Motorsåg och handhållet

Nybörjar renovering av Husq 357

89 inlägg 44615 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#200335 Ta ett stift och bänd ut elektroden så du får över en mm avstånd och se om det blir gnista då. Om inte så är den mycket svag. PS försök inte köra med ett stift som behandlats så.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

Phantom  
#200359 Du kan också ta bort de begränsningar som finns för förgasarjusteringen så att du kan ställa in rätt grundvärde nu efter renovering av sågen.
Begränsningarna sitter där för att man inte ska kunna ställa om den för magert eller för fett, då ingen garanti gäller om så skett.
Men då sågen inte verkar ha garanti kvar så kan du ta bort(antingen klippa bort spetsarna med en avbitare eller skära av dom) begränsningen så du kan göra en ordentlig justering.
Men testa tottes tips först med stort avstånd på stiftet så ser du om spolen orkar ge gnista med det gapet.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#200458 Ingen gnista med stort gap så kan ju vara tändspolen då.
Tror ni det är samma tänspole på en 346 som 357?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

viktor meck  
#200577 det är samma spole som på 340 345 346 350 351 353 359 362 365 371 372 385 390. så ja :mrgreen: här är spole http://www.ebay.com/itm/HUSQVARNA-340-3 ... 231a11894f

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#201388 Fick tummen ur idag och flytta tändspolen från min 353a och då tände den direkt men ingen start och sen han jag inte greja mer, men nu finns det hopp.
Det tråkig var att tändkabeln verkar vara lite kortare på den tändspolen så den ligger emot cylindern så måste nog köpa en ny.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#201973 Fick idag start på sågen efter byte av tändspolen. Gav mig fan på att den som satt från början skulle funka då det inte var därför sågen blev undanställd. Slipade lite försiktigt på metallbitarna på tändspolen och monterad tillbaka och då starta sågen med den spolen också!

Nu återstår ett problem, tomgången är dålig trotts att skruven är inne max, skruvar jag ut den lite gran så dör sågen direkt. Får prova att varmköra riktigt i skogen imorn men vad kan tomgågnsproblemet vara?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

meknisse  
#201979 Kan va skräp i förgasaren som hindrar bensinen på tomgång eller något som hindrar tomgånsskruven. Annars kanske lågvarvsjusteringen är fel, då kan varvtalet också bli knepigt.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#201980 Båda alternativen är nog högst sannolika då jag inte skruvat nått på L skruven och förgasarna gjorde jag bara rent utvändigt innan montering så kan säkert åkt in nån skit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#201988 Var nog jordfel, rost och oxid så spolens kärna inte fick ordentlig kontakt med godset.

Börja med grundjustering på H och L, 1 - 1 1/4 varv ut. Sen justerar du L tills den varvar som mest och så skruvar du ut den lite grann. Justera H tills den varvar max på fullgas och skruva sen ut tills den fyrtaktar på fullgas obelastad. Sen justerar du L igen så den svarar direkt på snabbt gaspådrag. Då har du en hyggligt grundinställd såg som du kan finjustera sen så den fyrtaktar obelastad men börjar gå jämnt och drar fint när du sätter den i stock.

Går det inte att få till det, isär med förgasaren, gör rent, kolla membranen och att hävarmen till nålventilen är rätt justerad.

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#202109 Efter lite varmkörning och justering är nu tomgången som den ska. Kört nästan två tankar med sågen idag och den gick fint.
Lyckades inte få upp nån bild men alla har väll sett en 357 som ser ut som ny!
Tack för all hjälp nu hoppas jag sågen går bra under några år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#202170 Kan göra en liten sammanfattning av hela renoveringen av sågen som är en 357xpg från 2009.

Fick en såg av ett företag som jag har kontakt med. Sågen hade legat halvt isärplockade ett par år eller sen senaste gubben i verkstaden började. Då var felet på sågen okänd.
Tog med mig sågen hem och tänkte att det kan vara en ett bra projekt för mig som bara startat och kört innan.
Kom fram till att det var vevstakslagret som var skrot. Eftersom jag igentligen inte behöver sågen fick det bli ett lågprisprojekt och nytt motorpacket med vev, ramlager, vevaxeltätningar, packningar, kolv och cylinder inhandlades från USA tror det slutade på 1500 kr för allt hem till Sverige.

När delarna kom börjades demontering och tvättning av alla delar innan de sattes tillbaka.
Införskaffade nytt bränslefilter, bensinslang och drivhjul som monterades. Kopplingskåpan lackades om till gråmetallic som på de nyare sågarna.

Kvaliteten på motordelarna återstår att se men allt passade som det skulle och idag när väl sågen startade gick den bra.
Kostnaden för projektet blev nog knappt 2000 kr och nu hoppas jag ha en bra fällsåg i många år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

Blivande snickare  
#202178 Kul historia :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#202212 Har varit mycket trevligt att följa dina äventyr med sågen. Kul att höra att den går bra nu och hoppas den hänger med ett bra tag framöver. Mycket bra jobbat, särskilt som du inte hade skruvat såg alls tidigare!

Avatar Fallback

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

kallen  
#202219 Lite synd i efterhand att man inte uppdaterat med bilder men lyckades inte ens med en slutbild.
Har skruvat mycket bil och allt möjligt annat men aldrig så små saker och istort set inget 2takt. Fortfarande inte rivit nån förgasare men där står min 242 på tur som försöks objekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjar renovering av Husq 357

totte  
#202238 Är alltid en stor fördel om man är allmänt mekarvan, då har man ju alla grunderna för verkstadsjobb och hur man hanterar motordelar och sånt.

Men du får ta och lära dig hur man fixar in bilder här!

Förgasare är oftast rätt enkla att joxa med, tungan rätt i mun och hålla reda på ordningen på delarna bara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).