av skruvarna som håller ihop motorn och växellådan för att få bättre kontakt i hela traktorkroppen. Dessutom säkrade jag av kabeln som går mellan tändningslåset och solenoiden på startmotorn. Vet inte vad det ska va nödvändigt för men en bekant menade på att det kan vara bra om det blir nåt elfel.

Hoppas du får mycket nöje med din traktor. 35an kan hänga med länge bara den får en skvätt bränsle ibland. En traktor som är billigare i drift går nästan inte att hitta.

// Jonas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).