Avverkning (slutavverkning)

Julklapp från Södra Skogsägarna

145 inlägg 71429 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#200533 Det beror väl på från vilken nivå du startar, jag vågar inte lova det.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200535 Nej, det är ju det. Svårt att anlita någon med en garanterad merkostnad, bytt mot ett högst osäkert mervärde.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#200539 Jag menar, vad jämför du med, en som är billig, kanske fel prislista, taskigt kalibrerat aggregat och obefintlig kvalitets uppföljning. Ja då kan jag garantera att du får ut 50kr extra.
Men jag kan inte garantera att du får 50kr/fub extra om jag får 20kr upp på min nuvarande lista.
Senast redigerad av bodaedet sön 23 dec 2012, 21:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200540 Ja, frågar du mig? Jag vet inte vad Bertilsson jämför med, faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#200543
Mangan skrev:Ja, frågar du mig? Jag vet inte vad Bertilsson jämför med, faktiskt.

Nej det vet inte jag heller, jag ändrade lite i mitt förra inlägg innan jag såg ditt svar, blir lite förvirrande det här nu.
Jag menar att jag vågar inte garantera dig att du får ut 50kr extra om du ger mig mera betalt, jag anser att jag har såpass betalt nu att jag kan göra ett jobb som du blir nöjd med ändå. Därmed inte sagt att jag inte kan bli bättre, full lärd blir man väl aldrig.
Det vore intressant att se ett riktigt underlag för dessa siffror, konstigt om inte skogforsk har gjort några tester på detta.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200546
bodaedet skrev:Jag menar, vad jämför du med, en som är billig, kanske fel prislista, taskigt kalibrerat aggregat och obefintlig kvalitets uppföljning. Ja då kan jag garantera att du får ut 50kr extra.
Men jag kan inte garantera att du får 50kr/fub extra om jag får 20kr upp på min nuvarande lista.
Tack för dina svar.
Inse att den frågande vet inte vad han frågar exakt om och vill ha svar på. Kan det vara julstämning som påverkar. Skit samma om inte helheter som lämnats kan ge substans till att tro på 20 kr/m3 i lyft vid gallring så går det inte på hans obefintliga förutsättningar att svara tydligt.

Kan ta ett exempel från Södra Region Väst Gislaveds verksamhetsområde. 44 kr/m3 är erkänt försvunnet i virkesvärde på slutavverkning. Om maskinen varit kalibrerad och försedd med rätt prislista och skotarföraren sorterat efter föreskriven färgmärkning, som inte ens var igång, hade ca 2/3 delar vunnits.
Om föraren använt kunskaper som borde varit erhållna i föreskriven utbildning hade hälften av återstående förlust förvunnit.
Södra har levererat några fel i sina order som i stort orsakar resten.
Jag kan påstå att 90% av felen tog Södra betalt för utan att entreprenören (körde själv) utförde detta.
Det är inte lönt att tala om att entreprenören för dessa fel kunde lovat bättre jobb om han fått mer ersättning. Han hade redan full betalning.
Arbetsledningen hotade med timkostnad på 180.000 kr/timme för att slippa lämna vissa avslöjande uppgifter från maskin, som hittills alltid varit gratis till leverantör.
Det är visst inte så noga på Södra, bara det blir billigt. Men nu blev det inte ens det.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#200549 Tycker det verkar som Mangan vet vad han frågar om, det är svårt att veta från vilka nivåer man ska utgå från. Jag tror själv inte jag kan öka skogsägarens netto med 50kr/fub. Kanske jag kan öka virkesvärdet och minimera skador till nära noll, men då tror jag att jag måste öka min ersättning med såpass att vinsten för markägaren blir minimal.
Som jag svarade Mangan så blir man aldrig full lärd, så några kronor ska man nog kunna spara åt skogsägaren med mera utbildning och bättre framtida utrustning och dyl.
Men tror du att det är möjigt att för en redan duktig förare med gott "skogsöga"(Menar inte mig själv nu) att öka skogsägarens netto med 10-50kr/fub i gallring?
God Jul
/Pär

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

nalle34  
#200550 Skulle sälv betala 20kr mer per fub av en som gör en BRA gallring rätt prislista, gör rätt uttag i skogen (väljer rätt träd m.m.), färre häller inga kör skador och mycket mer. Betalade 2001 15kr mer till en. Fick bättre rot netto (kommer inte ihåg hur mycket men bra mycket bättre en mellanskog hade gjort det. (är sälv medlem där sen 25 år =) Inga vind fällen en där inga kör skador och nästan inga träd skador vad nu allt kan vara värt för mig.

2005 gjorde på ett bestod mellanskogs förare på ett 0.5 hektar område, dom gjorde ochså en hel del jobb ochså bra. Men på det beståndet fick jag slut avverka i förtid föra året p.g.a. för hårt uttag sönder blåst m.m. Hade dom kanse lite mer tid på sig så kanse det blivit annolunda?

En kompitent förare är guld värd och helt klart värt extra pengar. Om han får tid till göra ett BRA jobb. Det är därför man betalar extra för. Men beståndet måste ju var rätt och bra sköt innan och ha förut sättningar till att utveckla kvalite på träden till kvalite timmer det är INTE alla bestånd som är värda det.

Så bodaedet gör reklam för dig i hem trakterna och visa referns gallringar och gör upp följning med om kunderna är nöjda så lär du nog få jobb.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200569 Sådärja, då är Bertilsson igång igen med sina personagrepp, där varje person som undrar var han får sina siffror ifrån misstänkliggörs. Hans dåliga anspelning på "julstämning" är väl lite väl mycket, va? :lol: Snälla Bertilsson *försök* att vara lite mer saklig, tack!

Jag har fått svar på mina frågor, Bertilsson tror att om man ger en förare 10% mer betalt, så får man 10-50:-/fub mer i gallringsnetto. Det är ju en bra deal, om någon förare kunde garantera det hade jag slagit till.

Håller ni med Bertilsson att dagens entreprenörer gör ett så dåligt jobb?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200574 Det bästa vore ju om Bertilsson kom på något system där man kunde dela på vinsterna vid en gallring, så att entreprenören OCH skogsägare tjänar på ett bra jobb. Vid slutavverkning kan ju skogsägaren minska riskerna för ett dåligt jobb genom att använda sig av rotpost, vid gallring är det svårare.

Eller är det så att de entreprenörer som går per timme får ut mer virkesvärde? Det borde man i så fall kunna visa på.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200584
Mangan skrev:Håller ni med Bertilsson att dagens entreprenörer gör ett så dåligt jobb?


Tycker nog att det varierar från fall till fall! Svårt att dra alla över en kam, utan det beror nog mycket på entreprenörens attityd till sitt jobb och sina slutkunder. Ty även om timpenging kan vara bra, så är det ingalunda en garanti för bra utfört arbete. Det har jag dessvärre egna exempel på min fastighet, där ca 7 ha (av totalt ca 20 ha gallring) blev rovgallrad med mycket körskador. (Resterande ca 13 ha gallring blev dock ganska bra).

En viktig aspekt när det gäller bra respektive dåligt utförda jobb i skogen tycker jag också är vilka förväntningar markägaren har på jobbet. Om markägaren har vett att tydligt visa för entreprenören (och virkesköparen) vem som bestämmer och hur markägaren vill ha det på sin fastighet, tror jag att entreprenören har lättare att utföra ett bra jobb. Men då måste markägaren se till att frekvent besöka arbetsområdet inför och under arbetets gång och då givetvis diskutera med entreprenören. Timpenningen för dessa besök torde snabbt komma upp i VD-klass.

Tyvärr är det många markägare som inte bryr sig, utan bara säger till virkesköparen att skaffa fram x antal kronor likgiltigt hur. I dessa fall kan det lätt bli vilda västern a´la Sandén med såväl rovgallring, körskador, mycket vrak etc. Vissa markägare hittar inte ens till sitt skogsskifte.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogsjan695xl  
#200585
Mangan skrev:Sådärja, då är Bertilsson igång igen med sina personagrepp, där varje person som undrar var han får sina siffror ifrån misstänkliggörs. Hans dåliga anspelning på "julstämning" är väl lite väl mycket, va? :lol: Snälla Bertilsson *försök* att vara lite mer saklig, tack!

Jag har fått svar på mina frågor, Bertilsson tror att om man ger en förare 10% mer betalt, så får man 10-50:-/fub mer i gallringsnetto. Det är ju en bra deal, om någon förare kunde garantera det hade jag slagit till.

Håller ni med Bertilsson att dagens entreprenörer gör ett så dåligt jobb?


Håller fullständigt med dig. Överlag är jag säker på att entreprenörerna gör sitt bästa för att göra markägaren nöjd, sen finns dom som aldrig bli nöjda ändå. Vissa markägare tror dom vet allt, vi som kör maskin har direktiv att gå efter och tror säkert alla följer det så gått det går.

Sen tycket jag markägare många gånger ska lära sig att gallra i tid. Endel ska ha det så tidigt att medelstammen blir låg och dyr avverkningskostnad till följd = markägaren klagar på dåligt netto eller inget alls, kanske minus.
Kan vara åt andra hållet också att gallra sent, stor diameter spridning med ofta många grova träd som ska bort, när man fäller stora träd i en första gallring så blir det skador, det går inte att undvika, då blir det gnäll på det ist.
Så skärpning många markägare, vi gör vad vi kan som kör maskin.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200595 Jag kan öka ditt netto mellan 10-50 kr utan problem.Om du uppger vad du har för priser på dina sortiment så ska jag säga hur mycket mer du får i netto.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Fredrik Reuter  
#202028 Hej,
Nu är denna tråd delad och allt som har med förröjning att göra diskuteras i den nya tråden här:

viewtopic.php?f=2&t=15624

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

towes  
#202036 Flyttar ett tidigare inlägg som vid delningen blev kvar i förröjningstråden, men som syftade till att återföra fokus på ursprungsämnet:

Ni entreprenörer som kör åt Södra, eller för den delen åt andra. Kan ni berätta lite mer om er situation?

Vad har ni för bolagsform? AB?
Vad har ni fått peta in själva som ni förlorar vid ev konkurs?

Söker en bild av varför man går med på nästan vad som helst. Att få gå från hus o hem eller "bara" förlora något hundratusental kr är ju lite skillnad.

Berätta och öka förståelsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).